Gaymertråden

Här diskuteras olika typer av spel, musik och film. Även icke-furryrelaterat är välkommet.

Re: Gaymertråden

Unread postby Rox » 2009-07-12T09:51:10+00:00

Det har definitivt tagit mycket inspiration från MtG. Jag har bara kört Duel Masters, själv, men det var baserat på Magic så jag vet hur allt hänger ihop. Ta bara dom fyra "färgerna", fire, frost, nature och shadow. Fire har ömtåliga varelser som gör otroligt mycket skada, och nästan bara destruktiva spells. Frost har flest defensiva byggnader och spells som fryser fiender eller skyddar dina egna enheter. Nature har varelser som kan sno power från motståndaren och hela dina varelser, och Shadow har mest ganska klena varelser för priset, men många har förmågor som gör dom nästan omöjligt kraftfulla om du inte har nåt emot att offra andra enheter, och knepiga spells som t ex gör skada till alla enheter inom ett område varje gång nya varelser frammanas. Låter bekant?

Strategiskt är det ganska klent, ja, men det gör mig inget. Det finns inga baser, så det blir inget kapande av supply lines eller sånt skoj. Varhelst man har en markenhet kan man spela nya kort, så transport blir ganska irrelevant. Det finns inte ens någon fog of war i PvP. Istället blir det mer som ett kortspel där man måste ha en stark lek och lista ut hur motståndaren tänker använda sin, och känna sina egna kort så pass väl att man vet exakt hur man ska dra nytta av varje liten förmåga som finns.

Störra skara kommer det absolut aldrig få, hybridspel som det är. Men vi som spelar det kommer troligtvis hålla på ett bra tag. Själv har jag lagt ner 200kr på spelet hittills och har 102 unika kort av 200. Många som jag aldrig använt och troligtvis kommer försöka sälja någon gång. Det finns egentligen kanske 10 kort till som jag vore intresserad av att ha, fast många är extremt dyra i auktion, så det lär aldrig hända. Men ändå, jag har hälften av alla som finns och det är jag nöjd med. Kanske lägger jag ned 200kr till när nästa "set" släpps och skaffar hälften av dom korten också. Det räcker gott och väl, och 400kr på ett onlinespel är inte direkt tokigt.

Som tur var är flera av de dyraste korten ganska värdelösa i PvP, tack vare att de brukar vara T3 eller T4, och duktiga PvPare ser till att matchen slutar innan någon spelare ens får tag i ett tredje orb. Finns ett par kort som satts på watchlist och kanske kommer att balanseras om. Förra patchen fixades en spell som heter Wildfire, som innan dess verkade varit det absolut bästa PvP-kortet. Nu säljs det på auktionen för 3-4kr. Enlightenment är troligtvis Nature's starkaste kort, säljs för 200(!)kr på auktionen just nu. Det är en spell som kräver 3 orbs och låter dig kasta ETT kort oberoende av requirements förutom powerkostnaden. Alltså kan man få fram en T4-varelse utan att ha 4 orbs, och det är förstås otroligt kraftfullt. Men som sagt så är det sällsynt i PvP. Så länge man inte har något emot att spendera lika mycket pappersbetallappar på BattleForge som man "normalt" spenderar på ett spel så är det ingen risk alls att någon rikmansunge äger alla för att han har alla dyraste korten. Och sen så går det ju att ha väldigt mycket skoj bara med co-op, och då spelar det ingen roll hur bortskämda dina medspelare är.

Varför blir varje post jag skriver om det här spelet en liten artikel?

[edit] Träffade C90 in-game igår, förresten. Om vi kan skrapa ihop två till samtidigt kanske vi kan ta oss an en 4-playerbana eller två. Jag har inte speciellt stor lust att spela med främlingar. [/edit]
Rox
Nypälsare

Species: En till fjällräv
Steam: Rox360

Unread postby C Lupus » 2009-07-12T13:03:36+00:00

Rox wrote:Låter bekant?

Japp.

Rox wrote:Strategiskt är det ganska klent, ja, men det gör mig inget. Det finns inga baser, så det blir inget kapande av supply lines eller sånt skoj. Varhelst man har en markenhet kan man spela nya kort, så transport blir ganska irrelevant. Det finns inte ens någon fog of war i PvP. Istället blir det mer som ett kortspel där man måste ha en stark lek och lista ut hur motståndaren tänker använda sin, och känna sina egna kort så pass väl att man vet exakt hur man ska dra nytta av varje liten förmåga som finns.

När det kommer till detta spel så antar jag att det finns 2 strategier man ska sikta in på, första är att bygga så bra lek som möjligt vilket säger ju sig självt och det andra är ju att försöka slå ut motståndarens resurs avdelning på nått ställe så man för större ekonomi än vad motståndaren har.

Rox wrote:Störra skara kommer det absolut aldrig få, hybridspel som det är. Men vi som spelar det kommer troligtvis hålla på ett bra tag. Själv har jag lagt ner 200kr på spelet hittills och har 102 unika kort av 200. Många som jag aldrig använt och troligtvis kommer försöka sälja någon gång. Det finns egentligen kanske 10 kort till som jag vore intresserad av att ha, fast många är extremt dyra i auktion, så det lär aldrig hända. Men ändå, jag har hälften av alla som finns och det är jag nöjd med. Kanske lägger jag ned 200kr till när nästa "set" släpps och skaffar hälften av dom korten också. Det räcker gott och väl, och 400kr på ett onlinespel är inte direkt tokigt.
Det låter bra. Men är detta gratis ifrån början? :o

Rox wrote:Som tur var är flera av de dyraste korten ganska värdelösa i PvP, tack vare att de brukar vara T3 eller T4, och duktiga PvPare ser till att matchen slutar innan någon spelare ens får tag i ett tredje orb. Finns ett par kort som satts på watchlist och kanske kommer att balanseras om. Förra patchen fixades en spell som heter Wildfire, som innan dess verkade varit det absolut bästa PvP-kortet. Nu säljs det på auktionen för 3-4kr. Enlightenment är troligtvis Nature's starkaste kort, säljs för 200(!)kr på auktionen just nu. Det är en spell som kräver 3 orbs och låter dig kasta ETT kort oberoende av requirements förutom powerkostnaden. Alltså kan man få fram en T4-varelse utan att ha 4 orbs, och det är förstås otroligt kraftfullt. Men som sagt så är det sällsynt i PvP. Så länge man inte har något emot att spendera lika mycket pappersbetallappar på BattleForge som man "normalt" spenderar på ett spel så är det ingen risk alls att någon rikmansunge äger alla för att han har alla dyraste korten. Och sen så går det ju att ha väldigt mycket skoj bara med co-op, och då spelar det ingen roll hur bortskämda dina medspelare är.
Kan man nånstans se alla kort som finns och kolla vad alla gör?

Rox wrote:Varför blir varje post jag skriver om det här spelet en liten artikel?

Jadu.. :roll:
Rox wrote:[edit] Träffade C90 in-game igår, förresten. Om vi kan skrapa ihop två till samtidigt kanske vi kan ta oss an en 4-playerbana eller två. Jag har inte speciellt stor lust att spela med främlingar. [/edit]

Ja efter jag har provat klart åxå först samt byggt min egen lek så vill jag nog ta nån match mot er också.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Rox » 2009-07-12T15:46:07+00:00

C Lupus wrote:När det kommer till detta spel så antar jag att det finns 2 strategier man ska sikta in på, första är att bygga så bra lek som möjligt vilket säger ju sig självt och det andra är ju att försöka slå ut motståndarens resurs avdelning på nått ställe så man för större ekonomi än vad motståndaren har.

Exakt. När man väl har mer power än motståndaren så brukar nog matchen redan vara avgjord om man inte klantar sig. Sett repriser på Youtube där den förlorande spelaren slutar spela i det ögonblick han tappar sin första power well. Det är liksom kört redan då.

Det låter bra. Men är detta gratis ifrån början? :o

Japp. Du får bara 32 gratiskort, men är man tillräkligt galen går det tydligen att klara de flesta om inte alla singleplayer-banor på expert med bara dom korten. Men det är svårt som stryk. Jag pallar inte ens vissa banor på andra svårhetsgraden även med lekar som jag skräddarsytt enbart för den banan. Vissa saker, som auktionshuset och trading är blockerade tills man når level 4 i PvE eller 10 i PvP, men det tar bara ett par dagar.

Kan man nånstans se alla kort som finns och kolla vad alla gör?

http://www.bfcards.info Fansite, men nästan 100% klar.

Ja efter jag har provat klart åxå först samt byggt min egen lek så vill jag nog ta nån match mot er också.

Awesome. Jag har faktist inte vågat testa PvP alls än... allt jag sagt om PvP är det jag hört av andra och sett i repriser...
Rox
Nypälsare

Unread postby C Lupus » 2009-07-12T15:50:09+00:00

Bra, efter promenaden ska jag nog allt kolla på några repriser. Kan du rekommendera nån bra PvP match?
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rox » 2009-07-12T17:24:15+00:00

Tyvärr inte. Ont om repriser på Youtube. Går att ladda ner från spelets forum, finns en replaytråd där tror jag, men det har jag inte orkat med... Som sagt, jag är inte speciellt väldigt mycket lagom intresserad av PvP.
Rox
Nypälsare

Unread postby C Lupus » 2009-07-12T17:27:51+00:00

Ok, bra att det finns replays, bättre än vods.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rox » 2009-07-22T16:39:00+00:00

Okej, den här tråden har varit död ett tag, så jag får väl fråga då;

Vad är "vods"?
Rox
Nypälsare

Unread postby C Lupus » 2009-07-22T18:37:51+00:00

vod = video on demand

Bah jag är för lat för att skriva så jag citerar wikipedia...

Video on Demand (VOD) or Audio Video on Demand (AVOD) systems allow users to select and watch/listen to video or audio content on demand.

VOD systems either stream content through a set-top box, allowing viewing in real time, or download it to a device such as a computer, digital video recorder, personal video recorder or portable media player for viewing at any time. The majority of cable- and telco-based television providers offer both VOD streaming, such as pay-per-view, whereby a user buys or selects a movie or television program and it begins to play on the television set almost instantaneously, or downloading to a DVR rented from the provider, for viewing in the future.

Läs mer om det här
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Farejobaldo » 2009-07-22T19:18:28+00:00

Jag tänker i det närmaster youtube fast med mycket mindre buffring och ingen möjlighet att spola.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256
Katt eller hund: Katt

Unread postby C Lupus » 2009-07-22T19:21:06+00:00

Typ, våran Eyebrow Nookie purr channul är ju vod stream.

Tillägg: Försöker att kolla på replays Battel Forge just nu, kommer ta ett tag att hitta det verkar det som... (notera filkvällen igår, så bra kommer det säkert att gå nu också)
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rox » 2009-07-25T02:08:17+00:00

Hmmm, okej. Intressantast av allt i hela BattleForge-communityn är nog BadKen's repriser och commentary, på http://www.youtube.com/user/badkenbad

Många intressanta knep, och sjuka community challenges med begränsningar som borde vara omöjliga... Sist jag hörde så håller han på att klara av alla singleplayer-banor på svåraste nivån med bara gratisleken man får i början av spelet. Nån annan typ försökte klara några banor på Expert med bara TUTORIAL leken, på 7 olika kort... Han klarade nästan ett par. Helt ofattbart för mig som knappt klarar vissa banor med mina 100+ unika kort och lekar skräddarsydda för varje bana.

Och på tal om det, ny edition släpps nästa månad, med 120 nya kort, för den som vill slänga ännu mer pappersbetallappar på utvecklaren. Tror jag ska köpa en till Tome när det kommer ut...
Rox
Nypälsare

Unread postby Deus Ex » 2009-07-30T00:34:54+00:00

Försökte köra lite speed runs på Mirror's Edge (plockade upp den gamla godingen idag igen) och jag blir RÅÄGD. Hälften av tiden dimper jag ner 5 våningar till min blodiga död enbart på grund av att jag inte har ett 100-procentigt grepp om kontrollerna (vilket också påminner om det å-så-helvetiska Prince of Persia från '89.). Ni skulle sett så förbannad jag blev, min kompis var nästan rädd att jag skulle paja hans 360 i ren frustration (trådlösa kontroller kan lätt förvandlas till projektiler...)
Deus Ex
Varmkorven!

Unread postby Strange » 2009-07-30T01:47:45+00:00

Deus Ex wrote:Försökte köra lite speed runs på Mirror's Edge (plockade upp den gamla godingen idag igen) och jag blir RÅÄGD.

Mirror's Edge är missförstått GULD i time trial. Dock inte på 360/PS3, eftersom det av någon outgrundlig anledning är låst till 30FPS. Det blir så jobbigt att styra och reagera då -- Ja, jag är fag och petig med sånt. Problemet med PC-versionen är att alla tider på ledarlistorna är haxxored :C
Hörrödu stora nosen, vad mycket äter du egentligen?
Strange
Cruisemaster

Species: Drygdjur

Unread postby Deus Ex » 2009-07-30T01:58:13+00:00

strange-fox wrote:
Deus Ex wrote:Försökte köra lite speed runs på Mirror's Edge (plockade upp den gamla godingen idag igen) och jag blir RÅÄGD.

Mirror's Edge är missförstått GULD i time trial. Dock inte på 360/PS3, eftersom det av någon outgrundlig anledning är låst till 30FPS. Det blir så jobbigt att styra och reagera då -- Ja, jag är fag och petig med sånt. Problemet med PC-versionen är att alla tider på ledarlistorna är haxxored :C

Har aldrig spelat det på dator, men kan tänka mig att kontrollerna blir enklare. Och jo, Mirror's Edge är väldigt underskattat i min mening (antagligen för att alla FPS-spelare blir förbannade över att fokus ligger på att springa istället för att slåss).
Deus Ex
Varmkorven!

Unread postby Kakan » 2009-08-01T11:55:56+00:00

Oh, jag skaffade company of heroes igår, så nu undrar jag är det någon som har lust att lira lite senare? :P
Kakan
Suger bäst
Suger bäst

Species: Vetemjöl och vatten, and everything nice
Steam: FreeCake.psd
Donation status: 400

Unread postby Frenzee » 2009-08-01T16:28:28+00:00

YES.
Jag ska på Dekadance i natt dock så jag lär inte komma hem idag, eller nykter för den delen.
Jag är väldigt på imorgon dock. Vad hette du på steam igen? Jag blandar ihop alla :C

In fact: Så tänker jag lägga till ett fält i profilen där man kan skriva i Steam-namn.
[edit]: gjort.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby Rox » 2009-08-04T02:54:16+00:00

Eyebrow Nookie @ Mirror's Edge. Game of the year 2008 enligt mig. Kört igenom det tre gånger på PC, nött time trials i oräknlerliga timmar. Vill köpa det till 360 och få alla achievements och ställa förpackningen på en hylla eller nåt bara så jag stolt kan säga att jag äger det. Det spelet fick mig att börja jogga, och det inspirerade mig tillräckligt för att få mig att börja rita igen. Eller, Mirror's Edge kombinerat med Lizardbeth's Ustreams. Tillsammans blev det en inspirationskälla som heter duga. Måste köpa det spelet snart.

[edit] Oh yes. Det ordet är förstås censurerat. Nåväl. [/edit]
Rox
Nypälsare

Unread postby Vattenvargen » 2009-08-04T04:10:53+00:00

Mirror's Edge är ett jävla bra spel, synd bara att det är inte så snällt mot min skärm. Eftersläp trots att den ska ligga på 2ms.

Unikt, bra koncept, bra fps trots att det inte är ämnat för just det. 9/10, den får ingen tia för jag har inte spelet i handen; fick en kod på en bit papper.
Häll upp. Drick upp. Ställ upp.
Vattenvargen
Lasermannen
Lasermannen

Species: Canis Aqueous
Steam: Jordgubbssylt
Donation status: 300
Katt eller hund: Hund

Unread postby C Lupus » 2009-08-05T20:27:08+00:00

strange-fox wrote:Mirror's Edge är missförstått GULD i time trial. Dock inte på 360/PS3, eftersom det av någon outgrundlig anledning är låst till 30FPS. Det blir så jobbigt att styra och reagera då -- Ja, jag är fag och petig med sånt. Problemet med PC-versionen är att alla tider på ledarlistorna är haxxored :C

Klarar inte heller att spela med låg fps. Du är inte den enda som är petig på det området.

C90 wrote:Oh, jag skaffade company of heroes igår, så nu undrar jag är det någon som har lust att lira lite senare? :P

Bah, jag vill jag vill jag vill!
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rox » 2009-08-13T23:02:57+00:00

Ny edition med 120 nya kort ska släppas till BattleForge... "snart". Det pågår en öppen beta av den just nu, och en fin 428MB "patch" att dra ned. Behövs nog en stor nypa tur om man ska ta sig in i betaservern dock...
Rox
Nypälsare

PreviousNext

Return to Underhållning