Problemet med misogyna bögar

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Problemet med misogyna bögar

Unread postby Lemanic » 2015-03-06T18:16:32+00:00

Jag, som bi själv, har märkt av en vidrig trend bland bögcommunityt; misogyni.

Det första jag märkt är en allt mer hårdhänt, manipulativ och hierarkisk dejtingmarknad, där man verkar ha hämtat idéer från Neil Strauss "Spelet" och applicerat det bögar emellan. Låg prio på att lära sig hantera en avvisning. "Don't say no!", som Midnight Boy proklamerar. Detta är ett förekommande tema i den glatt våldtäktsbejakande kryssningskulturen, som i sin tur underblåser PUA-kulturen med råge. Vad har detta med misogyni? Tja, har man en nedlåtande bild av kvinnor, så kommer man att också ha en nedlåtande bild av män i slutändan, och det är där vi hittar dessa aggressiva och manipulativa bögar.

Det andra jag märkt är bristen på kollektiv självreflektion, där de inte direkt verkar har förstått konceptet "manliga privilegier" till fullo. Att man inte förstår att patriarkatet ser bögen som ett kvinnosubstitut, och därför väljer en bög framför en kvinna i flesta fallen. I det här ser jag kvinnligt, teatralt och extrovert beteende hos bögar som ett problem, eftersom att det tar plats från kvinnorna och i det mest stereotypa fallen nedvärderar dem.

Dessutom bör termer som "fag hag" och "fruit fly" skrotas. Höjden av otacksamhet, precis som termen "groupie" bland musikerkretsar.

Det här är en diskussion jag har haft inom mig som bara måste ut.
Lemanic
Nypälsare

Species: Prärievarg/Fjällräv-hybrid

Re: Problemet med misogyna bögar

Unread postby Frenzee » 2015-03-06T19:15:30+00:00

Oj.

Intressant perspektiv. Det är inget jag har tänkt på. Är det något som är utspritt inom bögkulturen? Jag känner kanske 1-2 misogyna bögar, men dom är idioter i allmänhet så jag har inte reflekterat så mycket runt det.

Egentligen tror jag att det störta problemet är:
Dold: Visa

SORRY VAR TVUNGEN. Någon annan hade gjort det annars.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby SilentStranger » 2015-03-06T20:16:16+00:00

Bögkulturen i stort har rätt många problem. Transfobi, bifobi, kvinnohat... man skulle ju kunna tro att folk som blivit utstötta hela livet kunde vara lite mer accepterande, men nix, dom är lika själviska och självcentrerade som alla andra.
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby Frenzee » 2015-03-06T22:21:18+00:00

En kollega som är gay och har importerat sin kille från Asien och röstar på SD. Jag förstår inte hur allt går ihop.

Fett mysogyn kille dessutom.
Image
Frenzee

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby SilentStranger » 2015-03-06T22:47:53+00:00

Han är ett själviskt as som inte bryr sig om nån annan än sig själv
SilentStranger
Officiellt sur

Unread postby Vlad the impala » 2015-03-06T23:17:34+00:00

Asså va? Näää. Far be it from me.. som inte har insikt från insidan men detta förstår jag inte:

Lemanic wrote:Att man inte förstår att patriarkatet ser bögen som ett kvinnosubstitut, och därför väljer en bög framför en kvinna i flesta fallen. I det här ser jag kvinnligt, teatralt och extrovert beteende hos bögar som ett problem, eftersom att det tar plats från kvinnorna och i det mest stereotypa fallen nedvärderar dem.

Du anklagar fjollorna för att projicera en flamsig kvinnokarikatyr? Jag trodde att det snarare var så att de fick ta skit just för att de är gay på ett mycket mer tydligt sätt, att de alltid var i lite underläge gentemot de som inte är lika uppenbara. Det som du säger låter ju bara som ett mer komplicerad variant av smyghomofoben som säger "Nä men jag har inget emot bögar så länge de inte beter sig så där jävla flamsigt".
Och sedan när hade kvinnor monopol på glitter, smink och klänningar?

Jag undrar, om de som beter sig lite tjejigt får ta skit, blir påhoppade av folk som stör sig på deras beteende, är det inte homofobi då?
Behövs det något resonemang då som går ut på att "Nä men de blir ju bara påhoppade för att killar inte får vara kvinnliga, så då är det misogynitet igen. Tralalala, deras eget underläge existerar egentligen inte. Ta inte den här smällen personligen. Den är egentligen riktad mot kvinnor"?
Detta trots att man aldrig har hört talas om någon kvinna som har blivit spöad eller värre för att hon beter sig väldigt stereotypkvinnligt.

Förklara gärna det här också för det är nästan obegripligt:
Lemanic wrote:Att man inte förstår att patriarkatet ser bögen som ett kvinnosubstitut, och därför väljer en bög framför en kvinna i flesta fallen.

Jag vet inte hur jag ska läsa det. Misogyn halvbög A väljer fjollbög B för att trots att han tänder på kvinnliga attribut så hatar han kvinnor så hårt att han måste gå på närmsta jämförbara? Va?
Skulle det vara något vanligt förekommande?

Även om det vore sant i några enstaka fall så kan jag inte säga att jag bryr mig nämnvärt eller ser hur det är något större krux.
Jag har hört om att det finns t ex en del bisexuella furrykillar som är rädda för och hyser agg mot tjejer, och eftersom de har en valmöjlighet så väljer de bort dem helt och hållet, inte bara för relationer utan som kompisar också.
Det är väl så som det sk. prison gay-fenomenet egentligen brukar utspela sig.

Men vilka faller egentligen offer för sådana beteenden? Ingen utom de själva.

Det står alla fritt att smita iväg och bilda en enkönad sekt. Själv anser jag att sådant gör människor dumma i huvudet, oavsett om det är ett gäng kvinnoseparatister eller bisexuella nördar som bygger en hermetiskt tillsluten grabbzon.
Att välja bort halva mänskligheten borde ju rimligen slå något rekord i inskränkthet och muppighet, men sedan när hade några sådana människor inflytande över någonting överhuvudtaget?
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby Lemanic » 2015-03-07T01:01:38+00:00

Jag har aldrig sett så mycket halmgubbar i hela mitt liv. Tack för att du häller vatten på min kvarn, Vlad.

Att vara självreflekterande och introspektiv är inte lika med att vara smyghomofob. Att lära sig ta kritiken är en tecken på mognad. Jag är en modern bisexuell med moderna krav.
Tyvärr är "Jag trodde att det snarare var så att de fick ta skit just för att de är gay på ett mycket mer tydligt sätt, att de alltid var i lite underläge gentemot de som inte är lika uppenbara." ett utdaterat påstående i internetåldern, då "de uppenbara" är dem som har en massa populära och inflytelserika bloggar idag (Perez Hilton etc.) medans "de som inte är lika uppenbara" har förpassat sig till Flashback och 4chan och är ständigt under hot. Pga exponering har "de uppenbara" också blivit regelrätta förebilder (till heterosexuella killar) och där verkar det ha slagit slint. Det är där vi ser misogynin i dess fulla skepnad och den underblåser mansrättsrörelsen med råge.

Sedan är jag med dig att vi bör tänja gränserna på det som är kvinnligt respektive manligt. Det fungerar helt enkelt inte längre. Men man skall ha klart för sig att det kvinnliga beteende man agerar ut är baserat på något också. Om ens uppfattning av vad som är kvinnligt är för stereotypt har man en ganska bristande och tvådimensionell kvinnosyn och att skylla sin läggning på den är bara lågt.
Lemanic
Nypälsare

Unread postby Lee » 2015-03-07T01:18:26+00:00

Fan vad det luktar av blå hårfärg och landval, vem släppte in Tumblr?
ImageImageImage
Lee
Furluminat
Furluminat

Species: Get skapande bög

Unread postby Culdesac » 2015-03-07T04:25:17+00:00

Ämnet må vara lite tumblr-igt, men diskussionen är det inte.
SilentStranger wrote:ska det vara så jävla svårt att låta bli att förstöra allting hela tiden?
Culdesac
俺はくノ一
俺はくノ一

Species: admindjur
Donation status: 500

Unread postby SilentStranger » 2015-03-07T06:07:01+00:00

Lee wrote:Fan vad det luktar av blå hårfärg och landval, vem släppte in Tumblr?

Men lägg av, jag är så jävla trött på att man inte kan diskutera sexualitet eller sociala problem utan att nån tvunget ska stå och fnissa om "SJWs". Vi fattar, ni tycker ni är så blasé och världsliga som inte bryr er om nåt.
SilentStranger
Officiellt sur

Unread postby Axelsson » 2015-03-07T06:35:47+00:00

SilentStranger wrote:

Men lägg av, jag är så jävla trött på att man inte kan diskutera sexualitet eller sociala problem utan att nån tvunget ska stå och fnissa om "SJWs". Vi fattar, ni tycker ni är så blasé och världsliga som inte bryr er om nåt.

Ja. Många människor avfärda dessa diskussioner som Tumblresque eftersom de aldrig har upplevt de problem som diskuteras. Om du aldrig har utsatts för diskriminering eftersom du är en demografisk majoritet kan det tyckas att människor skapar en fråga där de inte ser något. Den sociologiska motsvarigheten till "objektpermanens" men med privilegiet istället för att vara ett mentalt barn: jag har aldrig haft det hända därför att händer det aldrig.
Axelsson
Hipsterfur

Species: katt

Unread postby Shadow » 2015-03-07T07:55:29+00:00

Va !?

Säger ni att jag precis sprungit ut ur garderoben och alla bögar är hemska människor som vill förnedra mig ?!
Andy och Chaser ni har fan ljugit för mig , jag trodde alla bögar va fantastiska och snälla, ert fel dåligt representerande!
Shadow
Godkänd
Godkänd

Species: Panther
Steam: bergman1989

Unread postby ratwolf » 2015-03-07T08:57:56+00:00

HAhHAHA hah människor hela bunten , spelar fan ingen roll vad för läggning du har
ratwolf
Inofficiell donator i rum 207
Inofficiell donator i rum 207

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby Vlad the impala » 2015-03-07T10:29:35+00:00

Kul Lemanic, du läser det jag har skrivit och ser det som jag medvetet har slängt upp halmgubbar.
Problemet är snarare att det är så pass otydligt och svårt att tolka vad du ens har för argument så att man får gissa.

Mina frågor var inte retoriska. Det är jag som på allvar försöker förstå vad du menar och undrar om vissa påståenden verkligen är på riktigt eller om jag läser dem fullständigt fel. Jag tror med säkerhet att jag läste fel i det andra stycket och att "väljer en bög framför en kvinna" betyder något helt annat än vad jag tolkade det som, men jag förstår fortfarande inte.

Här kom en till kul och ganska obegriplig:
Lemanic wrote:"de uppenbara" är dem som har en massa populära och inflytelserika bloggar idag (Perez Hilton etc.) medans "de som inte är lika uppenbara" har förpassat sig till Flashback och 4chan och är ständigt under hot. Pga exponering har "de uppenbara" också blivit regelrätta förebilder (till heterosexuella killar) och där verkar det ha slagit slint.

Hot av vem?
Menar du att bögar som liknar vanliga killar får utstå hot av andra bögs? Eller är det allmänheten eller någon tredje part som selektivt hotar vanliga hel- och halvgrabbiga gaykillar men gör undantag för feminina och flashiga som istället upphöjs till skyarna?

Jag måste ha fel tolkning. De påståendena är vansinniga...

Eller är det en reflektion kring att gayklubbar är till för swagiga snubbar medan den taffligt klädde lönnfeta nördbögen med hakskägg inte känner sig fullt lika välkommen?

Det är i alla fall något jag verkligen tror stämmer, men i så fall drar jag andra slutsatser.
I och med internet och hur enkelt det är att hitta andra så sjunker gayklubbar och liknande mötesplatser i värde och betydelse.
De behövs sällan heller som fristäder i och med att gay tonåringar oftare kan komma ut till sina straighta jämnåriga kompisar och då stannar kvar i sina egna kretsar, istället för att fly till storstaden för att festa i källarhål.

Så den utseendeelitism och höghastighetsraggande du ser på sådana etablissemang är nog egentligen en panikartad spasm av en utdöende kultur, och har därför betydligt mindre att göra med "kärringproblem" (Oh No I didn't).
Det är klart att det kommer att vara lite nasty, men ytterst så är det en ohållbar konstruktion det där eftersom gruppen "vi som tänder på samma kön" inte är tillräckligt särpräglad för att kunna hålla ihop i längden.

Och du kan fetglömma att det kommer att finnas en politisk sammanhållning med likvärdiga åsikter.
Det kommer att komma fler Anja Pärsons som skiter fullständigt i vad HBTQ heter, som betraktar det som något meningslöst hon inte vill ha med att göra.
Det kommer att komma fler som Leons arbetskamrat som må vara gay men ideologiskt är brunhöger.

I alla fall, det viktiga är analysen. Det är inte gaykulturen som spårar ur, blir konstig och kvinnofientlig. Det är gaykulturen som är i upplösningstillstånd och som kommer att dö ut.
Och det är faktiskt ett tecken på utveckling. Det innebär att gayrelaterad diskriminering och liknande problem minskar.

För det är bara i frågor om hot och hat riktat mot bögar som det är relevant att prata om dem som en egen kategori och grupp.
I alla andra sammanhang är vi likadana icke-unika radhusnissar allihopa. Deal with it. 8)

Eller som Ratwolf sa:
ratwolf wrote:HAhHAHA hah människor hela bunten , spelar fan ingen roll vad för läggning du har
Last edited by Vlad the impala on 2015-03-07T10:51:06+00:00, edited 1 time in total.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Unread postby Aleksei » 2015-03-07T10:48:25+00:00

Jag håller med Vlad. Framför allt om att det Lemanic skriver är väldigt otydligt och svårt att tolka.
Jag har svårt att förstå vad de flesta av hans meningar här egentligen försöker syfta på.
Aleksei
Nypälsare

Species: Katt

Unread postby Lemanic » 2015-03-07T15:05:08+00:00

Vlad the impala wrote:Menar du att bögar som liknar vanliga killar får utstå hot av andra bögs? Eller är det allmänheten eller någon tredje part som selektivt hotar vanliga hel- och halvgrabbiga gaykillar men gör undantag för feminina och flashiga som istället upphöjs till skyarna?

1. Du gjorde precis det i förra svaret när din ryggradsreflex till min tråd var att kalla mig smyghomofob. Det är ett hot som heter duga. Inte minst ett prima exempel på "No True Scotsman" när det syns att din världsbild ifrågasattes. Då är det inte högt i tak här vill jag lova.

2. Eftersom att mainstreamvärlden per automatik söker efter minsta gemensamma nämnare är det inte k-o-n-s-t-i-g-t att den lyfter upp feminina och flashiga bögar till skyarna, eftersom att man enkelt kan sätta dem i ett tryggt fack långt från deras egna problem. När den nya generationen mer hel- och halvgrabbiga gaykillar tittar fram är det svårare att göra det och värden och uppfattningar kolliderar och man fryser helt enkelt ut dem. Sam Smith är det tydligaste exemplet nu. Mainstreamgayvärlden marginaliserar ut honom för att han har ett djup och att man inte direkt kan placera honom någonstans.
Lemanic
Nypälsare

Unread postby Lee » 2015-03-07T15:10:26+00:00

SilentStranger wrote:

Tror min kommentar mer är riktat åt sättet den så kallade 'diskussionen' förs. Det är inte så mycket ett öppet forum för folk att dela tankar och prata om vad man tycker. Men när det däremot bara är "Det här är ett problem, vi måste utrota X och Y" med luddig oklar dialog och folk som inte håller med avisas med inte direkt korrekt använda debatterminologi så har vi lämnat forumet och finner oss åter igen på Tumblr.

Sen som student av social teori (jag har studerat sociologi på Stockholms Universitet om det nu så krävs referens) så kan jag även säga att det är en jävligt luddig konst och inget man kan säga i förhand hur det fungerar utan bara göra prognoser likt spådamer baserat på det man sett tidigare. Med andra ord så är slagord som "...patriarkatet ser bögen som ett kvinnosubstitut" väldigt vaga och obaserade om inget citat kan ges och även då kan man verkligen diskutera dess validitet.

Det är så klart om jag som man råkat hamna på kvinnolistan för "Patriarchy Worldly" som beskriver vilka steg männen ska ta näst för att bäst förtrycka kvinnor och missat allt dess patriarkatkonspiration.

Att sen säga att "Man väljer en bög över en kvinna" är också lika ofattat i verkligheten som de flesta verkar vara snabba att beskriva mig som. Vem säger det? Varför? Hur? När har detta hänt?

Axelsson wrote:Ja. Många människor avfärda dessa diskussioner som Tumblresque eftersom de aldrig har upplevt de problem som diskuteras. Om du aldrig har utsatts för diskriminering eftersom du är en demografisk majoritet kan det tyckas att människor skapar en fråga där de inte ser något. Den sociologiska motsvarigheten till "objektpermanens" men med privilegiet istället för att vara ett mentalt barn: jag har aldrig haft det hända därför att händer det aldrig.

I'm just gonna stop you there. Som bög, en gång överviktig, lång, nörd, mobbad och så vidare, så kan jag säga dig, tro mig. Jag har varit utsatt och lever inte under några som helst privilegium. Eller är ensamstående morsa som jobbade på Ica hela livet den nya formen av förtryck bara för att jag är vit? Tycker det är väldigt roligt att man vill ha öppen diskussion men skjuter ned åsikter bara för att man tror de kommer från en viss position.

Jag kanske inte håller med vad SD, M eller KD osv säger och tycker, men jag tänker inte skjuta ned dem bara för att de kommer därifrån. Fastna inte i din ideologi, lyssna på orden och inte titlarna. Allas åsikt har värde, det är bara vilka du väljer att ta till dig som spelar roll, det är då du breddar ut dig.

Sen tänker jag bara avsluta med; Hela den här tråden är bara ett stort bait, dåligt gömt under ett socialt problem. Don't drink the Kool Aid.
ImageImageImage
Lee
Furluminat
Furluminat

Species: Get skapande bög

Unread postby Vlad the impala » 2015-03-07T17:14:16+00:00

Lemanic wrote:1. Du gjorde precis det i förra svaret när din ryggradsreflex till min tråd var att kalla mig smyghomofob. Det är ett hot som heter duga. Inte minst ett prima exempel på "No True Scotsman" när det syns att din världsbild ifrågasattes. Då är det inte högt i tak här vill jag lova.

Det är många fina ord. Jag har några till glosor du kan felapplicera: Slippery slope argument, ad hominem.
Peta gärna in dem någonstans lite på måfå för att det ska se creddigt ut. :D

Men jag har inte kallat dig något. Det är du som projicerar. Kolla här:

Vlad the impala wrote:Det som du säger låter ju bara som ett mer komplicerad variant av smyghomofoben som säger "Nä men jag har inget emot bögar så länge de inte beter sig så där jävla flamsigt".

När jag säger "låter som" så menar jag just låter som, och inte är. Att tolka ut mening mellan raderna för att sedan anklaga människor för att vara rasister, homofober etc. är det bara äckliga människor och sensationslystna journalister som gör. Tro mig, jag är inte en av dessa moderna inkvisitorer.

Lemanic wrote:2. Eftersom att mainstreamvärlden per automatik söker efter minsta gemensamma nämnare är det inte k-o-n-s-t-i-g-t att den lyfter upp feminina och flashiga bögar till skyarna, eftersom att man enkelt kan sätta dem i ett tryggt fack långt från deras egna problem. När den nya generationen mer hel- och halvgrabbiga gaykillar tittar fram är det svårare att göra det och värden och uppfattningar kolliderar och man fryser helt enkelt ut dem. Sam Smith är det tydligaste exemplet nu. Mainstreamgayvärlden marginaliserar ut honom för att han har ett djup och att man inte direkt kan placera honom någonstans.

Vad pratar vi om nu? Pratar vi om stämningen ute på klubbar, pridegalan, forum på internet, vad?
Det är lite svårt att skärskåda dina påståenden när de inte går att fästa vid någonting konkret, och nej Sam Smith säger mig inte något överhuvudtaget. Jag googlade för att hitta någon kontrovers som skulle ha handlat om att han inte var välkommen någonstans och kunde inte hitta något.

Jag funderar på om det inte vore bäst att du börjar om från början. Utveckla dina resonemang tydligt istället för att avfyra snabba påståenden, lägg upp konkreta exempel som styrker resonemang på så sätt att även personer som inte är med i svängen kan förstå vad du menar.

Jag är inte den enda här som går vilse i din text,
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Unread postby Axelsson » 2015-03-08T01:36:42+00:00

Lee wrote:I'm just gonna stop you there. Som bög, en gång överviktig, lång, nörd, mobbad och så vidare, så kan jag säga dig, tro mig. Jag har varit utsatt och lever inte under några som helst privilegium. Eller är ensamstående morsa som jobbade på Ica hela livet den nya formen av förtryck bara för att jag är vit? Tycker det är väldigt roligt att man vill ha öppen diskussion men skjuter ned åsikter bara för att man tror de kommer från en viss position.

Jag kanske inte håller med vad SD, M eller KD osv säger och tycker, men jag tänker inte skjuta ned dem bara för att de kommer därifrån. Fastna inte i din ideologi, lyssna på orden och inte titlarna. Allas åsikt har värde, det är bara vilka du väljer att ta till dig som spelar roll, det är då du breddar ut dig.

Sen tänker jag bara avsluta med; Hela den här tråden är bara ett stort bait, dåligt gömt under ett socialt problem. Don't drink the Kool Aid.

Jag säger inte att jag håller med Lemanic här. Jag tror bara att när man säger "tumblr" som en nedsättande är det ofta en avslappnad uppsägning av komplexa sociala problem. Ja, det finns människor som är fulla av skit dock.
Axelsson
Hipsterfur

Species: katt

Unread postby SilentStranger » 2015-03-08T07:34:18+00:00

Det verkar oftast att ju mer någon skriver desto mindre verkar dom ha att säga, och verkar bara försöka få folk att ge upp och gissa att svaret finns nånstans inne bland allt nonsens.
SilentStranger
Officiellt sur

Next

Return to Debatt & Ranter