Indiespelstråden

Här diskuteras olika typer av spel, musik och film. Även icke-furryrelaterat är välkommet.

Indiespelstråden

Unread postby snelrev » 2016-03-25T04:10:56+00:00

Finns sjukt många indiespel nu, och flera guldkorn bland dem. Ibland är det lite svårt att hitta intressanta eller allmänt bra indiespel dock. Det är vad denna tråden är för. Allting indiespel, inte bara recensioner även om jag öppnar tråden med det.

Mina top indiespel, stor rekommendation på alla 3:

Rogue Legacy:
Typ icy tower blandat med binding of isaac. Skitkul. Bra och enkla kontroller. Bra soundtrack samt intressanta fiender och spelbara karaktärer som tvingar dig att ändra din spelstil hela tiden.

Image

Dust, an Elysian Tail:
Du är en furry, för fan. Bra musik, gameplay och intressanta karaktärer, ändå nersidan är att det inte har mycket replay-value.

Image

Undertale:
Jag behöver inte säga mycket om detta spelet. Jävla mästerverk, kommer defintivt bli en kultklassiker.

Image

Also ett indiespel som heter Slain! och ser jävligt coolt ut kommer ut idag/imorgon på steam, lär köpa och testa det pågrund av den episka grafikstilen.
http://gfycat.com/ZigzagFearfulAsiaticmouflon
snelrev
Hederspälsare

Species: REV
Steam: omgitburns1
Donation status: 500 sveadollrar
Katt eller hund: Katt

Re: Indiespelstråden

Unread postby Rektum » 2016-03-25T04:32:26+00:00

Hur definierar du indie? Enligt vissa så är man indie så länge man publicerar själv, men då är t.ex. Blizzard indie, medans andra menar på att man måste det vara från små utvecklare i en källare för att man ska vara TRVE.
Rektum
Särskolespeciell

Species: Anal
Steam: Rektum

Unread postby snelrev » 2016-03-25T05:00:40+00:00

Rektum wrote:Hur definierar du indie? Enligt vissa så är man indie så länge man publicerar själv, men då är t.ex. Blizzard indie, medans andra menar på att man måste det vara från små utvecklare i en källare för att man ska vara TRVE.

Det är ju upp till person men jag definerar det som att det kommer från en mindre studio och har blivit finansierat av antingen kickstarter och dylika crowdfunders och/eller egen ficka. Alltså inte finansierat och kontrollerat av ett större företag som EA eller Ubisoft.
snelrev
Hederspälsare

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-25T15:05:30+00:00

Tillsammans med retrospel är det här typ 98% av vad jag spelar. Jag instämmer på att Undertale är mästerverk, men Dust gillade jag inte och slutade spela efter bara en timme.

Slänger ihop en topp fem, exklusive redan nämnda Undertale.

Machinarium
Ett peka-och-klicka-spel där man inte kan måla in sig i hörn, har logiska pussel och gudomlig inramning. Jag hade gillat genren mycket mer om den tog efter det här spelet mer än att dra varje grej man har mot varje pixel för att få något vansinnigt resultat man aldrig hade kommit på själv.
Image

VVVVVV
Väldigt avskalat och simpelt designmässigt, men förrädiskt svårt från stund till stund, fast alltid evigt förlåtande. Det är getterlätt att börja spela och gettersvårt att sluta.
Image

Hotline Miami
Rappt, hektiskt och otroligt strängt. Mer eller mindre en OCD-simulator. Jag älskar det.
Ger även en finurlig kommentar på våld i underhållning genom att göra det läskigt underhållande.
Image

Fez
Som en studie i hur man gör intressanta spel genom att spränga konventioner och låta spelaren tänka utanför lådan rejält mycket. Ett spel man egentligen bara spelar en gång, men som sitter kvar i minnet förevigt efteråt.
Image

You Have to Win the Game
Jag kan aldrig rekommendera det här spelet för mycket, det är ett av de mest briljanta och välpolerade spel jag har spelat.
OCH DET ÄR HELT GRATIS
Du har noll ursäkt att inte testa.
Beroendeframkallande utmaning, nivådesign som faktiskt triggar genuin utforskarlust, kort och koncist, roligt plattformande, total kontroll, och allt inlindat i emulerad CRT-estetik, det är skitsnyggt.
Image
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby Rektum » 2016-03-25T15:12:24+00:00

Kek, skulle du kunna länka till vart man kan hitta You Have to Win the Game? :3
Rektum
Särskolespeciell

Species: Anal
Steam: Rektum

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-25T15:16:25+00:00

http://store.steampowered.com/app/286100/
På Steam.

Finns även en Steam-lös tidigare variant på utvecklarens hemsidan, men det saknar lite grejer och en sektion av spelet är överdrivet kryptisk i den tidigare versionen.
http://www.piratehearts.com/blog/games/ ... -the-game/
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby ratwolf » 2016-03-25T15:45:55+00:00

Vad hette det där 2D spelet som man spelade som en fågel , hade en vän som var en räv och några andra djur .

Va i en stad och det var rät mörkt
ratwolf
Inofficiell donator i rum 207

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby snelrev » 2016-03-25T18:22:12+00:00

ratwolf wrote:Vad hette det där 2D spelet som man spelade som en fågel , hade en vän som var en räv och några andra djur .

Har ingen jävla aning, så googlade runt lite. Hittade inget med exakt det, det närmaste jag hittade var detta.

snelrev
Hederspälsare

Unread postby snelrev » 2016-03-25T18:34:11+00:00

Also hur fan kunde jag glömma 4 andra helt otroliga indiespel som jag har lirat sönder?

Bastion:
Helt otroligt kort indiespel med underbar gameplay, kontroller och bland de bästa soundtracket jag någonsin har hört i ett spel.
Image

Transistor:
Spirituell uppföljare till Bastion. Helt annorlunda gameplay med enligt mig så är det ännu roligare. Än en gång, helt otroligt jävla soundtrack av Darren Korb, en jävla gud på att göra musik till spel.
Image

Lisa:
Morbid, mörkt spel med extremt mörk och underbar humor. Förvånade mig som fan när jag spelade det.
Image

Fran Bow:
Ett väldigt nytt point-and-click spel med underbar story. jävligt mörkt spel men det lägger till på shockvaluet. Det är lite som en blandning mellan ett horror spel och ett point-and-click spel vilket gör det till något oförglömligt.
Image
snelrev
Hederspälsare

Unread postby C Lupus » 2016-03-25T19:23:38+00:00

Fröken Keke wrote:Machinarium

Ja. Ja. Ja. Ja. Ja. Ja. Ja. Sa jag ja? JA!

Fröken Keke wrote:Hotline Miami

Älsk <3
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-25T23:15:59+00:00

Den 31:a mars släpps Hyper Light Drifter, det ser väldigt intressant ut.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby ratwolf » 2016-03-28T07:52:14+00:00

snelrev wrote:
ratwolf wrote:Vad hette det där 2D spelet som man spelade som en fågel , hade en vän som var en räv och några andra djur .

Har ingen jävla aning, så googlade runt lite. Hittade inget med exakt det, det närmaste jag hittade var detta.
Dold: Visa

Hittade det (Googlade på inde game play as a cat basbal batt )

Så man är en svart katt fel av mig , men du har en räv vän och det var mörkt och i en stad
Dold: Visa
Image
Image

https://www.rockpapershotgun.com/2016/02/09/night-in-the-woods/#more-346195
Ser ut som de har fort ut typ när det kommer

Det här kommer nog bli intressant
ratwolf

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby C Lupus » 2016-03-28T14:21:19+00:00

Jag har väntat som fan på night in the woods. Vill spela det.

Hyper light drifter ser intressant ut.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-28T15:06:14+00:00

Night in the Woods har varit CP-hype sedan jag såg det första gången, jag är livrädd för att det bara ska vara stil över substans.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby C Lupus » 2016-03-28T22:16:06+00:00

C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Arakun » 2016-03-29T20:25:34+00:00

Jag var speltokig som ung och drömde om att bli spelutvecklare. Som äldre har jag dock fortsatt att spela samma typ av spel som jag spelade på 90-talet. Nostalgi är säkert en faktor. Att jag envisas med att köpa Macar med skräpiga grafikkort kan också vara en del av förklaringen. Numera får jag nästan alla mina spel från Humble Indie Bundle.

Cave Story
Välpolerat plattformsspel i Metroid-/Mega Man-stuk. Ursprungligen freeware och senare släppt i både HD- och 3D-remake. Ett av mina absoluta favoritspel. De kanin-liknande varelserna mimiga har säkert gett upphov till en och annan ny pälsare.

Image

Shovel Knight
Plattformsspel tydligt inspirerat av Mega Man och Duck Tales. Grafik och musik håller sig hyfsat nära NES:ets begränsningar.

Image

Freedom Planet
Började sitt liv som ett Sonic-fanspel. Utseendemässigt likt de gamla Mega Drive-spelen men mer actionbetonat. Intressanta boss-strider inspirerade av Gunstar Heroes.

Image

Aquaria
Stillsamt och behagligt spel som dock kan vara nog så utmanande emellanåt.

Image

Iji
Svenskt freeware-spel med grafik och styrning som för tankarna till den gamla klassikern Flashback. Har även vissa RPG-element, multipla slut och gott om påskägg. (Finns tyvärr bara för Windows. Jag har inte lyckats få det att fungera tillfredställande i Wine utan har fått nöja mig med att glo på let's plays. En vacker dag hoppas jag kunna spela det. fox_shiftehs )

Image

Hero Core
Första datorn i hemmet under min uppväxt var en svartvit Mac Classic och jag har länge lekt med idén att göra ett helt svartvitt spel. Jag antar att det skulle se ut ungefär så här.

Image

snelrev wrote:Undertale:
Jag behöver inte säga mycket om detta spelet. Jävla mästerverk, kommer defintivt bli en kultklassiker.

Musiken är underbar men annars tycker jag att det är väldigt överskattat.

Fröken Keke wrote:Den 31:a mars släpps Hyper Light Drifter, det ser väldigt intressant ut.

Jag stöttade det på Kickstarter. Kul att äntligen få se det klart. fox_happeh
“The Beard keeps gradually covering, varying and beautifying, and imparts new graces even to decay, by heightening all that is still pleasing, veiling all that is repulsive.”
Arakun
Nypälsare

Species: Tvättbjörn

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-29T20:35:47+00:00

Jag har lagt Cave Story åt sidan i många många år, men tog äntligen tag i det i helgen, gillar väldigt mycket.

Aquaria är också bra, kanske främst för att det mer eller mindre är det enda bra undervattensspelet som finns tillsammans med Ecco-serien.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Culdesac » 2016-03-30T00:46:50+00:00

Arakun wrote:Iji
Svenskt freeware-spel med grafik och styrning som för tankarna till den gamla klassikern Flashback. Har även vissa RPG-element, multipla slut och gott om påskägg. (Finns tyvärr bara för Windows. Jag har inte lyckats få det att fungera tillfredställande i Wine utan har fått nöja mig med att glo på let's plays. En vacker dag hoppas jag kunna spela det. fox_shiftehs )

Iji är verkligen getterfint. Det är ett av få spel jag har kvar en windowspartition för.
Garden Gnome Carnage av samma skapare är det annars väldigt lätt att fastna i.
SilentStranger wrote:ska det vara så jävla svårt att låta bli att förstöra allting hela tiden?
Culdesac
俺はくノ一
俺はくノ一

Species: admindjur
Donation status: 500

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-31T17:32:43+00:00

Fröken Keke wrote:Den 31:a mars släpps Hyper Light Drifter, det ser väldigt intressant ut.

Nu är det släppt, får köpa när jag kommer hem.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby snelrev » 2016-04-11T05:49:43+00:00

Hittade och testade ett nytt "furry"indiespel inatt.

A Wizard's Lizard: Soul Thief
Image

Sockersött litet roguelikespel som spelades på en layout som Binding of Isaac med fiender som från Rogue Legacy, med en helt ny spelidé! Det som gör detta spelet lite annorlunda från dem andra är stridsmekaniken. Du kan köra med din vanliga karaktär (Riga, en söt liten ödla) eller så kan du "possessa" andra fiender på banan. När du gör detta så tar du över deras kropp och kan använda deras krafter så länge du vill. Du får dock inte dö i kroppen annars så är det game over, så om du går lågt på HP så byter du bara kropp till ett annat monster och dödar den du hade först.

Early Access spel, men ändå jävligt kul. Verkar ha någon sorts progression genom att du kan uppgradera ditt rum, dock har jag inte kommit så långt ännu, utan jag brukar bara dö för jag suger på roguelikes.

Här är det på steam: http://store.steampowered.com/app/373470
snelrev
Hederspälsare

Next

Return to Underhållning