"Hen"-diskussion (Splittad från visa dig själv)

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Re: "Hen"-diskussion (Splittad från visa dig själv)

Unread postby nniikaa » 2014-03-18T09:17:49+00:00

Aight, ledsen att jag är så benägen om att bli tilltalad så jag anser "rätt". Blir väl inge bra om det är framtvingat heller. Ni säger vad ni vill så får jag tycka som jag vill om det men i tystnad.
Är bruten för att bra tag sen och blir mer bruten hela tiden men då och då försöker jag väl resa på mig dumt nog.
nniikaa
Duktig postare

Species: Australian Asjobbig Shepherd
Steam: nniikaa
Katt eller hund: Hund

Unread postby Atte » 2014-03-18T09:49:29+00:00

Du gör det bara svårare för dig själv.
Att gå och vara arg över att du inte helt automatiskt får ett eget pronomen i ett språk som inte är könsneutralt från början är inte rationellt.
Du får flytta till Finland eller liknande :P
Nothing is something worth doing.
Atte
BÖG 123

Species: Retard
Katt eller hund: Katt

Unread postby nniikaa » 2014-03-18T10:31:31+00:00

Jo endel länder har ju mer officiellt ett tredje kön.
nniikaa
Duktig postare

Unread postby alexistar » 2014-03-18T11:55:21+00:00

nniikaa wrote:Aight, ledsen att jag är så benägen om att bli tilltalad så jag anser "rätt". Blir väl inge bra om det är framtvingat heller. Ni säger vad ni vill så får jag tycka som jag vill om det men i tystnad.
Är bruten för att bra tag sen och blir mer bruten hela tiden men då och då försöker jag väl resa på mig dumt nog.

Tror dethär kommer kännas komplett annorlunda när du har några år till på nacken och tänker mindre introvert. Som keke, Vlad och typ alla andra sa- att bli kallad hon eller han i VÄLFÄRDIA innebär ingen snäv påtvingad könsroll om det inte kommer från någon som *tror* på snäva påtvingade könsroller. Men det är det väldigt, väldigt få som gör i moderna västvärlden... så att omvandla din vardag till en kamp mot påhittade fördomar verkar ganska väck.

Hade varit mer relevant om du bodde i ett land där revolutionära steg krävs för ett mått av jämlikhet. Men de länderna behöver oftast fixa andra, viktigare saker först. Typ rent vatten.
Image
Kisse in da hood.
alexistar
Kung av rövar
Kung av rövar

Species: Katt

Unread postby nniikaa » 2014-03-18T12:02:11+00:00

Jo alltså VÄLFÄRDIA är ju bra på HBTQ-rättigheter osv. Kanske hade kunnat bli bättre på transdelen typ inte tvinga till sterilisering om man vill byta juridiskt kön, vet inte hur det är med adoption, inte alltid förstående osv. Finns länder som är bättre på det men finns HELT KLART värre. Man kommer inte ut som transa i typ ryssland.
Tycker att det är synd att man inte får lika mycket hjälp som intergender vid könskorrigering. Vi får inte byta användargränssnitt och överdels-operation får vi bekosta själva. Osäker på hur det är med hormonbehandling.
nniikaa
Duktig postare

Unread postby Fröken Keke » 2014-03-18T13:22:14+00:00

nniikaa wrote:Kanske hade kunnat bli bättre på transdelen typ inte tvinga till sterilisering om man vill byta juridiskt kön.

Avskaffades nyligen.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10

Unread postby nniikaa » 2014-03-18T13:23:25+00:00

Fröken Keke wrote:
nniikaa wrote:Kanske hade kunnat bli bättre på transdelen typ inte tvinga till sterilisering om man vill byta juridiskt kön.

Avskaffades nyligen.

aaaahh vad bra
nniikaa
Duktig postare

Unread postby C Lupus » 2014-03-18T14:21:01+00:00

Fröken Keke wrote:I got 99 problems but the kek aint one.

Keke darling, du kommer alltid vara ett det för mig. Pöss
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Atte » 2014-03-18T20:06:30+00:00

nniikaa wrote:Jo endel länder har ju mer officiellt ett tredje kön.

Snarare att Finska alltid haft könsneutrala pronomen.
Nothing is something worth doing.
Atte
BÖG 123

Species: Retard

Unread postby Vlad the impala » 2014-03-18T21:19:50+00:00

Atte wrote:Att gå och vara arg över att du inte helt automatiskt får ett eget pronomen i ett språk som inte är könsneutralt från början är inte rationellt.

Det där fick mig att tänka till lite. Jag tror jag förstår delvis varför hen spårade ur.
Det "marknadsfördes" av tjockt jobbiga människor på ett oerhört drygt sätt, och folk gillar inte att bli polisade i hur de använder språket.
Fort som satan skulle det gå dessutom.

När de ville hitta på trevligare namn på yrken, exempelvis städare > lokalvårdare så kom det inte en massa hysteriska människor och skrek "VÅGA INTE SÄGA STÄDARE DITT AVSKUM" (i illa dolda försök att smörja sitt ego genom att slänga skit på alla andra). Det smögs bara in lite subtilt och där ligger det och pyr. Kanske blommar det ut, kanske inte, och folk får välja. I vilket fall som helst är det inte en massa jobbig politik att ta ställning till och en massa tungbitande för att säga "rätt" i olika lägen.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby nniikaa » 2014-03-18T21:22:10+00:00

Atte wrote:

Nu talar jag om faktiska juridiska kön.
nniikaa
Duktig postare

Unread postby Farejobaldo » 2014-04-29T10:42:37+00:00

Ojdå, här kommer jag och läser ikapp.

Vad arga alla verkar, och allt bara över en vokal. Sånt här är spännande.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256

Unread postby Foxfair » 2014-05-01T00:22:42+00:00

nniikaa wrote:
Atte wrote:

Nu talar jag om faktiska juridiska kön.

Kön är en biologisk defenition, om du är människa ett djur och född med den normala uppsättningen könsorgan_ för hane_ eller hona_ så ÄR du också antingen en hona_ eller hane_. Det är inget man kan tycka eller känna, eller språkligt kringå... möjligtvis modifiera med hjälp av nuvarande kirurgi, men man har som sagt ingen förutsättning att via "naturliga" vägar kunna producera det andra könets könshormonet i tillräckliga mängder för riktigt kunna byta en "naturlig" defenitionsriktning, har man dessutom redan gått igenom puburteten så är det mer än bara könsdelar som redan formgivits. Sen kan ju också diskuteras om man helt avlägsnar alla könshormonsproducerande organ vad det blir då, men snigeln är ett exempel på ett "naturlig" tvåkön, och ett sådant blir ju inte enuken.

Sedan finns det något som vi kallar för genus, man och kvinna och det är en helt annan sak, då folks hjärnor kan vara olika epigenetistkt formade så att hjärnans signalstruktur hos en hane_ kan se mer lik signal strukturen hos en typisk hona_. Och det är förståss en gradiel spridning på dessa signalstrukturer så det finns inget typ A och typ B, en mer korrekt beskrivning skulle kunna vara olika kluster typer. Så där kan man flumma sig bort åt helvete med olika knäppa könstermer... hela vägen till juridiken... men förstå då skillnaderna...

Och de okunniga idioter som tycker annorlunda än vad jag nyss skrev är oftast obildade humanister, snälla va inte det... Tack! C :

lol
Foxfair
Veteran utan titel!

Species: Fox

Unread postby Zergra » 2014-05-01T18:00:02+00:00

Foxfair wrote:
Och de okunniga idioter som tycker annorlunda än vad jag nyss skrev är oftast obildade humanister, snälla va inte det... Tack! C :

lol

Jag håller med dina argument, men det där slutet låter bara inte bra. att generalisera i argument får en bara att låta dum och furstör intrycket av det man skriver innan.
"insektslaget"
Zergra
Duktig postare

Species: Leopard
Steam: Zergra

Unread postby Foxfair » 2014-05-02T01:49:53+00:00

Zergra wrote:
Foxfair wrote:

lol

Jag håller med dina argument, men det där slutet låter bara inte bra. att generalisera i argument får en bara att låta dum och furstör intrycket av det man skriver innan.

Hur saker låter är nog en helt annan sak än vad det är, och just i den bemärkelsen lägger du väldigt mycket mer vikt vid tyckande, snarare än kunnande, och det är ungefär där som de paradigmiska skillanderna ligger i våra framföranden, varför du egentligen inte alls borde hålla med i det jag skrev eller fullt ut inte förstår vad som menades, för om så gjordes skulle sista utspelet förefalla tämligen harmlöst.

Särkillt ironiskt med tanke på att du "håller med"

fox_ambivalens
Foxfair
Veteran utan titel!

Unread postby Zergra » 2014-05-02T10:03:52+00:00

Foxfair wrote:
Zergra wrote:
Foxfair wrote:

lol

Hur saker låter är nog en helt annan sak än vad det är, och just i den bemärkelsen lägger du väldigt mycket mer vikt vid tyckande, snarare än kunnande, och det är ungefär där som de paradigmiska skillanderna ligger i våra framföranden, varför du egentligen inte alls borde hålla med i det jag skrev eller fullt ut inte förstår vad som menades, för om så gjordes skulle sista utspelet förefalla tämligen harmlöst.

Särkillt ironiskt med tanke på att du "håller med"

fox_ambivalens

Folk har olika uppfattningar om genus, och jag håller med din uppfattning
"insektslaget"
Zergra
Duktig postare

Unread postby Foxfair » 2014-05-03T01:39:43+00:00

Den sista meningen som du verkade hänga upp dig på, i det första jag skrev hade en tangentbords smiley som avslutning och blev sedan signerad med ett lol, så jag tänkte att den meningen inte skulle tas på allvar.

ANywayS!

Zergra wrote:Folk har olika uppfattningar om genus, och jag håller med din uppfattning

Det jag ville påpeka första gången var att folk borde skilja på kön och genus, och att genus är det som har tolkningsfrihet, medans kön är ganska fysiskt fakta belagt. Men det var nog så du manade antar jag?

fox_inco_cutes
Foxfair
Veteran utan titel!

Unread postby Zergra » 2014-05-04T13:24:16+00:00

Foxfair wrote:Den sista meningen som du verkade hänga upp dig på, i det första jag skrev hade en tangentbords smiley som avslutning och blev sedan signerad med ett lol, så jag tänkte att den meningen inte skulle tas på allvar.

ANywayS!

Zergra wrote:Folk har olika uppfattningar om genus, och jag håller med din uppfattning

Det jag ville påpeka första gången var att folk borde skilja på kön och genus, och att genus är det som har tolkningsfrihet, medans kön är ganska fysiskt fakta belagt. Men det var nog så du manade antar jag?

fox_inco_cutes

Yup. Jag känner några mindre trevliga personer som anser att folk som har ett annat genus än deras kön är sjuka i huvudet. Mindre trevligt
"insektslaget"
Zergra
Duktig postare

Unread postby Frenzee » 2014-05-08T17:43:40+00:00

Läste i kapp den här tråden.
Den suger. Allt i den här tråden är skräp utom det Keke och Foxfair skriver.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Previous

Return to Debatt & Ranter