Vad tror du på?

Något som stör dig och du känner för att skriva av eller skapa debatt? Gör det här. Var beredd att komma med ordentliga argument!

Vad tror du på?

Unread postby Owlor » 2010-09-11T04:45:56+00:00

Jag är inte helt säker på att det här är rätt forum, men det kändes mer rätt att ha det här än bland de allmänna. Jag är bara nyfiken på vad folks livsfilosfi är, vad är viktigt för er, och vad tror ni på? Kanske tycker ni att det är en onödig fråga, men jag är intresserad av att veta hur folk tänker, och kanske så får det mig att tänka efter lite och ändra åsikt, och det är ju bara bra.
The ringing of her laughter, it sounds like a Melody...
Owlor
Veteran utan titel!

Species: Uggla!

Re: Vad tror du på?

Unread postby Lyx » 2010-09-11T10:07:02+00:00

Tja, vad ska man säga? Jag hyser väl mer eller mindre likgiltighet inför tanken att det exempelvis skulle finnas en eller flera gudar, en högre makt etc eftersom de då inte på något märkbart sätt gör något vettigt för mänskligheten i vilket fall. När man dör är man död. Livet är vad man kan och har viljan att göra av det från den punkt man har att utgå ifrån. Typ. har lite svårt att elaborera innan jag fått frukost bara :/
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Species: lyxdjur
Steam: Bacinz

Unread postby Owlor » 2010-09-11T10:33:52+00:00

JAg kan ju elaborera lite på vad jag tror på.

Den naturliga världen är allt som finns, det finns inga gudar eller liknande övernaturligt. Det finns en absolut sanning, ett sätt som världen faktiskt ser ut. Alla kanske uppfattar den olika, men alla uppfattningar är inte likstående, de flesta är helt enkelt felaktiga. De flesta av mina egna uppfattningar är troligtvis felaktiga. Vad man behöver är ett sätt att skilja på vad som faktiskt är sant och vad som bara är vår uppfattning. Det bästa sätt vi hittils har kommit på är att testa ideer på ett kontrollerat sätt via den vetenskapliga metoden.

Vetenskapen är begränsad till den naturliga världen, så om det finns något övernaturligt, som en gud, så kan vetenskapen inte komma åt den. Men så fort det är nåogt som har en faktisk effekt på världen, som till exmepel en gud som svarar på böner, så kan vi testa det. Men vi kan bara avgöra specifika påståenden, det är fullt möjligt, till exmepel, att det finns en gud,men som inte svarar på böner annat än på ett sätt som stämmer perfekt in med slumpen.

Jag tycker det är oärligt att påstå att det faktiskt finns en gud när man inte kan bevisa det, medan det däremot är fullkomligt rätt att helt enkelt utgå från att det inte finns någon tills motsatsen är bevisad, precis det vi gör med drakar, enhörningar och älvor.

Jag tror att alla människor har ett människovärde och vissa grundläggande rättigheter. Det är inget som kommer från någon gud eller liknande utommänsklig källa utan något som vi själva måste upprätthålla om vi vill ha ett fungerande fritt och rättvist samhälle.

Jag tror att sanna föreställningar och bra ideer på sikt kommer konkurrera ut ignorans, inhumana och dåliga ideer, och att det viktigaste för att få den processen att fungera är yttrandefrihet.

Jag tror på att uppmuntra kreativitet, självständigt tänkande och öppen diskussion. Det viktiga är oftast inte VAD du tror på, utan varför du tror på det, som jag sade förut, det finns en stor chans att de lfesta av mina åsikter och föreställningar är felaktiga, och de kommer att fortsätta vara felaktiga om inte någon rättar mig.

Hehe, jag tror att jag har etablerat mig som en ganska inbiten Sekulär Humanist, men det är ås klart inte det enda sättet att se världen på, och långt ifrån det enda sekulära synsättet. De flesta svenskar är ickereligösa, därför så tyckte jag frågan var som mest intressant här, där iv har väldigt lite dogma som formar våra åsikter.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Lyx » 2010-09-11T10:47:27+00:00

jag håller däremot inte med om att alla människor har lika värde, vilket jag nämnt i en annan tråd. Man FÖDS med lika värde, och sen kan man fucka upp. Exempelvis skulle jag inte drömma om att likställa människovärdet mellan en utövande pedofil med en sexårig flickas värde - som inte ens fått en ordentlig chans än. däremot står jag inte med en mätsticka, utan hela grejen är extremt godtycklig. Men efter en viss gräns känner jag att jag inte längre bryr mig om vad som händer en människa som ... tja... exempelvis mördar sina fruar/män/barn, mötas på mitten barn (eller våldtar alls för den delen) eller pucklar på folk för att de är födda med fel hudfärg eller sexualitet. jag skiter liksom i om.... även om de avtjänat ett statligt straff... blir mobbade/förföljda/utsatta pga sina tidigare överträdelser. skiter stort i om de inte kan få jobb, bostad eller ett drägligt liv, om något sätter eld på svinet och dansar hambo på graven. Det är förbrukat, finito, ʞɔnɟ off.

däremot är jag för förebyggande åtgärder och när sånt sker pga brister i systemet är det inget annat än ett stort misslyckande. likväl är var och en ansvarig för sina handlingar och jag ser inget problem med att man får sona för de värsta, och faktiskt jävligt undvikliga brotten, riktigt länge. Stå för vad du gjort och ta konsekvenserna, om de så mötas på mitten skiten ur dig, typ

men yz. haha vad sur en lärare blev i skolan när jag inte tyckte alla hade samma värde (när jag väl gick där). förskräckligt var vad det var.
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Unread postby Yobie » 2010-09-11T12:33:25+00:00

Lyx you say it straight, as always your words are a beacon of truth shining the way for vessels lost in a sea of darkness and despair. The smoke of incense flanks your soul like the skies before dawn's breaking light, aflame with the radiance of within

"The ashes of one day lay the ground for another, running on the wind, yet are in time forgotten by all"
Graeme Fields

"Echoes... echoes in the halls of time, endless. Growing ever fainter, but you can hear them still. If all is quiet"
Jay Lee Wallis

"I saw a great divide, a gaping wound in the world. I peered inside, and there was nothing. Nothing but death"
Stuart Hensley
Image Image Image
(Don't click on the icons - just don't, OK?)
Yobie
Obskyr men vacker

Species: Ooofffghs

Unread postby Owlor » 2010-09-11T12:53:42+00:00

Lyx wrote:
men yz. haha vad sur en lärare blev i skolan när jag inte tyckte alla hade samma värde (när jag väl gick där). förskräckligt var vad det var.

Skulle du kunna säga så här, att ens värde bestäms till viss mån av vilket värde man sätter på andra människor? Så en våldtäcktsman som ser människor som sexleksaker gör sig själv like mycket värd som en sexleksak?

Jag skulle inte nödvändigtvis hålla med om det, men jag kan förstå den tankebanan. Jag skulle så gärna vilja ta hit en amerikansk fundamentalist i VÄLFÄRDIA, de tror att deras skolsystem lär ut humanistisk propaganda? vänta bara tills de får syn på vårat....
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Frenzee » 2010-09-11T17:05:18+00:00

Jag tror på mig själv.

Min livsfilosofi är enkel. Jag lever en gång, så vitt jag vet, och livet är kort, undvik medelålderskris.
Lev och tillfredställ dig själv medans du kan du kan, du kommer ångra att du inte gjorde det när du sitter i rullstol.
Det finns ingen tid för att bråka om gud finns eller inte. Det är lika bra att satsa på det säkra och ha kul medans man vet att man kan.

Mitt livsmål är att bli nöjd. Jag strävar efter mentalt och emotionellt välmående och att utveckla mig själv som individ tills (om) jag blir nöjd.
Du kan jag sätta mig ner, skaffa fru, heltidsjobb och barn. Innan dess så lever jag så att jag inte behöver ångra att jag har slösat bort mitt liv när jag brutit benen eller blir gammal.

Även pajja levern är bättre än att dö utan att ha haft kul. Livet ska slitas annars har man ingen livserfarenhet.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby Strange » 2010-09-11T18:02:17+00:00

Jag kommer ihåg att jag drog upp att jag anser att människor inte har lika mycket värde en gång på en fest, och jävlar vilken kalabalik. Jag hade 34 tuttdjur som ansåg att jag var en hemsk människa...

...Men jag står faktiskt fortfarande fast vid det. Lyxs variant är kanske lite snällare än vad min var då, eftersom mina tankar kringlade en hel del kring vad en person faktiskt kan bidra till mänskligheten som helhet - detta inkluderar också även de negativa saker en människa gör. Vissa människor är helt enkelt mer användbara än andra, kan bidra med mer och kan spela en större betydelse. Alexander Fleming (som visserligen inte var först med pencillin ändå, grekerna hade förmodligen kunskapen!), Einstein, Miescher, Kelvin: Människor som är värda mer än mig i det stora hela. Det finns mindre nyanser visserligen, men det är en rätt mörk människosyn?

Mitt praktexempel för att destillera detta i en form som är lätt att förstå handlar om jordens undergång: Jorden kommer att förstöras och jordens befolkning kommer att bli kebab, med undantag av 500 personer som kan skeppas iväg till en koloni på månen Europa. Vad för människor sätter du på raketen? Vilka spelar tillräckligt stor roll för att leva vidare?

Eller tja, jag har förändrat mig när det gäller det. Jag bryr mig egentligen inte om det särskilt mycket, utan livet är mest något som ska avnjutas.
Hörrödu stora nosen, vad mycket äter du egentligen?
Strange
Cruisemaster

Species: Drygdjur

Unread postby Vlad the impala » 2010-09-11T18:48:31+00:00

Efter att ha latjat med lite olika ismer så lutar jag mest mot en humanistiskt baserad relativism idag.

Det som kan göra en person lycklig är jävligt banalt för någon annan t ex. Det går sällan att säga vem som är lyckad och vem som är en loser eftersom man då lägger in en värdering, måttstock eller förväntning. Visst dömer jag folk precis som alla andra, för det är en svaghet som är svår att ducka, men samtidigt inser jag hur löjligt det är i många fall. Nä, alla har rätt att definiera sitt eget liv (till stor del iaf) och det är bara när livsvalen skadar/frihetsberövar andra som man kan fördöma dem. Till viss del kan man också kritisera självdestruktivt beteende men det är ofta gränsfall. Utan att veta den andres psykologiska arv och perspektiv så blir det svårt att säga om det går framåt eller bakåt.

Självfallet är jag emot religiöst tvång och tolkningsföreträde i alla dess former, men jag tycker att det är hyckleri när sk. humanister filosoferar att "om alla kan förmås konvertera till vår ateism så ska vi snart leva i den bästa av världar som förnuftsmänniskor".
För det första är en sådan hållning precis lika dogmatisk som den som hålls av de frikyrkopräster som de avskyr. (Alla måste bli som oss!!)

För det andra, hur fan tror man på vetenskapen (som de verkar ha ett närmast fetishistiskt förhållande till)? Vetenskapen bara är.
"Åååh, jag formligen känner hur mitt liv fylls av mål och mening eftersom teorin om plattektonik stämmer!!!"

För det tredje, om folk nu inte tror på något övernaturligt (vilket självklart ÄR ganska out there iofs) lever alla vi "icketroende" så jävla mycket mer rationellt då? Jag menar, risken är att du ändå tror på något, en moral, ett rättvisekoncept, osv. eller någonting annat som ett gäng filosofistudenter skulle kunna bryta ner på en kafferast och förklara som irrationellt nonsens.

Jag skulle hävda att en övervägande del av det som gör livet värt att leva är just ens irrationella nycker. Tron på en del nonsensbegrepp fyller livet med mening och får oss att åstadkomma stora ting. Generellt brukar jag t ex tro att nästan alla människor är snälla, hyggliga och kan komma överens med mig. Naiv generalisering? ja. Verklighetsfrånvänt? Självklart. Men å andra sidan slipper jag de flesta sociala fobier. Det är klart att man alltid riskerar att åka på ett kallt uppvaknande då och då men, hälften vågat inget vunnet.

Jag tycker också att logikfixerade människor kan vara rätt veliga i min smak. Lite som att de aldrig vågar följa sina känslor och blir osäkra om det inte finns en bruksanvisning att följa. Visst, trevligt att du förstår Darwins utvecklingslära. Synd att du inte kan hitta en manual på hur man får ligga med tjejer.

Sammanfattningsvis: Relativism+ humanism. Belagda sanningar är inte alltid fullt relevanta för ett schysst liv.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby The santa fox » 2010-09-11T21:52:41+00:00

Även pajja levern är bättre än att dö utan att ha haft kul. Livet ska slitas annars har man ingen livserfarenhet.

Amen to that

Kan dock säga att jag håller med Frenzee på detta ämne, hur fel det än låter :> Man bör njuta av livet medans man lever, för allt vi vet kan vi alla dö imorgon, och då skulle jag hellre ha gjort de saker jag velat gjort, än att anpassat mig till samhället.
The santa fox
Därmed julräv

Species: Räv

Unread postby Farejobaldo » 2010-09-11T23:35:25+00:00

Vlad the impala wrote:Jag tycker också att logikfixerade människor kan vara rätt veliga i min smak. Lite som att de aldrig vågar följa sina känslor och blir osäkra om det inte finns en bruksanvisning att följa. Visst, trevligt att du förstår Darwins utvecklingslära. Synd att du inte kan hitta en manual på hur man får ligga med tjejer.

Jag i ett nötskal.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256

Unread postby Owlor » 2010-09-12T08:00:23+00:00

Vlad the impala wrote:Jag tycker också att logikfixerade människor kan vara rätt veliga i min smak. Lite som att de aldrig vågar följa sina känslor och blir osäkra om det inte finns en bruksanvisning att följa. Visst, trevligt att du förstår Darwins utvecklingslära. Synd att du inte kan hitta en manual på hur man får ligga med tjejer.

:D :lol: :) Tjejer gillar smarta killar, vet du vell? har du nån aning om hur mycket pussy Einstein fick? Du har uppenbarligen aldrig träffat min ekologilärare, där pratar vi om en kille som kan Darwins utvecklingslära och som har manualen till att ligga med tjejer, eller mig själv för den delen, jag är ingen pimp, men jag är inte snigel heller. Iden om "haha, smarta nördiga personer får inge sex" är bara löjlig, förresten så är du också en stor nörd, annars hade du inte varit på ett furryforum, du hade vart ute och mötas på mitten tjejer. (See what I did thar?)

That being said, du har helt och fullkomligt rätt i att människor som tänker väldigt logiskt och rationellt kan vara velgia jsut därför att de har svårt för känslorna att styra.

Har du läst boken Descartes Misstag av Antonio R. Damasio? Damasio är en av mina stora idoler, han är en hjärnforskare och jobbar mycket på om hur kropp och sinne är sammankopplat. En sak som han visar på i boken är den neurologiska basen för känslor och hur de hjälper oss att tänka.

Han har arbetat med en del patienter som på grund av hjärnskador har nedsatta känslor, och de har en tendens att kunna klara vissa saker bättre än andra (att köra över en isfläck til lexempel eftersom de inte reagerar för snabbt och bromsar) men har gettersvårt att göra nått enkelt som att välja mellan två datum att boka tid på.

Våra känslor styr oss genom att sålla bort alternativ för oss, mer eller mindre. Vissa handlnigsmönster "känns" bättre än andra, därför så hamnar vi inte i situationer där vi är den fullständigt rationella åsnan mellan två lika stora höbalar som svälter ihjäl innan han hinner välja.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Owlor » 2010-09-12T08:38:12+00:00

Vlad the impala wrote:Självfallet är jag emot religiöst tvång och tolkningsföreträde i alla dess former, men jag tycker att det är hyckleri när sk. humanister filosoferar att "om alla kan förmås konvertera till vår ateism så ska vi snart leva i den bästa av världar som förnuftsmänniskor".

JAg har hittils inte mött en enda som har sagt något sådant, men det kan mycket väl finnas. Det är långt ifrån alla dock. Jag har hört motsatsen sägas bland humanister oftare, att för de flesta så skulle det nog inte göra någon stor skillnad om de var kristen eller ateist, de skulle vara precis lika bra/dåliga endå. JAg brukar säga att det viktiga är inte vad du tror på utan varför du tror på det.

För det första är en sådan hållning precis lika dogmatisk som den som hålls av de frikyrkopräster som de avskyr. (Alla måste bli som oss!!

Visst känns det bra att ha hittat ett sätt så att du kan känna dig överlägsen både de strikt religösa och de inbitna ateisterna?

"som oss" skulle i så fall vara att leva ditt liv som du vill här och nu istället för att oroa dig om gudomliga straff, himmel och helvete, det är ganska stor skillnad mot frikyrkoprästerna. Vi tror inte heller att vi har alla svaren, och uppmuntrar självständigt tänkande.

För det andra, hur fan tror man på vetenskapen (som de verkar ha ett närmast fetishistiskt förhållande till)? Vetenskapen bara är.
"Åååh, jag formligen känner hur mitt liv fylls av mål och mening eftersom teorin om plattektonik stämmer!!!"

Svar: det gör man inte. Inte så som man "tror" på en religion. Vi gillar vetenskap eftersom det är en effektiv metod att sortera bort felaktiga påståenden om den naturliga världen från sanna påståenden om den naturliga världen. That's it, det är allt.

Och man kan fakiskt fyllas av en känsla av underverk när man ser hur allting hänger samman i världen på ett väldigt komplicerat men elegant sätt. Universum är helt enkelt större vackrare och mer komplext än vad vi någonsin kan föreställa oss.
Image
Vad de gamla grekerna trodde att vintergatan var

Image
'Vad vi idag vet att vintergatan är (Detalj, klicka för full bild)

Vi har vidgat våra vyer som in i helvete, och jag tycker i alal fall det är väldigt berikande, men du kanske tycker annorlunda.

För det tredje, om folk nu inte tror på något övernaturligt (vilket självklart ÄR ganska out there iofs) lever alla vi "icketroende" så jävla mycket mer rationellt då? Jag menar, risken är att du ändå tror på något, en moral, ett rättvisekoncept, osv. eller någonting annat som ett gäng filosofistudenter skulle kunna bryta ner på en kafferast och förklara som irrationellt nonsens.

Det är just därför att vi i grund och botten är benägna att vara vidskepliga som skepticism och logik behövs.

Jag skulle hävda att en övervägande del av det som gör livet värt att leva är just ens irrationella nycker. Tron på en del nonsensbegrepp fyller livet med mening och får oss att åstadkomma stora ting.

Indeed.

Jag vill bara påpeka att om humanism får intrycket av sig att bara handla om förnuft och logik och att tänka rationellt och runka av till vetenskapliga artiklar så kan de bara skyllas på att filosofin tenderar att attrahera den typen av människor. Det finns inget i det som förhindrar kreativitet och irrationella nycker, tvärt om, de uppmuntras.

Sammanfattningsvis: Relativism+ humanism. Belagda sanningar är inte alltid fullt relevanta för ett schysst liv.

Aah, relativism, min filosofiska ärkefiende. Seriöst, du har ett intressant och genomtänkt synsätt. Jag kan bara kommentera det från my point of view.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Frenzee » 2010-09-12T14:30:39+00:00

Jag tänker inte ljuga.

Jag tycker ni är töntiga som inte kommit ur stadiet att överanalysera liv och existens.
Skitspännande när när man är 16 när man blir vuxen borde man inse att livet är för kort för att sitta och analysera och vela med.
Man lever en gång så lev.

Om ni ska hålla på att överanalysera så gör det med beteende och sociala regler.
Det har ni mer nytta av.
Image
Frenzee

Unread postby Owlor » 2010-09-12T14:40:52+00:00

Frenzee wrote:Jag tycker ni är töntiga som inte kommit ur stadiet att överanalysera liv och existens.

Fair enough, det är inget jag har så mycket kontroll över, jag tänker bara en hel massa och det går ingenstans.

Skitspännande när när man är 16 när man blir vuxen borde man inse att livet är för kort för att sitta och analysera och vela med.

Jag kan multitaska.

Man lever en gång så lev.

You only live twice
or so it seems
one life for yourself
and one for your dreams
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Svartvarg » 2010-09-12T14:51:43+00:00

Mänsklighetens syfte : tekno/kulturellish/socialish framåtskridande
Mitt levnadsmotto: http://www.youtube.com/watch?v=nSHg2iTut4I
Svartvarg
Once you go black you never go back

Species: Negerulf

Unread postby Frenzee » 2010-09-12T15:38:52+00:00

Svartvarg wrote:Mänsklighetens syfte : tekno/kulturellish/socialish framåtskridande

Svartvarg och jag är säls-bro's
Image
Frenzee

Unread postby Owlor » 2010-09-12T15:54:54+00:00

Frenzee wrote:
Svartvarg wrote:Mänsklighetens syfte : tekno/kulturellish/socialish framåtskridande

Svartvarg och jag är säls-bro's

JAg röstar på att detta upphöjs till den officiell sveafur-filosofin, för really, vad finns det mer att säga?
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Vlad the impala » 2010-09-12T16:35:06+00:00

owlor wrote:Tjejer gillar smarta killar, vet du vell? har du nån aning om hur mycket pussy Einstein fick? Du har uppenbarligen aldrig träffat min ekologilärare, där pratar vi om en kille som kan Darwins utvecklingslära och som har manualen till att ligga med tjejer, eller mig själv för den delen, jag är ingen pimp, men jag är inte snigel heller. Iden om "haha, smarta nördiga personer får inge sex" är bara löjlig, förresten så är du också en stor nörd, annars hade du inte varit på ett furryforum, du hade vart ute och mötas på mitten tjejer. (See what I did thar?)

Oj vad bokstavligt du tolkar mina skämt. :troll:

Owlor wrote:Visst känns det bra att ha hittat ett sätt så att du kan känna dig överlägsen både de strikt religösa och de inbitna ateisterna?

Jag tycker bara det är jävligt tröttsamt med personer som alltid drar igång långa haranger om religiös fanatism. Råkar man säga ord som muslim, Israel eller kyrka så är det som att trycka på en knapp och sen hör man aldrig slutet på det. Om det är så de uppnår ett tillstånd av trygghet (genom att känna att de inte är de andra idioterna) så go for it. Det är deras liv, men jag upplever inte att religionerna påverkar mig och jag skiter i, så varför ska jag ödsla tid med att ta ställning? Det kommer inte direkt betala min nästa öl.

Ändå så kommer föreningen Humanisterna (som jag inte direkt betraktar som humanister alla gånger) ut med kampanjer i tunnelbanan där det står "Gud finns nog inte, men ändå påverkar han DIG". Ja ja, whatever. Kul att de har någonting att hålla sig sysselsatta med.

Owlor wrote:Svar: det gör man inte. Inte så som man "tror" på en religion. Vi gillar vetenskap eftersom det är en effektiv metod att sortera bort felaktiga påståenden om den naturliga världen från sanna påståenden om den naturliga världen. That's it, det är allt.

Vi har vidgat våra vyer som in i helvete, och jag tycker i alal fall det är väldigt berikande, men du kanske tycker annorlunda.

Jag försökte illustrera att tro och vetenskap inte har något med varandra att göra, och att det ena inte kan ersätta det andra. Ändå så ska evolutionsbiologer uppenbarligen ge sig in i teologiska fighter samtidigt som bortgjorda evangelister ska "bevisa" att jorden är 4000 år gammal och att SPÖK GUDEN ERA SVIN! red på dinosaurer. Det är bara runk alltihopa för att någon ska känna sig berättigad.

Owlor wrote:Det är just därför att vi i grund och botten är benägna att vara vidskepliga som skepticism och logik behövs.

Folk måste skolas, och kan inte ta hand om sig själva utan behöver en uppfostrande översyn ifrån kyrkan, nej sorry, jag menar förstås utbildningsväsendet!
Ursäkta sarkasmen men det är relevant att undra vilka typer av vidskeplighet som finns, vilka som står för den, och vilken vidskeplighet som egentligen är farlig. För mig är det inte helt självklart alla gånger.

Det finns ofantliga mängder skitstudier som tas på allvar för att folk vill tro på dem, antropologer som sprider dynga som "Clash of civilisations" etc. Böcker som faktiskt har potential att förvränga vår omvärldssyn grovt, men som inte just innehåller den vidskeplighet som har med övernaturlighet att göra. När jag pluggade geografi så hade jag en lärobok som var full med skitmoral:
http://www.amazon.com/Geography-Realms-Regions-Concepts-11th/dp/0471152242
Ansedda forskare som bara inte kunde låta bli att tolka världen till Västkulturernas fördel (och till USAs i synnerhet). Jag skulle hävda att den vidskepligheten är mycket farlig och att nissar som tror på spöken är rätt harmlösa i jämförelse.

Owlor wrote:Jag vill bara påpeka att om humanism får intrycket av sig att bara handla om förnuft och logik och att tänka rationellt och runka av till vetenskapliga artiklar så kan de bara skyllas på att filosofin tenderar att attrahera den typen av människor.

Ja, så är det. Jag kanske blir mest uppretad eftersom folk som jag egentligen håller med beter sig på ett sätt som jag tycker är oschysst och ovärdigt.

Aah, relativism, min filosofiska ärkefiende. Seriöst, du har ett intressant och genomtänkt synsätt. Jag kan bara kommentera det från my point of view.

Tackar! Ja relativism kan iofs verka vara en cop-out men det är skönt att slippa sträva efter tvärsäkerhet. Jag har starkt känslan av att vi blir inte så mycket smartare egentligen och att det viktigaste är att leva på sina egna villkor, samt att:

Frenzee wrote:Min livsfilosofi är enkel. Jag lever en gång, så vitt jag vet, och livet är kort, undvik medelålderskris.
Lev och tillfredställ dig själv medans du kan du kan, du kommer ångra att du inte gjorde det när du sitter i rullstol.
Det finns ingen tid för att bråka om gud finns eller inte. Det är lika bra att satsa på det säkra och ha kul medans man vet att man kan.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby Lyx » 2010-09-12T18:33:04+00:00

Visst känns det bra att ha hittat ett sätt så att du kan känna dig överlägsen både de strikt religösa och de inbitna ateisterna?

detta var väl ändå lite lågt? Vad var det för dumt retoriskt grepp? Särskilt eftersom din egen mening stinker självgodhet. sry, men det irriterade mig. kanske överreagerar med whatev.

och zeeeeeee, gubben. du menar att man efter en viss ålder inte bör fundera på hur och varför i vissa ämnen? att livsfilosofi och livsmål, och att fråga sig varför det är vad man vill ha blir oviktigt eller fjantigt efter 15? struntprat, mein herr. Hela den tankevägen är en grund för den enskilda individens moral, vilja och mål. det skadar inte att återkomma till frågorna alltefter man utvecklas som person och ifrågasätta sin egen världsåskådning.
Lyx
Låtsasadmin

Next

Return to Debatt & Ranter