generation y

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

generation y

Unread postby Thy » 2009-08-17T12:33:02+00:00

Är det bara jag? Jag vet att det inte bara är jag. Som känner en press på sig att uppnå Ett perfekt ideal?

Att skaffa bra betyg.
Att veta vad man vill, helst innan man är 16 så man väljer rätt gymnasium. Vem fan vet vad man vill innan man ens kommit ur könsmognaden?
Att göra karriär
Att vara snygg till utseende
Att träna som satan på gym för att få en "vältränad" kropp

Att hela tiden stå i ständig centrum, att man är SÅ PERFEKT!!!

En press att hela tiden vara si eller så. Att ha platt mage. Att träna. Att vara så social som möjligt för annars bli du konstig.
En press på sig att man ska VARA NÅGON!! jag vet inte vem man förösker vara bara att man är något att skryta om.

Häromdan tittade jag på tidningar efter way out west festivalen i göteborg.

"så här får du bättre hår"
"så gick jag ner 10 kg"
"de bästa kläderna i höst"
"nån kändis som visar brösten"
"så har du bäst sex"

Alltså, jovisst sånt är kul, men kom igen!!.... jag tänker inte bara hela tiden på att äta, sova, utsmycka mig, inreda hemet, göra karriär eller ha sex.
Varför finns det inte något mer? Killarna har bra mycket mer intressantare tidingar.

Jag får bara pressen/känslan av att bli någon sorts perfekt hemmafru fast med extra jobb.

Jag vill inte göra karriär, jag stör mig på att det endast finns en sorts skyltdockor, långa och smala. Alla ser inte ut så!!! Jag har inte jobb.

Det skulle vara kul att lära sig dansa. Men då får jag frågan (vad ska du ha det till?) skaffa ett jobb istället.
Jag säger för att det är kul!!!
Då tittar man konstigt på mig.

Det finns en arikel om 80-talisterna (det är vi) generation y http://sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article58041/Generation-Y---vagrar-bli-vuxen.html
Du vet mer vad denna konstiga thy pratar om, när du läser den.

Så är det någon mer som känner som jag?
voff voff :D
Thy
Nypälsare

Species: black leopard, red panda

Re: generation y

Unread postby Irwin » 2009-08-17T12:41:08+00:00

Kära djur,

Jag föddes på 60-talet in i en extremt borgerlig familj. Det värsta är att jag känner igen värderingarna ovan som det som man försöker överföra till barnen. Det är alltså som vanligt oss föräldrar det är fel på...

När man nyligen skulle spela in en film om hippie-epoken och Woodstock så fick man stora svårigheter att hitta skådespelare i rätt ålder som inte var vältränade. Alla unga som satsar på karriär på duken idag tränar som idioter. Det gjorde man inte på 60-talet...

Med vänlig hälsning,
Irwin
Irwin
Duktig postare

Species: Draco Nigra

Unread postby Farejobaldo » 2009-08-17T12:50:47+00:00

Thy wrote:Killarna har bra mycket mer intressantare tidingar.

Den mest praktiska lösningen på det borde väl ändå vara att börja läsa "killtidningar"?
Angående resten; det är ett väldigt dumt samhälle vi har, som sätter mycket press på indivder att hela tiden göra bra ifrån sig. Inte konstigt att så gott som alla blir utbrända.

Loo Lönnroth wrote:Vi försöker inte förändra världen som våra föräldrar så vackert utbildade sig för att göra. Vi försöker fly den, för vi vet att det är kört?

Ord.
Jag är 20 år, läser på högskola utan att riktigt veta vad jag vill bli, och bor med min mor delvis för att jag är för seg för att söka egen lägenhet. Det är faktiskt dåligt.
Samtidigt finns det ju ansvarsfulla generation-Y-are. Alla är olika och så vidare blah blah blah.

Dessutom: Flyttar denna tråd till debatt und ranter eftersom det här kan bli intressant på riktigt.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256
Katt eller hund: Katt

Unread postby Frenzee » 2009-08-17T14:08:56+00:00

Jag har flera gånger blitiv beskriven som en Bohem och typisk 80-talist, med andra ord en stereotyp i Generation Y. Det är inte något jag direkt kan förneka att jag är. Jag tar en dag i taget och prioriterar socialt kontaknät och personligt välmående över materialisikt ägande och jobb.

Jag hoppade av skolan i 8:an-7:an någonstans efter att ha insett att det inte finns frihet efter skolan utan att ett hamsterhjul kommer bytas ut till ett annat. Från att vakna, gå till skolan, gå hem, sova och repetera 6 dagar i veckan i 9år till att vakna, gå till jobbet, gå hem, sova och repetera minst 6 dagar i veckan hela vägen fram till pensionen då, om man fortfarande lever, då man måste lägga alla sina insparade pappersbetallappar på sjukvård och löständer. Jag insåg också att skolbetyg inte leder någonvart och egentligen bara visar att du inte är mer hjärndöd än pöbeln och inte har problem att lyssna på och följa auktoriteter. När jag insåg detta så fick jag ålderskris, hoppade av skolan och började utbilda mig själv via bland annat internet (lol wikipedia), utvecklade min sociala kompetens och lärde mig själv att Rita, Göra hemsidor och Filmskapande.

Det är något jag verkligen inte ångrar i och med att jag inte känner en enda person i min generation, av dom få som har jobb, som faktiskt har fått ett jobb tack vare sin utbildning eller ens i samma kategori som sin utbildning. Däremot har jag själv 4 inkomstkällor och jobbar så mycket/lite jag vill.

Jag vill inte sluta som våra föräldrar och arbeta bort hela mitt liv för ett företag som inte berikar mig som individ, inse just det vid 30-50års ålder och få en ålderskris som furstör för den eventuella familjen. Det jag har som mål i mitt liv är att faktist leva det, för min egna skull. Man lever (med största sannolikhet) bara en gång. Därför ska man göra det bästa av det. Risken är att man inte ens kommer så långt som till pensionen. Jag tror att många i vår generation har sett hur våra föräldrar slösat bort sina liv och inte vill upprepa deras misstag.

Att känna att man måste uppnå perfektion är väldigt typiskt en pubertal grej. Tillochmed jag kände att mig otillräcklig och kände press på att det är mycket att uppnå när jag var tonåring. Men det gick över för mig. Jag känner inte att jag har plats i mitt liv för att bry mig om såna småsaker. Jag gör det bästa jag kan av mig själv och mina förmågor.

Fast jag kan inte förneka att jag är väldigt ytlig. Men ser man bra ut så mår man bra och det är just det jag har pratat om. Att personligt välmående är viktigare än framgång och karriär.

Anledningen till att jag skrev så mycket om mig själv är inte att för att jag är egocentrisk utan för att jag kan bara prata ur egen erfarenhet.
Fast lite egocentrisk är jag nog också. C:

Thy wrote:Det skulle vara kul att lära sig dansa. Men då får jag frågan (vad ska du ha det till?) skaffa ett jobb istället.
Jag säger för att det är kul!!!
Då tittar man konstigt på mig.

Vem säger att dansa inte kan bli ett jobb?
Jag känner några dansöser och det finns mycket potential till bra inkomst om man blir bra på att dansa.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby Thy » 2009-08-17T14:27:10+00:00

Jag föddes på 60-talet in i en extremt borgerlig familj. Det värsta är att jag känner igen värderingarna ovan som det som man försöker överföra till barnen. Det är alltså som vanligt oss föräldrar det är fel på...

När man nyligen skulle spela in en film om hippie-epoken och Woodstock så fick man stora svårigheter att hitta skådespelare i rätt ålder som inte var vältränade. Alla unga som satsar på karriär på duken idag tränar som idioter. Det gjorde man inte på 60-talet...

Vad är det för väderingar du känner igen?

Jag tror inte det är föräldrar det är fel på.
Men visst...ibland har jag väldigt svåra stunder att förklara för mina att jag vill ha ett jobb som inte bara är inkomst o som kanske leder till karrär, utan att det ska vara roligt. Det ska vara givande. Men det budskapet är svårt att få fram ibland. Min prioritet är att göra det jag vill och trivs med varje dag. Inte att jobba varje dag i månader för att kunna tjäna pappersbetallappar och har roligt i ett par dar. Okey, jag kanske låter som en väldigt bortskämd 21 åring. Och det är jag!! Jag är exstremt bortskämd, lat och som tänker... visst, jag kan skaffa jobb. Det är inte svårt. Men jag har problem. jag trivs inte. Jag blir sjuk av det. Så då är jag hellre pank och studerar. Ger mer på nåt sätt.

Jag såg precis filmen "into the wild" och det var en rätt intressant sak han sa. Nej två.
Mitt liv var mer spännande när jag var pank.

och att hans föräldrar som hade allt levde i en lögn.

XD va? Är det sant? Hade problem att hitta unga som inte var vältränade? ...
nää

Den mest praktiska lösningen på det borde väl ändå vara att börja läsa "killtidningar"?
Angående resten; det är ett väldigt dumt samhälle vi har, som sätter mycket press på indivder att hela tiden göra bra ifrån sig. Inte konstigt att så gott som alla blir utbrända.

Tror inte jag har tänkt den tanken ;p

Det kanske låter som att jag gnäller. Men jag är bara inte nöjd. Att vi har fler möjligheter idag än tidigare generationer men det verkar som vi har sämre förutsättningar.
Och jag har en del vänner som skurit sig, som går på antidepressia medel och undrar vad ett jobb skall leda till. De är som vem heslt. Du eller jag. Sådana som får toppbetyg. Jag tror inte att det kravet att göra ifrån sig så gott man kan idag funkar för många. Själv är jag hellre hatad för vad jag är än älskad för något jag inte är. Jag var nånstanns i samma klämma ett tag. Men det gick inte så långt att jag skar mig. Jag blev bara på något sätt apatiskt. Ville inte prata, ville inte äta mycket. Jag stör mig att man ska veta vad man vill. Jag har ingen aning om vad jag vill och jag kan inte tänka mig att sysselsätta mig med ett yrke, göra samma sak i 20 år. Så istället för att ha ett direkt mål gör jag det som är givande för min del.

Det finns en metafor om flugor o bin. Läste från en bok. Man stänger in flugor och bin i en burk. Bin är tydligen smartare än flugor. De åker direkt på glaset, försöker ta sig ut tills de blir utmattade och faller ihop. Flugor flyger runt, runt, virvlar utan mål, tills de faktiskt hittar ett hål att ta sig ut genom. Och med den metaforen lever jag efter idag. Att hitta nya vägar måste du gå vilse. Det är bättre att snurra runt där ute, än att sitta o vänta på att någon ska komma o dra i dig.

Ni får tycka vad jag vill, men med den metaforen lyckades jag faktiskt åka helikopter gratis. :P

Samtidigt finns det ju ansvarsfulla generation-Y-are. Alla är olika och så vidare blah blah blah.

Ja, självklart finns det dem som är ansvarsfulla. Det är jag ibland. Jag är 21 år. jag borde ha jobb och lägenhet nu. Det har jag inte. Jag ska snart vara inneboende och studera på vuxenutbildning och gå på csn medel. För det är det enda sätt som jag kan komma ifrån att bo hos mina föräldrar. Det tar för lång tid att hitta jobb och lägenhet. Eller jag är för lat. I vilket fall som helst. Jag nu var tvungen att flytta hem till päronen igen. Men mål, NU MÅSTE JAg HITTA JOBB!!! annars kommer jag aldrig härifrån. Så...ehm, var det som att få en slöja över sig. Jag vet att jag borde göra det och det. Men ...men,, gör det imorgon istället. Blev paralyserad och gjorde ingenting istället. Nån sorts inlärd hjälplöshet.

Är det flera här som har inlärd hjälplöshet? Att bli paralyserad. Att få en slöja över sig?
Thy
Nypälsare

Unread postby Thy » 2009-08-17T15:01:15+00:00

socialt kontaknät och personligt välmående över materialisikt ägande och jobb.

Utmärkt tänkande tycker jag ^^ och det är lugnt, egocentrisk är vi alla ibland.

det inte finns frihet efter skolan utan att ett hamsterhjul kommer bytas ut till ett annat.

ska säga något utirfån personlig erfarnhet... har aldrig sagt det till nån, men det ska ut nån gång..

Jag känner igen mig. Men jag hoppade aldrig av, (jag ångrar mig nu) jag fortsatte in på gymnasium med ett hopplöst tänkande att det blir nog bättre. Det blev det inte. Tre bortslösade år. Jag borde ha hoppat av och bytt program. Jag mådde exstremt dåligt. Jag hoppade inte av. Mina föräldrar övertalade mig att det är en bra utbildning. Hm..jo, kanske det var. Men dem kunde inte se mig gråta. Jag hoppade inte av för jag ville inte hem, ville inte de skulle se mig som en förlorare. Så jag gjorde bara studierna. Det var allt. Jag vantrivdes som in i helvete. jag ville inte skaffa vänner för jag hatade mig själv. Så jag blev väldigt ensam. Kom efter med allt det socila som man gör som tonåring. Fester, partner osv. Ni fattar. Räknade dagarna tills utbildningen var över. Bara två år till. Sen fick jag dem där dumma pappret med betygen med många mvg. "Men inte tillräckligt bra ändå" engligt vissa. som min mamma. ʞɔnɟ you!!! Bara för att jag inte har mvg som hela resten av klassen och vill bli entreprenör så betyder det inte jag kan bli något.

Det var först när jag studerade animation med andra som jag (som också haft en (inte så vanlig utbildning) faktiskt blev mig själv igen. Och det är sant som det är sagt. Jag vill inte bli som mina föräldrar. Min pappa är ett exemple på det. Han bröt ihop när han var lärare på universitet. Stress. Utbränd. Sen jobba han på volvo för vi skulle få en bra utbildning och råd med all dumma högteknologisa "prylar". Skräp tycker jag. Jag antar att min pappa var trevligare förr. Men att jobba på golvet på volvo med andra otrevliga människor gör ingen människa glad. Så jag är väldigt van att höra att man är lat, penionärshem, och att man inte gör något. Om någon ger mig en otrevlig kommentar reagerar jag inte så mycket. Är så van att höra det och har lärt mig stänga av ibland.

Jag vet att jag hade varit bra mycket gladare som person om mina föräldrar varit gladare och tyckt om det de gör. Mamma tycker om det hon gör. Men inte pappa. Han avskydde volvo. För att vara sur å nedstämnd påverkar hela stämningen. Jag hade hellre haft glada föräldrar som gör det de tycker om än att ge mig matriella skitsaker som ersätts med nya hypershit. Föräldrar som varit lite mer hemma.

Mina föräldrar är bra men bara väldigt, väldigt utbrända. gamla och som aldrig haft tid att ha lite trevligt ibland.

Att känna att man måste uppnå perfektion är väldigt typiskt en pubertal grej

ja det är en typsik tonårs grey. Men det är nog fler även i andra åldrar som tänker så idag. jag har kommit över det sen den metafor med flugor och bin jag beskrivde nedan.

Vem säger att dansa inte kan bli ett jobb?
Jag känner några dansöser och det finns mycket potential till bra inkomst om man blir bra på att dansa.

Jag kan inte dansa. och jag vill inte cykla som en dåre på ett gym. Så jag tänkte, dansa med musik och ha roligt kan vara en bra grey att sysselsätta sig med. Men jobb inom det har jag inte tänkt, så bra är jag inte ^^; Men vem vet.

Jag tror att många i vår generation har sett hur våra föräldrar slösat bort sina liv och inte vill upprepa deras misstag.

Ja, då vi är tydigen mer välutbildade osv, rest mer, fått mer saker. Uppfödda med tv och dator. Så antar jag... att det är väldigt många som inte vill bli som de. Att man sätter personlig välmående före jobb. Det antar jag, många inte begriper.
Thy
Nypälsare

Unread postby Vlad the impala » 2009-08-17T16:01:45+00:00

*borttaget*
Last edited by Vlad the impala on 2009-08-19T01:09:25+00:00, edited 1 time in total.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby Frenzee » 2009-08-17T16:35:40+00:00

Jag skulle vilja kortfatta lite och säga att det viktigaste , enligt mig, för framgång i samhället är att man:
    -Har självdistans.
    -Ifrågasätter allt i sin omgivning men framförallt sig själv.
    -Strävar aktivt för att utvecklas som person.
    -Tar till sig kritik men utan att ta åt sig.

Men undviker:
    -Overtygelse
    -Avfärdning av kritik.

Som förhindrar personlig utveckling och insyn.
Image
Frenzee

Unread postby Thy » 2009-08-18T18:29:44+00:00

du har ett problem med att separera de allvarliga problemen från de mindre

vet inte riktigt vad du menar här, den lilla historia jag beskrev är något jag var, och inte är.
och det var en rejäl textvägg
Thy
Nypälsare

Unread postby Vlad the impala » 2009-08-18T23:45:44+00:00

Thy wrote:
du har ett problem med att separera de allvarliga problemen från de mindre

vet inte riktigt vad du menar här, den lilla historia jag beskrev är något jag var, och inte är.
och det var en rejäl textvägg

Och sådant händer tyvärr när man skriver textväggar att man börjar i en ände och hamnar någon helt annanstans om man inte ser igenom vad man har skrivit, vilket man ska göra. Det blev lite fel och jag råkade rikta större delen av postet mot dig personligen fast jag egentligen tänkte i allmäna termer.. Det var slarvigt. Förlåt.

Men det du tog upp först:
Thy wrote:Är det bara jag? Jag vet att det inte bara är jag. Som känner en press på sig att uppnå Ett perfekt ideal?

Att skaffa bra betyg.
Att veta vad man vill, helst innan man är 16 så man väljer rätt gymnasium. Vem fan vet vad man vill innan man ens kommit ur könsmognaden?
Att göra karriär
Att vara snygg till utseende
Att träna som satan på gym för att få en "vältränad" kropp
Att hela tiden stå i ständig centrum, att man är SÅ PERFEKT!!!

Det är ju exakt det som är anledningen till att så många mår skit. Min poäng i inte-textvägg-format blir är att få saker är viktiga. Det övriga ska man bara vara ambitiös med om man orkar för annars kommer stressen av ofrivilligt engagemang att förta nöjet. Då är det inte värt det. Inte vara för lat och glassig på det väsentliga men samtidigt inte vara galna perfektionister med hundratals egenskapade problem. Vad folk som gnäller på generation y inte tänker på är att man kan också släppa onödiga anspråk istället för att gå på karriär. Går ju finfint att ha ett simpelt kneg om man kan skippa bil, köpa begagnade grejjer osv.

Det kommer iofs aldrig att hända, men åtminstonde nu i lågkonjunkturen kommer nog folk släppa efter lite på onödigt finlir och kanske t om vara lite smånöjda med att vara där de befinner sig.

PS: Admin! Är det lugnt om jag raderar mitt föregående post nu? Skäms inte för det, står för det, men det skjuter diskussionen åt helvete och det är det ingen poäng med.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Unread postby Frenzee » 2009-08-19T00:35:13+00:00

Vlad the impala wrote:PS: Admin! Är det lugnt om jag raderar mitt föregående post nu? Skäms inte för det, står för det, men det skjuter diskussionen åt helvete och det är det ingen poäng med.

Oroa dig inte. Ingen lär läsa det ändå haha. Du får göra som du vill, jag kan inte (jo det kan jag men jag väljer att inte) hindra dig att editera bort posten. Personligen anser jag det lite fult att ändra/ta bort poster långt efter att dom har postats. Off topic tycker jag inte att den är.

Det bör också noteras att jag inte är helt nykter heller. Men jag är säker på att jag kommer tycka det samma imorgon.
Dock går jag inte in i diskussionen idag pga. detta.
Image
Frenzee

Unread postby Jickel » 2009-10-22T18:39:27+00:00

This is my story, och mina åsikter kring detta. Tycket det känns extra relevant att posta här eftersom vissa här har påverkat min syn på det hela. Strukturen är inte blogg-klockren, men det här är ett goddamn forum.

Jag känner att jag genomgått en väldigt stor förändring de senaste åren, speciellt sen Frenzee lärde känna mig 2004.

Jag hade förut, och har fortfarande till viss del, ganska stor press på mig själv att prestera. Man skulle kunna tro att det berodde på mina borgerliga föräldrar, men de har alltid sagt att det viktigaste är att jag pluggar till ett jobb jag tycker är kul, och det där med lön och karriär kommer efter det.

Men visst, det har alltid varit snack om att man ska plugga till något, och fram tills för bara några år sedan tyckte jag det kändes självklart att plugga upp sig så man kunde skaffa schysst jobb. Det var liksom det enda alternativet. Jag har själv som sagt också alltid haft höga krav på mig, även om mina föräldrar aldrig begärt något sådant av mig. Detta HAR lett till ett par krasher, både i lumpen och i skolan. Å andra sidan har just de krasherna fått mig att inse att det finns många vägar här i livet. Men visst, jag gick ut gymnasiet med MVG i allt, och att träffa någon som Frenzee var en omställning. Det var dock inte förräns relativt nyligen som han faktiskt förklarade sina val, så som han gjorde här ovan. HE TALKS SENSE, men han hade balls som faktiskt gjorde som han gjorde. Riktigt denna uppfattning hade jag kanske inte när jag träffade honom och han fortfarande bara skolkade. :D

Allteftersom jag fått en bättre helhetsbild av samhället och världen har jag blivit mer kritisk till denna tidigare syn. Jag är övertygad om att just hänga med Frenzee, Lyx och andra... "bohemer" och konstnärer sedan studenten har fått mig att ifrågasätta en hel del mer än jag skulle gjort om jag fortsatt att hänga med mina gamla naturarkompisar från gymnasiet, och faktiskt även försöka leva livet mer för dagen. Ironiskt nog sade jag upp bekantskapen med många av de gamla naturarkompisar för att de blev kristna fundamentalister... hah.

Med det sagt pluggar jag fortfarande ett hårt program på KTH för att bli civilingenjör. Min motivation har nog påverkats lite negativt, men å andra sidan siktar jag mot att jobba inom rymdindustrin, en industri som har lite mer visioner runt och utanför samhället än många andra industrier, och förhoppningsvis känns det inte riktigt som samma ekorrhjul. Nu känns det som den enda möjliga vägen för mig, om jag just ska satsa på att plugga mot något. Sen har jag som sagt ganska lätt för plugget, även om jag fortfarande har svårt att skaka av mig känslan av att jag måste prestera. Det blev många A:n i början, och det säger jag inte bara som om det vore en bra sak. Men det är väl tur att jag har lätt, för jag försöker verkligen ha igång ett liv och en massa intressen utanför skolan; så fort jag inte längre har tid för det blir jag olycklig. :c
Last edited by Jickel on 2009-10-23T00:24:20+00:00, edited 1 time in total.
Jickel
Nypälsare

Species: Mean bean
Steam: Jickel
Donation status: 5

Unread postby Vattenvargen » 2009-10-22T19:32:06+00:00

Jickels liv.

8) Bra talat.

Själv känner jag också press över att prestera, men jag har otur, är klantig, glömsk och lat... så jag har väl satt mig själv i skiten, men jag vet att det finns mer ute i världen än att bara få ett jobb på Siba och leva ett "liv" i lilla trygga VÄLFÄRDIA resten av min tid. Det bara måste finnas mer.

Skolan har jag tröttnat på så det inte är sant, jag vill bara ut och göra annat. Dock kan pappersbetallappar vara bra att ha, och tydligen hjälper viss utbildning/betygssättning med det.

Anyway, skriver inte upp mitt liv här eftersom det blir mer bara en rant; fast i grund önskar jag bara att jag växt upp tidigare och fortsatt att mogna. Och hittat det här stället tidigare.
Häll upp. Drick upp. Ställ upp.
Vattenvargen
Lasermannen
Lasermannen

Species: Canis Aqueous
Steam: Jordgubbssylt
Donation status: 300
Katt eller hund: Hund

Unread postby Jickel » 2009-10-23T00:26:10+00:00

Men varför gjorde vara föräldrar som de gjorde då? Vad höll dem motiverade? Varför ifrågasatte de inte allting mer? VAR INTE DE HIPPIEGENERATIONEN SOM SKULLE FÖRÄNDRA ALLTING? D: D:

(det är inte meningen att kapa tråden med denna fråga, fyi)
Jickel
Nypälsare

Species: Mean bean
Steam: Jickel
Donation status: 5

Unread postby Vattenvargen » 2009-10-23T00:38:54+00:00

Man kan ju undra lite över det.... kanske slog inte hela hippieuppförandet igenom i det industriella VÄLFÄRDIA från förr. Synd det.
Vem vet hur vi skulle haft det nu. Kanske skulle Göteborg vara nyktert?! Hemska tanke. fox_ds

Skulle väl anta att den strikta uppfostran från förr fortfarande hade ett järngrepp kring samhället då TV och homosexualitet mer verkade som onda påfund och sjukdomar mer än en människas utveckling. Dock är väl inte homosexualitet en "utveckling"... men det betraktades som en sjukdom ända fram tills 1979, vilket är riktigt komiskt. (För att inte nämna att det var olagligt tills 1944.... MITT I ANDRA VÄRLDSKRIGET BESLUTADES DET OM HOMOSEXUALITET VAR ETT BROTT ELLER INTE!)
Känner att jag drog iväg lite från ämnet....

Anyway, den man älskar agar man. Aga rättsväsendet! Bort med FRA! (I tripping....)
Häll upp. Drick upp. Ställ upp.
Vattenvargen
Lasermannen
Lasermannen

Species: Canis Aqueous
Steam: Jordgubbssylt
Donation status: 300
Katt eller hund: Hund

Unread postby An Cat Dubh » 2009-11-02T01:09:57+00:00

Vad är rangt med träning? Den är god för dig.
Vara inte så social som möjligt är bra, men vara inte social är väldigt möjligt.
An Cat Dubh
Varmkorven!

Species: English Bombay cat

Unread postby Vlad the impala » 2009-11-02T15:23:50+00:00

Jickel wrote:Men varför gjorde vara föräldrar som de gjorde då? Vad höll dem motiverade? Varför ifrågasatte de inte allting mer? VAR INTE DE HIPPIEGENERATIONEN SOM SKULLE FÖRÄNDRA ALLTING? D: D:

Det där med att revolta fungerar inte när de andra faktiskt lyssnar på dig. Gayrörelsen t ex har ett häftigare uttryck just för att de har behandlats illa av makthavare och den etablerade ordningen.
Det där med gröna vågen blev väl mer odramatiskt just därför att det långsamt ändå uppstod en sansad debatt. Hela befolkningen blev ju rasande över BTkemis verksamhet i Teckomatorp. Iofs var frågan om kärnkraft å sin sidan betydligt mer polariserande mellan "etablissemang" och folkrörelse, men även här så blev det tämligen sansat.
Jag kanske är ute på hal is men jag tror inte hippierna blev så mycket outsider att de kunde lukta hursomhelst i VÄLFÄRDIA. De skulle ju faktiskt sitta i debattstolar på TV.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Unread postby Frenzee » 2009-11-03T07:02:17+00:00

Jickel wrote:LIV

Haha smickrande.

Jickel wrote:Men varför gjorde vara föräldrar som de gjorde då? Vad höll dem motiverade? Varför ifrågasatte de inte allting mer? VAR INTE DE HIPPIEGENERATIONEN SOM SKULLE FÖRÄNDRA ALLTING? D: D:

För att du skapades i enbart det syftet att ta hand om dom när dom blir gamla och behöver få böjorna bytta.
När jag börjar få dödsångest kan jag garantera dig att jag också kommer att skaffa ett barn.
Image
Frenzee

Unread postby C Lupus » 2009-11-03T19:07:42+00:00

Frenzee wrote:För att du skapades i enbart det syftet att ta hand om dom när dom blir gamla och behöver få böjorna bytta.
När jag börjar få dödsångest kan jag garantera dig att jag också kommer att skaffa ett barn.

Då kanske du äntligen får en slav som diskar åt dig.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Jurassic Scientist » 2015-02-25T11:50:21+00:00

av någon anledning trodde jag att den här tråden handlade om pokémon innan jag öppnade den

necropost!
Jurassic Scientist
Fellatiosaurus
Fellatiosaurus

Species: Idiot
Steam: Jurassic Scientist
Donation status: 1500

Next

Return to Debatt & Ranter