Tanken är att vi ska göra ett Fanzin i år igen och sälja både på Nordic Fuzz Con och Stockholms Internationella Seriefestival, precis som förra året. Men Nordic Fuzz Con kommer troligtvis falla in innan SIS. Så jag sätter deadlajnen en vecka innan Nordic Fuzz Con,
den 20:e Februari
Man behöver inte göra mer än 4 sidor men allt från 1 till 10 går också bra, så ni har egentligen god tid på er. Ni får gärna berätta ungefär hur många sidor ni tror att ni kommer att behöva så att jag har koll på ungefär hur många det blir totalt.
Reglers:
- -Serierna måste ha något med Furry att göra på något vis.
-Posta inte din serie på internet innan Nordic Fuzz Con och SIS, helst inte efter heller, men det är fritt val.
-Serieskaparna kommer att bli inbjudna till en privat Skype-chatt för hjälp och fildelning. (skriv till mig)
-Fanzinet ska tryckas på vikta A4-papper. Därmet blir varje sida A5 i storlek.
-Alla filer ska skickas till mig i .TIF eller .TIFF
-"Färglägg" allt i svar-vitt/gråskala eftersom så kommer allt tryckas förutom framsidan PGA. tryck-kostnader.
-Sidorna ska ritas/scannas i exakt 600 DPI och 3100x4400 pixlar
-Lägg inte till några egna marginal, måtten är uträknade så att det ska bli en liten marginal på varje sida. Gör ni marginal är risken att era serier blir för små
Tips:
- -Använd ComicStudio, Paint Tool Sai och/eller Photoshop.
-Om du använder raster / Halftone, gör gärna en provutskift i A5 eller gör stora raster annars kan det förstöra sluttrycket.
-När du gör serien, tänk på att bara hälften av dom som kommer att titta på fanzinet är furries. Försök tilltala någon som inte nödvändigtvis vet vad furry är också.
-Tänk på att inte göra för mycket och små detaljer då mycket kan bli svårt att tyda i A5-format (jag var dålig att tänka på det förra året)
Men först måste vi bestämma oss för om vi ska köra Svenska eller Engelska, förra året körde vi blandat.
Det gör att det huvudsakligen blir för en svensk publik ändå. På Nordic Fuzz Con var det väldigt mycket Engelsktalande människor vilket jag till en början med inte hade räknat med, medans SIS är huvudsakligen svenskt. Jag gillar att vi gör serier på Svenska men det vore också nice att sälja mer nästa år.
Vi kan antingen köra blandat men då får dom som vill köra på Svenska också göra en engelsk textning så att man kan sälja en svensk och en engelsk version. Eller så kör vi enbart på Engelska/Svenska.
Vad tycker ni? Vilket språk vill ni jobba i?
Vilka vill vara med i år?
Andra frågor eller förslag?