Soldiers of Odin - tankar?

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Soldiers of Odin - tankar?

Unread postby Valcyrie » 2016-04-06T23:21:25+00:00

SoO är ju ett ganska kontroveriellt ämne. Är fenomenet bra eller dåligt?

Själv gillar jag inte grabbarna som deltar. Småbröl som ska "skydda sina kvinnor och annan skit :/ Gillar absolut inte hela gängmentaliteten och jag litar inte på dem för fem jävla öre. Det som stör mig mest är att folk gillar del med ursäkter som "de vågar ju iallafall göra något" och "jag träffade en nasse förut men han var ju sjysst han hjälpte mig med bilen".

Om ni är så jävla missnöjda, då drar man ihop en fet jävla demonstration etc för att få igenom förändringar i samhället. Små kåta arier med kniv på gatorna löser inga problem, istället bör vi avsätta Polischefen och se till att ordningsmakten får mer resurser för att faktiskt göra sitt jobb. Men det är ni väl för lata för, era jävla as.
Image
Valcyrie
Nypälsare

Species: Drake
Steam: valcyrie
Katt eller hund: Katt

Re: Soldiers of Odin - tankar?

Unread postby Rektum » 2016-04-06T23:38:29+00:00

Vad är det att gilla?
Att ha gäng med nazister, kriminella, översittare som gått "livets hårda skola" och annat pack med skev människosyn runtstrykandes på gator, redo att spöa på folk dem inte gillar känns ju SJUKT säkert.

Och precis som du säger, vill man ha en ändring av systemet så finns det bra sätt att gå till väga, för det här känns ju bara som en ursäkt för dem att få spöa på blattar och sprida sin jävla agenda.
Rektum
Särskolespeciell

Species: Anal
Steam: Rektum

Unread postby Fröken Keke » 2016-04-06T23:47:20+00:00

Jag vet inte ens vad det här är, ge kontext, jag orkar inte söka.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby Cyanid » 2016-04-07T00:26:30+00:00

ja gillar dom! dom får en SPÖK GUDEN ERA SVIN! av mig. de är coolt med pöblar som vill slåss
Image
Cyanid
Spökprofeten
Spökprofeten

Species: Spökguds dyrkande Hyena
Steam: PanzerHyena
Donation status: 503 bananer

Unread postby C Lupus » 2016-04-07T02:42:51+00:00

SoO's namn skriker vitmakt enligt mig, det får mig att tänka tillbaka på hysterin som var på början av 90-talet.

Valcyrie wrote:Det som stör mig mest är att folk gillar del med ursäkter som "de vågar ju iallafall göra något" och "jag träffade en nasse förut men han var ju sjysst han hjälpte mig med bilen".

Jag har otrolig nog sluppit en massa SoO snack på facebook, så jag missar faktiskt en del om vad folk säger. Men att de vågar göra nått, som vadå? Patrullera på gatorna? Jag har inget emot att folk volonterar med att hålla gatorna lugna och fina, men när det ligger extremistiska politiska åsikter i baken på de gäng som utövar det så hyser jag agg.
Jag litar helt inte på dom.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby ReX » 2016-04-07T10:06:25+00:00

Tror inte att det är bra med volontärer som använder våld. Ungefär som höger- och vänsterextrema använder i sina "demostrationer" och annat skit. Sen är det ändå polisen som får all skit, "ni gjorde ingenting" eller "ni slog på "fredliga" demostranter." Men om man nu tvunget ska ta till våld kan jag tycka det vore bäst att importera finska krigare till svenska städer. De kan få fri tillgång till 'niven och koskenkorva så länge de håller gatorna rena och fina.
My smile is not weird. It's just a bit disordered.
ReX
Duktig postare

Species: En pilsner drickande monster-tiger
Steam: ReX * LG

Unread postby Valcyrie » 2016-04-07T11:43:32+00:00

Fröken Keke wrote:Jag vet inte ens vad det här är, ge kontext, jag orkar inte söka.

Hur har du ens kunnat missa det? Det har liksom varit klistrat överallt i social media, i nyhterna, på löpsedlar. Men men. Soldiers of Odin är ett nätverk av högerextremister med en MC-klubbs-liknande struktur vars uppgift är att "hålla gator och torg säkra så att våra kvinnor inte behöver vara rädda". De flesta av dem har kopplingar till rent nazistiska rörelser och / eller har själva dömts för olika våldsbrott, bl. a. våldtäkt, mordförsök m. m.

Vad det menar med "säkra" är fritt från allt vad hot heter, dvs muslimer, hbtq-folk, eller folk som helt enkelt inte ser ut som en cis-arier. De gånger de har blivit stoppade och undersökta av polis har flera av dem burit på beväpning i stil med batonger och kniv.

Jag håller helt med dig Rektum. Säkert om du är en cis-arier, i alla andra fall bör du springa eller skjuta först.

Lupus & Rex: Ja precis, att våga visa sig ute på gatorna, och att de vågar slåss mot de däringa terroristerna som polisen inte vågar göra.

Indeed, det blir väldigt fel när en politisk agenda ligger bakom. Jag skulle hellre se en kraftökning av t. ex. föräldrar på stan men ännu hellre att någonting faktiskt gjordes åt ordningsmakten så att de får personal och resurser att gå in och klara av uppgiften istället för att bara försöka sätta den i karantän.

Det fånigaste är nog folk som bara "jaaa, men SoO säger ju själva att man inte får vara rasist eller nazist om man ska gå med dem så det är nog lugnt". Känner bara:
Image
ÅÅÅÅÅÅÅH HUR DJÄVLA LÄTTLURAD OCH BLÅST FÅR MAN VARAAAAAAAAAAAA SAAAAATAAAAAAAAAAN!!!!!

Nejmen ingen människa ljuger väl i lilla landet lagom? fox_cutecry
Image
Valcyrie
Nypälsare

Unread postby Kobi » 2016-04-07T17:35:04+00:00

Samma högerextrema skrot och korn som förr under annat namn. Undvik IMO
There are times when you have to let go and accept we live in a strange universe. - Youtube commenter
Wut wut, up the kitty butt!
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Species: Leopard
Donation status: 300

Unread postby C Lupus » 2016-04-07T19:58:16+00:00

Ok så det är bekräftat att de beväpnar sig väldigt ofta. Det får mig att antyda att de faktiskt söker efter bråk.

Valcyrie wrote:Det fånigaste är nog folk som bara "jaaa, men SoO säger ju själva att man inte får vara rasist eller nazist om man ska gå med dem så det är nog lugnt".

Låter som småglin som inte var med i Ultima Thule eran.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Fröken Keke » 2016-04-07T20:08:26+00:00

Valcyrie wrote:
Fröken Keke wrote:Jag vet inte ens vad det här är, ge kontext, jag orkar inte söka.

Hur har du ens kunnat missa det? Det har liksom varit klistrat överallt i social media, i nyhterna, på löpsedlar.

Den här sidan är mer eller mindre den enda sociala media jag brukar.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10

Unread postby Aleksei » 2016-04-07T20:44:30+00:00

Så länge polisen är så underbemannade som de är så kommer vi få se många fler liknande medborgargarden.

Valcyrie wrote:istället bör vi avsätta Polischefen och se till att ordningsmakten får mer resurser för att faktiskt göra sitt jobb. Men det är ni väl för lata för, era jävla as.

Rikspolischefen får ständigt stenhård kritik från polisförbundet för hur han missköter organisationen.
Missnöjet är totalt både hos poliser och det samhälle som de ska beskydda. Krav på hans avgång har framförts från många håll, men ännu sitter han kvar och försvaras av regeringen..

Valcyrie wrote:De flesta av dem har kopplingar till rent nazistiska rörelser och / eller har själva dömts för olika våldsbrott, bl. a. våldtäkt, mordförsök m. m.

Oj, nån källa till vilka av dem som var dömda för våldtäckter och mordförsök? De flesta av dem?

Valcyrie wrote:Vad det menar med "säkra" är fritt från allt vad hot heter, dvs muslimer, hbtq-folk, eller folk som helt enkelt inte ser ut som en cis-arier.

Har det varit många incidenter där de gått till angrepp mot muslimer, hbtq-folk och icke-cis-arier?
Aleksei
Nypälsare

Species: Katt

Unread postby Vlad the impala » 2016-04-09T12:34:01+00:00

Det de gör är ju dessvärre ganska smart.
Anledningen till att det här uppstår är ju för att polismakten är så kraftigt försvagad, något som på vissa områden inte ens kan lösas genom att öka anslagen.
Både inom socialtjänsten och polisen är det folk som lämnar i drivor oavsett löfte om högre lön, helt enkelt för att de inte pallar arbetstrycket som är oproportionerligt jävla stort.

När då vanliga civila sätter sitt fotavtryck i detta vakuum och går ihop och patrullerar så urholkas människors tilltro till ordningsmakten än mer.

I det här fallet är det uppenbart. Det gynnar ju autonoma bruna grupperingar att visa sig på det här sättet då det sänker tilltron till den etablerade ordningen, och kanske också ökar acceptansen för deras politik. Jag misstänker att det här är en grupp som kanske gärna vill spöa invandrare osv. men håller igen och försöker satsa på fredliga envarsgripanden.... i första skedet... så länge som PR och anseende spelar roll.

Alla exempel på folk som går ihop och nattvandrar är ju inte dåliga. Det finns orter där folk helt enkelt lär känna varandra mer och blir mer involverade i vad som händer runtomkring i det tomrum polisen lämnar efter sig. Just det är ju bra för att det bryter det negativa i den svenska mentaliteten "Jag är en privatperson först och främst och allt större än mig är myndigheters ansvar att lösa".

Men generellt tror jag att det är av ondo att det har blivit så här.

Ett annat läskigt exempel är byagubbar i exempelvis Småland som bedriver egen jakt på säsongstjuvar som stjäl från gårdar. Ett fall har uppmärksammats när man kidnappade och torterade en ung lettisk kille (som iofs. var skyldig till stöld, men det är ju vansinnigt ändå). Jag lovar att det finns flera saker som har hänt ute i skogen som aldrig har kommit till polisens kännedom.

Det är nästan så jag undrar om inte motgiftet helt enkelt är överdriven bevakning. DNA-register, möjlighet att kamerabevaka offentliga och privata platser, registrering av alla fordon som går över gränserna + ID-kontroller. Det är inte speciellt roligt men vad är alternativet?
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby SilentStranger » 2016-04-09T16:24:45+00:00

Jag har dålig statuskorv på att ens försöka, ha krig på gatorna om ni nu tycker det är så jävla roligt
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby Timid-Folf » 2016-04-10T09:40:07+00:00

Adrenalinstinna karlar i åldrarna 19-35, med armekängor och snaggat hår är ju formerligen BILDEN av säkerhet.... Snälla någon släng pappersbetallappar på polisen så vi slipper de här jävla mongona.
Timid-Folf
Mannen som Talar med Hundar
Mannen som Talar med Hundar

Species: NEUROTISK KORSETTKISSE
Steam: Breadwinner

Unread postby Sesquin » 2016-04-10T10:45:33+00:00

Bara att glömma det där med mer pappersbetallappar till polisen med dagens regering timid. Själv är jag inte förvånad över att detta sker med tanke på att polisen gradvis monterats ned av senaste 15-20 årens regeringar.
"Jaja, jag är inte den skarpaste kniven i brevlådan, ursäkta mig!" Sesquin 09-05-13
"Lagen om alltings jävlighet är en grundlag överlägsen gravitationen!" 11-01-15

Warning: I say dumb stuff.
Sesquin
Duktig postare

Species: Långhårig Collie

Unread postby Valcyrie » 2016-04-10T11:30:32+00:00

Aleksei, antar att du gillar SoO då?
Image
Valcyrie
Nypälsare

Unread postby ReX » 2016-04-10T15:44:35+00:00

Det är som min lärare sa på en föreläsningen i fredags, då hon tog upp SoO i något sammahang (minns inte exakt vilket) och sa att det är rätt lustigt att det skapas sådana grupper som ska hålla gatorna "rena och snygga" för att skapa trygghet. När vad de faktiskt gör är att själva bidra till att skapa otrygghet XD
My smile is not weird. It's just a bit disordered.
ReX
Duktig postare

Species: En pilsner drickande monster-tiger
Steam: ReX * LG

Unread postby C Lupus » 2016-04-10T18:01:23+00:00

Jo men är man trångsynt och inte kan se ifrån nått annat en sitt egna perspektiv så blir ju allting så mycket lättare!
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby SilentStranger » 2016-04-10T18:34:23+00:00

C Lupus wrote:Jo men är man trångsynt och inte kan se ifrån nått annat en sitt egna perspektiv så blir ju allting så mycket lättare!

Problemet är ju att SoO är en respons på ett existerande problem, men ett alldelles för extremt sådant. Medborgarvigilantism har aldrig varit en fungerande lösning nånsin och gör bara saken värre eftersom dom till största delen brukar bestå av högerextremister som bara vill ha en ursäkt att ge sig på invandrare och andra som dom hatar.
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby kelliegator » 2016-04-12T12:29:58+00:00

Inte så effektivt med tanke på att jag känner mig otrygg hela jävla tiden i det grannskap jag bor i.

Och varenda jävel som fått mig att känna mig otrygg var VIT.

(in b4 kelliegator är antivit)
TUMBLRRRRRRR
kelliegator
Nypälsare

Species: AC-47 Magic Dragon

Next

Return to Debatt & Ranter