EU-val 2014

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Vad tilltalar dig mest?

(V) Vänstern
4
10%
(S) Socialdemokraterna
2
5%
(MP) Miljöpartiet
5
13%
©‎ Centern
1
3%
(FP) Folkpartiet
1
3%
(M) Moderaterna
1
3%
(KD) Kissdemokraterna
0
No votes
(SD) Sverigedemokraterna
2
5%
(FI) Feministiskt initiativ
1
3%
(PP) Piratpartiet
20
50%
(?) ANNAT
0
No votes
( ) INGET
3
8%

Total votes : 40

Re: EU-val 2014

Unread postby Zergra » 2014-06-07T23:56:58+00:00

Aleksei wrote:
Foxfair wrote:Why nut?

EU bestämmer lite för mycket. Tror jag.

Vad tycker du EU bestämmer för mycket om? Nåt specifikt?
"insektslaget"
Zergra
Duktig postare

Species: Leopard
Steam: Zergra
Katt eller hund: Katt

Unread postby Aleksei » 2014-06-08T02:02:14+00:00

Zergra wrote:Vad tycker du EU bestämmer för mycket om? Nåt specifikt?

Dyker alltid upp olika saker de ska bestämma om. Ibland bra, men ibland hur dumt som helst. Regler om sjöfart på Vänern och annat.
Hur som helst borde det vara upp till svenskarna själva att besluta om. Det blir bättre då. Tror jag.
Allt mer makt har överförts till EU från nationalstaterna.
Aleksei
Nypälsare

Species: Katt

Unread postby Zergra » 2014-06-08T02:26:00+00:00

Det mesta EU har makt över är staters ekonomiska interaktioner med varandra och andra intereuropuella(I just made up a word) frågor som berör flera EU-medlemmar.

När har EU bestämt om sjöfart specifikt om Vänern?
Jag kan tro att de har regler som gäller för fiske och andra marina aktiviteter men inget riktat speciellt mot Vänern.
"insektslaget"
Zergra
Duktig postare

Unread postby Aleksei » 2014-06-08T18:36:30+00:00

Zergra wrote:När har EU bestämt om sjöfart specifikt om Vänern?

Ett par år sedan. Hade något att göra med deras klassifikationen av Vänern, och att det skulle behandlas som om det vore ett hav, krav på livbåtar m.m. x3 Nä, såna saker, och andra västgötska angelägenheter ska varken EU eller Stockhölm lägga sig i.
Aleksei
Nypälsare

Species: Katt

Unread postby C Lupus » 2014-06-08T21:00:09+00:00

EU har satt upp ett gäng direktiv för att få en generell standardisering över länderna som är med i EU, detta gäller inte bara innom ekonomi.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Foxfair » 2014-06-13T01:05:04+00:00

Om klassifieringen av Värnen motiverar vissa, och eurons coolhetsgrad motiverar andra väljare så är det ju... Typ... Hjälp mig... Någon... Bwahahahahaahaha... Sry... Hahahaha... Ni är då allt för gulliga... fox_cutecry

"En dålig politiker går till val med en blueprint över Utopia, och förlorar. En bra politiker går till val med en påse med ärtor vid sin sida, och lovar varje ärta en ministerpost efter valsegern. Vilken denne också uppnår."
Foxfair
Veteran utan titel!

Species: Fox
Katt eller hund: Hund

Unread postby Vlad the impala » 2014-06-13T10:34:59+00:00

Eftersom vi är med i EU (som vi enligt grundlag inte får gå ur)
så är vi förbundna till att lösa ut krisande privata banker och genom det fortsätta västerlandets kollaps utan möjlighet att finna en egen stig och lösning.

Även på lokal nivå är vi också befriade från möjligheten från att bedriva någon egentlig politik. Vill vi återreglera underhållet för järnvägen för att få skiten att fungera igen så hamnar VÄLFÄRDIA inför EU-domstolen där lagarna säger "En gång utsålt, alltid utsålt".

Vi är alltså på väg in i någon typ av nyliberal marknadsdiktatur vilket har varit EU:s mål och syfte redan från början. Systemet fungerar elegant genom att inrätta system där all offentlig verksamhet och alla besparingar tvångsmässigt förvaltas av privata aktörer. I ett ekonomiskt system som bygger på evig tillväxt är det ju inte bra om medborgare får bestämmanderätt och politiskt inflytande. Därtill måste medborgarnas pappersbetallappar alltid vara utlånade eller på annat vis omsatta på börsen.

Bestämmanderätten ska begränsas till vem du vill bli exploaterad av samt om huruvida du gillar bruna människor eller inte. Det eller om man tycker att samkönade äktenskap i kyrkan är fint eller fult. Sånt kan pöbeln tillåtas få debattera om, men varje gång någon tar upp en riktig politisk fråga lägger politikern pannan i djupa veck, säger något vagt och undanglidande om komplicerade regelverk och skyldigheter, och bekräftar genom detta att demokratin de facto redan har upphört.

I skenet av detta är det inte askonstigt att folk röstade SD till EU parlamentet då detta parti är bland det enda som tydligt driver linjen om att lämna unionen. Det borde vara tillräckligt för att motivera väl förståeliga proteströster. Jag hoppas bara att inte samma människor också röstar SD i riksdagsvalet.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby Culdesac » 2014-06-13T10:50:14+00:00

Åh, vlad, sluta aldrig vara så bra.
SilentStranger wrote:ska det vara så jävla svårt att låta bli att förstöra allting hela tiden?
Culdesac
俺はくノ一
俺はくノ一

Species: admindjur
Donation status: 500

Unread postby Fröken Keke » 2014-06-13T15:08:50+00:00

Kan de inte bara rösta på Junilistan då?
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10

Unread postby Vlad the impala » 2014-06-13T18:02:10+00:00

Fröken Keke wrote:Kan de inte bara rösta på Junilistan då?

Jo, det håller man med om, fast både PP och junilistan vägrade media lägga något ljus på överhuvudtaget. Det känns nästan medvetet.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Unread postby Foxfair » 2014-06-13T18:15:26+00:00

Ekonomi är ett globalt monster Vlad, det spelar nog inte så stor roll om man är med i en marknadsliberal mysklubb eller inte...

...och roten till allt ont är ju ironiskt nog marknaden själv... Alltså ordinary people... Primitiva och basbehovs drivna djur vars primära uppgift är att se till sin egna överlevnad. Och mer än så kan folk sällan tänka eller agera, även om de dyrt och heligt skulle hävda annat...

Sedan kan man ju kalla det vad man vill, men människor är knappast den överlägsna varelsen som självprojiceras. Sett till jordens historia så är inte civilisation ett projekt som varat särkillt länge, obetydligt kort tid faktist, och det mest konstanta och gemensamma alla civilisationer har haft under detta kosmiska ögonblick är ju att de har gått under.

Med den statistiken så ser ju saker inte särkillt ljust ut, MEN... Det ironiska i den kråksången är ju att livet i sig fortskrider trotts motgångar. Depressing kanske, men inte hopplöst... C :
Foxfair
Veteran utan titel!

Unread postby Foxfair » 2014-06-13T22:53:36+00:00

Fick psykbryt på ipad'n, pc, do it for me...

Vlad the impala wrote:Eftersom vi är med i EU (som vi enligt grundlag inte får gå ur)
så är vi förbundna till att lösa ut krisande privata banker och genom det fortsätta västerlandets kollaps utan möjlighet att finna en egen stig och lösning.

VÄLFÄRDIA löste aldrig ut någon bank på eget ansvar när det var svacka, dessutom så är det inte ett typiskt marknadsliberalt påtryck(vilka får skulden senare i din text)... Actually, Hela ditt påstående gjorde mig faktist en aningen förvirrad, och mig veterligt så är bank och finnansystemet ännu grövre underminerat, än just statliga bail outs, hela konceptet fraktal banking är ju det absurda, dessutom är det väldigt speciellt eftersom systemet saknar möjlighet att göra en "default"... Och hela tanken med EU är ju att det skall innehålla hälsosamma banker, skulle folk bygga sina egna lösningar i alla dess olika varianter, ja då hamnar vi ju i samma läge som senaste finnanskrisen... det är det som är det politiska problemet, att man ekonomiskta ska vara sammanlänkade inom Eurozone, men sedan splittra behandlingen av bankerna, då blir det kaos... det är som en paradox...

Vlad the impala wrote:Vi är alltså på väg in i någon typ av nyliberal marknadsdiktatur vilket har varit EU:s mål och syfte redan från början. Systemet fungerar elegant genom att inrätta system där all offentlig verksamhet och alla besparingar tvångsmässigt förvaltas av privata aktörer. I ett ekonomiskt system som bygger på evig tillväxt är det ju inte bra om medborgare får bestämmanderätt och politiskt inflytande. Därtill måste medborgarnas pappersbetallappar alltid vara utlånade eller på annat vis omsatta på börsen.

Frankrike tex är ett av de länder i världen som har störst andel BNP i sin offentliga välfärd, med det i åtanke så ser jag inte hur det är en rådande sanning det som du skriver, kanske en framtida trend som leder åt det hållet, men då sker det nog samtidigt som det också sker på lokal nivå, och då handlar det ju om paradigm skifte i folks tänkande i allmänhet, vilekt vore ganska puckat i många avseenden, eftersom alternativet är USAs verklighet som inte på något somhelst vis är vare sig effektivare eller billigare för staten för den delen.

Vlad the impala wrote:Bestämmanderätten ska begränsas till vem du vill bli exploaterad av samt om huruvida du gillar bruna människor eller inte. Det eller om man tycker att samkönade äktenskap i kyrkan är fint eller fult. Sånt kan pöbeln tillåtas få debattera om, men varje gång någon tar upp en riktig politisk fråga lägger politikern pannan i djupa veck, säger något vagt och undanglidande om komplicerade regelverk och skyldigheter, och bekräftar genom detta att demokratin de facto redan har upphört.

Fast det är ju ungfär så demokrati fungerar. Eller snarare det är demokrati i full verkan... nästa punkt förklarar lite varför.

Vlad the impala wrote:I skenet av detta är det inte askonstigt att folk röstade SD till EU parlamentet då detta parti är bland det enda som tydligt driver linjen om att lämna unionen. Det borde vara tillräckligt för att motivera väl förståeliga proteströster. Jag hoppas bara att inte samma människor också röstar SD i riksdagsvalet.

Vlad du skrev nyss att EU blivit en diktatur och människors frälsning för demokrati och frihet är SD... wow... asså, bara wow... för det är typ vad ditt inlägg summeras i.

Och ja du skriver troligen det i genom andras tänkande vilket då blir en klockren analys av senaste valet(tolkar jad det som?), MEN...

Det du missar är ju att din "nyliberal marknadsdiktatur" blev konstruerad efter att folk röstat in den valören till EU Parlamentet i flera år nu. Samma folk som röstat in det blocket insåg i detta val, oh tjitt! detta suger ju, och då går de till höger extrema partier, samma trend i nästan alla länder, kristdemokratiska, moderata, och konservativa blocken backade till fördel för extremhöger.

Med andra ord folk är j#vligt puckade, först röstar man in neoliberaler utan att verka förstå vad de står för, låter dem härja, skapar det idag ganska hatade EU, sedan så ska man populistiskt rösta mot det man först lyckast konstutionera, och går högerextremt... Det typ summerar hur j#vla korkade folk är, och totalt omedvetna om vad de håller på med... Men demokrati är det... (vilket inte var en av dina ståndpunkter, snarae det motsatta...)

Roligt är också hur folk bara vill "lämna EU" utan att förstå att Europa inte var en särkillt fungerande världsdel innan EU existerade. Jo det var över ett halvt sekel sedan, men det var också två världskrig med epicenter i europa som var resultatet av ett modernt europa. EU handlar inte bara om (som vissa vill få det till) att "giriga kapitalister" vill mjölka "fattigt folk" mer effektiv än innan, grund ideen ligger ju i helt andra principer.

Vlad the impala wrote:
Fröken Keke wrote:Kan de inte bara rösta på Junilistan då?

Jo, det håller man med om, fast både PP och junilistan vägrade media lägga något ljus på överhuvudtaget. Det känns nästan medvetet.

I ärlighetens namn, PP kandidaternas profiler såg ut såhär:

Hej jag är pirat.

Ställningstaganden: Fråga 1 (ingen åsikt) Fråga 2 (ingen åsikt) Fråga 3 (fritt internet) Fråga 4 (ingen åsikt) osv.

Med den typen av presentation så spelar det ingen roll hur mycket media man får. Det ger intrycket av att man är helt oengagerad, samtidigt så såg de vanliga partierna till att svara likartat som PP på fråga 3(som bara är exempelfråga här)...

Politik handlar inte om att vara vettig Vlad, det handlar om att sälja sig, och PP verkade ointresserade av det...

C :
Foxfair
Veteran utan titel!

Unread postby SilentStranger » 2014-06-14T02:04:31+00:00

Jag är inte en EU fan precis, men vad jag minns var tiden innan EU inte särskilt rolig den heller. Och även om nu SD's röster är någon slags protest är det en jävligt oansvarig sådan, då det bara visar att man skiter fullständigt i konsekvenserna bara man får visa hur mycket man ogillar dom utomstående. Från vad jag förstått verkar det inte finnas några konkreta argument emot EU, det tycks bara vara en måltavla för folks allmänna okynne i den ekonomiska krisens spår. Precis som invandring representerar EU en stor, ansiktslös grupp man kan fästa alla Sveriges problem på, precis som om allt var deras fel.
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby Vlad the impala » 2014-06-15T14:24:18+00:00

Jag har i princip varit av samma åsikt sedan Greklandkrisen 2012 och inte brytt mig om att hålla tabs på utvecklingen sedan dess.
Det blev just uppenbart, och eftersom jag då har fel rakt av är det ingen idé att ens försöka bemöta dina väl underbyggda argument Foxfair.

Men du fick mig att inse detta så jag började läsa på lite och fann bl a:
http://m.europarl.europa.eu/EPMobile/sv/news/product.htm?reference=20140411IPR43458
Och om detta lyckas och efterlevs hårt nog så innebär det ju faktiskt slutet på fractional reserve banking i hela EU, och det vore ju onekligen rätt fett.

Jag var också EU-positiv en gång när jag såg att t ex en resolution i parlamentet hade kraft att nästan över en natt stoppa industriers svavelutsläpp på hela kontinenten. När det däremot blev ekonomisk kris och snack om att lösa skulder, och de enda alternativ som presenterades var att låta antingen krislandet eller EUs skattebetalare stå för notan (och riskkapitalivrarnas medskyldighet aldrig ens kom på tal), så ansåg jag att hela EU-projektet var dödsdömt.
Som EU-medlem kunde man helt enkelt inte göra som Island och säga ʞɔnɟ off till bankirerna.

Men nu har jag lite hopp igen. Både styrkan och svagheten med EU är just det att det är så pass stort. Genomförs en bra resolution är de positiva effekterna omfattande, men ibland är man förbunden till en massa skit och har inget svängrum på nationellt plan att göra annorlunda.

Jag läste vidare lite ang. min andra käpphäst där vänsterns förslag om att återreglera driften av järnvägen var omöjligt och skulle bestraffas i EU-domstolen. Det här var rätt komplicerat just men handlar mer om reglerna kring affärsrätt och avtal, vilket regleras i unionen. Om länder får för sig att riva upp avtal när det känns rätt och passar dem så blir resultatet rätt kaosartat. Nu var det ju inte EU:s beslut att vi gjorde skiten från första början, men att VÄLFÄRDIA skulle bete sig kriminellt för att lösa ett par egenskapade problem är väl inte rätt väg att gå kanske.

Men även om staten inte alltid kan återta kontrollen över exempelvis utsåld infrastruktur (pga. för många olika privataktörer och avtal), så finns det faktiskt lite helt lagliga gangsteraktiga metoder att ta tillbaka skolor och vårdhem osv.
Det är nämligen bara att göra reglerna så pass hårda och vinstmarginalen så försumbar att vinstdrivna aktörer helt enkelt ger upp och säljer tillbaka. Svårt att veta om sådana planer är i bruk för det vore politiskt omöjligt att vara ärlig om det men jag hoppas.

I alla fall så får jag nog säga att jag hade fel om att politiken är död så länge man är medlem i EU, fast en del är bara jävligt mycket svårare att göra.

Jag menade inte att säga att det var förståeligt att rösta SD för att EU är så dåligt och att det är ett bra sätt att ta VÄLFÄRDIA ur unionen. Jag menade att jag förstår att en oengagerad väljarkår som mest ser skit och maktlöshet i o m EU-medlemskap kan få för sig att hoppa på ett parti, vilket parti som helst, bara det driver en linje om svenskt utträde.
Vad dessa väljare, och förmodligen inte SD själva fattar är att det är meningslöst. Vi är med i EU enligt vår egen grundlag och även om det skulle klubbas en resolution i parlamentet som tillåter länder att hoppa av så skulle det ändå krävas riksdagsmajoritet i två omröstningar med ett riksdagsval emellan. (Det kommer aldrig att hända).

Och ja, folk är jävla idioter. Jag har aldrig påstått något annat, men det lite läskiga är ju att politiska frågor nästan är oöverskådliga när man är med i EU. När makten är mer fördelad till den egna nationen är det i a f lite mer jävla-idiot-anpassat att det går att orientera sig någorlunda.

Jag skulle vilja säga lite om PP också men det här är aslångt. I korthet, parlamentarikern vi har haft har varit jävligt bra faktiskt och drivit riktig förändring i parlamentet. De nationella representanterna för PP är idioter med noll förtroende. Att piratpartiet inte har en hållning i andra frågor är logiskt iaf i EU. Man anser integritetsfrågor är det absolut viktigaste, och man röstar annars med det block vars representanter ger mest gehör för ens integritetsfrågor, vilket betyder att PP röstade med de gröna nästan jämt. Jag tror att felet ligger i att detta inte har förklarats korrekt för folk.
Det ena problemet är nog media som jag sa, och det andra är just att PPs nationella representanter är så jävla dåliga att de sänker partiets förtroende.

Phew.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Unread postby Zergra » 2014-06-27T14:39:34+00:00

Anledningarna till extrem-högerpopulistiska partiers nyfunna popularitet är både att man har ett missnöje med hur invandringenspolitiken anses vara för slapp och att man har slutat lita på de gamla etablerade partierna.
Nu vill fler personer ha ett styrande parti som är tuffare, nyare och tar upp frågor som de äldre partierna inte vill ta upp, som invandringsfrågan. Det är problemet med dagens politik i Europa. Fok slutar lita på och stödja äldre partier efter oinfriade löften och korruptionsskandaler. Dessa nya partier lägger vikt på att de är för folket och inga andra. Man vill ha handlingar och aktion, inte dammiga gamla politiker som bara pratar. Speciellt när arbetslösheten har ökat och vi är i ekonomisk kris.
Byt ut "högerpopulism" mot fascism och "invandring" mot "kommunism" så beskriver jag början av 30-talet
"insektslaget"
Zergra
Duktig postare

Previous

Return to Debatt & Ranter