Kan frisyrer vara rasistiska? (cultural appropriation)

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Kan frisyrer vara rasistiska? (cultural appropriation)

Unread postby kelliegator » 2016-04-14T10:47:42+00:00

En kort liten rant och kanske lite öppen debatt.

För att göra en lång historia kort så uttryckte jag intresse för en kompis att skaffa dreadlocks.

Först sa hon att hon tycker det ser fult ut på vita. Fair enough, jag bryr mig inte om hur folk tycker jag ser ut.

...men sen blev jag kallad för rasistisk. Och alla som känner mig vet att jag är en av de mest envisa och radikala antirasister som finns så jag fattade typ ingenting.

Hon länkade mig ett flertal artiklar om hur det är rasistiskt för vita personer att ha dreadlocks för att... ja, jag vet inte varför. Nånting om att svarta blir diskriminerade för att ha såna frisyrer och att vita utnyttjar sin privilegierade status genom att ha frisyrer som är traditionellt svarta.

Och sen sa min kompis att om jag skaffar dreadlocks så har jag inte rätt att klaga om rasism alls.

Och jag fattar inte ett piss. I en värld där Donald Trump försöker bli president och europa håller på att bli ett högerextremistiskt rasistiskt SKITHÅL så ska en frisyr vara rasistisk? Va???

Jag menar, jag tycker bara att dreads ser coolt ut och så är jag ett VÄLDIGT stort fan av crust punk, därifrån kom mitt intresse.

Men tydligen får bara svarta ha dreads och jag är en rasist.

DISKUTERA.
TUMBLRRRRRRR
kelliegator
Nypälsare

Species: AC-47 Magic Dragon

Re: Kan frisyrer vara rasistiska? (cultural appropriation)

Unread postby ratwolf » 2016-04-14T11:14:04+00:00

Går det här för kläder också? Om du skafar en sådan där Rasta Hat och börjsr röka , är du rasistisk då?
ratwolf
Inofficiell donator i rum 207

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby kelliegator » 2016-04-14T11:26:57+00:00

ratwolf wrote:Går det här för kläder också? Om du skafar en sådan där Rasta Hat och börjsr röka , är du rasistisk då?

Jag kan bara gissa på att det här ingår i "utnyttja din privilegierade position".

Jag är inte säker på att jag fattar, här i VÄLFÄRDIA har jag i alla fall praktiserat med svarta folk som har dreadlocks, så de verkar inte diskrimineras för det här.

Kanske det här bara är ett amerikanskt/kanadensiskt fenomen?
TUMBLRRRRRRR
kelliegator
Nypälsare

Unread postby ratwolf » 2016-04-14T11:42:48+00:00

Ja det tror jag nog mera , med tanke på usa,s histora involverande svarta , så kanske man kan förstå en viss del att de vill ha kvar det som de kallar sin kulltur för sig skelvs , sän så tycker jag det är rät löjligt typ som en från norden skulle bli sur på någon från afrika går runt i en hjälm med horn (har norden äns några hår stillar just här i från)
ratwolf

Unread postby Aleksei » 2016-04-14T11:52:56+00:00

Åh ja, jag känner mig ju så hemskt kränkt när t.ex. Obama approprierar min kultur genom att bara västerländsk kostymklädsel. fox_sads
Men nej, det låter bara som struntprat tycker jag.
Image

ratwolf wrote:(har norden äns några hår stillar just här i från)

Var nyfiken och googlade, finns nog flera stilar på flätor som varit unika för norden.
Dold: Visa
Image
Aleksei
Nypälsare

Species: Katt

Unread postby ratwolf » 2016-04-14T12:33:27+00:00

Jaaa det är ju sant , flätor är ju en rät stor sak i saker och ting här omkring.

Men dö kelliegator kan du inte sägga att det är flätor istälet då?
ratwolf

Unread postby Corylhos » 2016-04-14T14:13:15+00:00

Att ta intryck från andra kulturer är det ju inget fel med, speciellt då det handlar om en frisyr och inte något mer komplicerat. Folk tycker bara om att göra problem av småsaker. Ingen blir kränkt av ens hårstil, och man förtrycker ingen med det. Om det ser lustigt ut enligt någon så är det dens åsikt, men om man är nöjd själv så är det helt samma vad folk säger.

Och inte går någon av oss heller och blir kränkta av att någon av helt klart annat än nordiskt ursprung flätar sitt hår på nordiskt vis.

Såklart, om man tar aspekten att nån helt på flit gör sig rasistisk etc, är det en helt annan situation. Men som utgångspunkt är en frisyr (surprisingly!) endast en frisyr, inte ett samhälleligt problem. Om nån gnäller så oj nej bara då och så kan de leva med det. Om man ska bevara kulturer och rädda världen så ska man ta i akt med saker som faktiskt behöver åtgärdas.

All in all: Att bevara kulturer, okej. Att ta intryck från andra kulturer till sin livsstil, okej. Att göra problem av småsaker som ingen egentligen bryr sig om, ej okej. Jag tycker det bara är löjligt hur stor grej man gör såna här saker till, som om människorna som klagar inte har några större problem i sina liv att ta hand om.

Fun fact: Språkrådet ansåg att "Kulturell appropriering" är ett nyord.

"Kulturell appropriering – Fenomenet att en kultur med hög status anammar företeelser från en kultur med lägre status; kopplat till föreställningen att detta är något dåligt." Hela artikeln finns här.
"And we live in a beautiful world..."
Corylhos
Nypälsare

Species: Hyena
Katt eller hund: Hund

Unread postby Vlad the impala » 2016-04-14T14:42:58+00:00

Din kompis har fel och jag bryr mig faktiskt inte om ifall det är missriktad välvilja från hennes sida. Det är rent idiotiskt.
Inte bara är kulturell approprierings-debatten ganska galen från början (man kan inte skilja på när någon sminkar upp sig till en rasistisk nidbild och när folk klär sig i saker de gillar), men när det gäller dreadlocks så faller det isär som ett korthus.

Hårlockar tillhör nämligen världsarvet, och skulle t ex rastafari vilja hävda ensamrätt på det är det de som är småaktiga.

Det borde räcka med den här wikipedia-artikeln:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dreadlocks

Vad hade 70-talets jamaicaner för anknytning till de afrikanska folk som lockar håret egentligen?
Går det inte lika gärna att föra argumentet att de approprierade i så fall?

Hur vet vi ens att man var först ut i Afrika? Det är möjligt att indierna faktiskt har haft det längre ändå. Bör indiska sadhuer lacka ur på affrikaner nu eller va?

Dessutom fanns det i antika Grekland också så du kan ju bara Gnorka din kompis och säga att du är inspirerad av spartanerna (om det ens spelar någon roll), och sedan springa ärovarv runt henne. Det hellenitiska arvet går ju rätt igenom Europas historia så det borde ju innebära att det är DIN förhistoria vi pratar om. Du lyfter ju bara fram dina forntida anfäder, eller hur?

:troll:
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby C Lupus » 2016-04-14T15:41:25+00:00

Hahaha, ursäkta men vad är se för miffo till vän du har? Nej, det är inte rasistiskt med en frisyr, framförallt inte dreads. Din vän borde lära sig om hur saker och ting definieras som rasistiska.

Dessutom så när jag tänker på generalisering av dreads, så tänker jag på att det var en frisyr som huvudsakligen användes av hippies samt synthare, innan det var coolt.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Ginfang » 2016-04-14T15:46:31+00:00

Säg upp vänskapen direkt.
Ginfang
Jävligt Generic

Species: Ulv-jävel
Steam: Vargen
Donation status: TRehundra pappersbetallappar

Unread postby kelliegator » 2016-04-14T16:16:53+00:00

C Lupus wrote:Hahaha, ursäkta men vad är se för miffo till vän du har? Nej, det är inte rasistiskt med en frisyr, framförallt inte dreads. Din vän borde lära sig om hur saker och ting definieras som rasistiska.

Dessutom så när jag tänker på generalisering av dreads, så tänker jag på att det var en frisyr som huvudsakligen användes av hippies samt synthare, innan det var coolt.

Och glöm inte crust-punkare. Det är ju det jag, mer eller mindre. Den scenen har förresten funnits i ca 30 år nu.

Herre SPÖK GUDEN ERA SVIN, det är verkligen DAGENS I-LANDS-PROBLEM

Jag menar, bryr sig verkligen de som lider i Afrika om min frissa?
TUMBLRRRRRRR
kelliegator
Nypälsare

Unread postby C Lupus » 2016-04-14T16:50:42+00:00

kelliegator wrote:Jag menar, bryr sig verkligen de som lider i Afrika om min frissa?

Kanske. Fråga slumpad svarting.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby SilentStranger » 2016-04-15T02:05:24+00:00

Det är klart som fan att alla problem verkar småaktiga om man jämför dom med humanistiska katastrofer som svält och krig, men så kan man trivialisera allt. Iden bakom cultural appropriation är att en dominant kultur absorberar alla särarter från minoriteterna den förtrycker, utan något riktigt kulturellt utbyte. Om vi tar som exempel jazzens influens på tidig rock n roll så tog vita musiker massor från svarta musiker, trots att de svarta musikerna fortfarande exkluderades från kulturen och behandlades som skit. Eller om hur hiphop kulturen togs över av vita medelklassidioter när det ursprungligen var ett sätt för urbana svarta att utrycka sig med. Debatten handlar inte om att alla måste hålla sig till sin egen kultur eller att man inte får ta inspiration från någon annan kultur alls, det är kritik mot att privilegierade snorungar kopierar kulturella ideal som en modegrej.
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby Valcyrie » 2016-04-15T02:17:33+00:00

Alltså vad är det här för jävla skitsnack om "kopiera kulturella ideal" och grejjer?! Ungefär som om att man gjorde upphovsrättsintrång. Ser man nåt man gillar kan man väl ta efter, det gör ju varenda jävel vad det gäller klädstil etc etc etc.

MEN ÅÅÅÅH DET ÄR JU SÅ FEL NÄR VITA GÖR DET MOT SVARTA

ser dock inget jävla gnäll om muslimer som hatar j u d a r, turkar som hatar kurder, greker som hatar turkar etc. För rasism finns ju inte bland olika folkgrupper och kulturer, utan bara mellan vita människor och bruna människor. 2 helt homogena folkgrupper.

Hatar folk som spyr ur sig sådan där jävla kränkthetsskit som din kompis där. Man är verkligen rasist för allt vad man än säger och gör, det är det som kallas för "PK-maffian". Själv blev jag ju kallad rasist en gång för att jag sa åt en polare att inte säga negerboll, när jag förstås skulle ha sagt "säg inte n-ordet boll", för att ens säga neger - oavsett sammanhang - är ju galet och hemskt.

Nån jävla You-Know-Who mentalitet det här, anammad från Harry Potter. Undrar om människor fattat en den bokserien är fantasy och inte verklighet.

/rant
Image
Valcyrie
Nypälsare

Species: Drake
Steam: valcyrie
Katt eller hund: Katt

Unread postby SilentStranger » 2016-04-15T02:26:49+00:00

Nej för det kan ju inte bero på att vi kritiserar den grupp vi har mest erfarenhet med, det vill säga västeuropeer som vi tillhör. Det är väl klart att sociala motsättningar existerar i andra grupper också, men inte fan känner jag till deras erfarenheter. Men visst, allting är pc-polisens fel, det finns absolut inga problem i västvärlden så länge det finns problem på andra ställen.
SilentStranger
Officiellt sur

Unread postby Valcyrie » 2016-04-15T02:28:23+00:00

En frisyr är fan inte ett problem. Thats it.
Image
Valcyrie
Nypälsare

Unread postby SilentStranger » 2016-04-15T02:28:58+00:00

Valcyrie wrote:En frisyr är fan inte ett problem. Thats it.

Du har fel. Thats it
SilentStranger
Officiellt sur

Unread postby Valcyrie » 2016-04-15T02:34:50+00:00

Du kanske ska åka någonstans där det finns riktiga problem. Så satans värdelöst att lägga sin energi på det där när det finns mycket värre problem tillochmed inom VÄLFÄRDIA.

Image
Image
Valcyrie
Nypälsare

Unread postby SilentStranger » 2016-04-15T02:55:53+00:00

Jaha, den gamla "det finns ju KRIG i andra länder" resonemanget. Det gör inte att problemet försvinner.
SilentStranger
Officiellt sur

Unread postby Valcyrie » 2016-04-15T03:36:12+00:00

Du läste inte ens vad jag skrev.

Gör om.

Gör rätt.
Image
Valcyrie
Nypälsare

Next

Return to Debatt & Ranter