Gaymertråden

Här diskuteras olika typer av spel, musik och film. Även icke-furryrelaterat är välkommet.

Re: Gaymertråden

Unread postby Frenzee » 2009-07-06T22:28:34+00:00

Lets do it så fort jag är klar med lägenheten och parkerar mig framför datorn igen.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby C Lupus » 2009-07-07T16:59:30+00:00

Har ni expansionerna? För det har inte jag fox_ds
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Rektum » 2009-07-07T18:38:32+00:00

Company of Heroes? Upplys mig, vad handlar det spelet om?
Rektum
Särskolespeciell

Species: Anal
Steam: Rektum

Unread postby Frenzee » 2009-07-08T03:02:34+00:00

jag har alla via steam.

CoH är ett WW2 RTS som är relativt realistiskt etc etc VRÅLING... http://tinyurl.com/czl896
Image
Frenzee

Unread postby Rektum » 2009-07-08T03:27:53+00:00

Tack snälla Frenz, jag orkade verlikgen inte flytta markören högst upp till höger i min webbläsare och knappa in "Company of Heroes"! fox_happeh
Rektum
Särskolespeciell

Unread postby C Lupus » 2009-07-08T11:50:48+00:00

CoH är väll typ som Dawn of War 1 i spelsätt antar jag, man bygger byggnader som man kan köpa gubbar ur å göra diverse uppgraderingar, å cash får man genom olika flagposter på kartan va?
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Frenzee » 2009-07-08T12:42:36+00:00

Correct mein herr.
Det är byggt på Dawn of War-motorn. Men personligen tycker jag det är hästkukslängder bättre än DoF
Image
Frenzee

Unread postby C Lupus » 2009-07-08T13:17:20+00:00

Tja, jag får göra min personliga bedömning när jag kommer hem så jag får spela det.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rektum » 2009-07-08T19:38:37+00:00

Jag hade tänkt sätta mig och mala lite D2. Någon som vill leka med mig? :3
Rektum
Särskolespeciell

Unread postby C Lupus » 2009-07-08T21:53:59+00:00

Kanske, fast jag är nog mer sugen på rts för stunden.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rox » 2009-07-08T23:54:21+00:00

Åh gud, hur gick det här till? Jag fastnade för BattleForge och köpte till och med kort till det för riktiga pappersbetallappar... Jag har klagat på att jag inte har råd med spel i mer än ett år nu, men inte fan har jag för lite pappersbetallappar för att spendera på virtuella booster packs. Suck! Kort.

Vet inte om det diskuterats tidigare, så... BattleForge är en RTS-kortspelshybrid som släpptes som free-to-play för ett tag sen. Det fungerar lite som ett simpelt RTS med väldigt lite resurthantering, och alla enheter är kort. Man bygger en lek bestående av 20 kort från 4 olika färger som har olika egenskaper, och sen slänger man sig in i en solo eller coop campaign, eller PvP i 1v1 eller 2v2. Gratisversionen har vara 32 olika kort som tillsammans faktist suger litegrann. Men man kan köpa "BattleForge points" från sidan, 1kr per 10 points, eller 200kr för 2250 points, och köpa booster packs eller kort på in-game auktionen. Finns 200 att välja på hittills. Jag föll för det och köpte points för 200kr och la det på 4 boosters och en tome (6 booster packs med 6 kort vardera). Och nu har jag världens bästa lek. Eller inte riktigt, finns några kort jag vill ha, men dom går på <10kr vardera så det är lugnt.

Ehm. Poängen är att jag spenderade pappersbetallappar på ett spel när jag inte har några pappersbetallappar. Så jäkla kul är det. Speciellt roligt att det finns 2- och 4-player coop campaigns, så man kan spela med andra utan att bli omgcompetitive med sina lekar. För som det brukar vara med kortspel så har den som spenderat mest pappersbetallappar på leken oftast bäst kort. Men 200kr räckte då i alla fall till att klara både alla 1 och 2 player banor på lättaste svårhetsgraden och hittills ungefär hälften av båda på den svårare. Tror det här spelet kommer räcka länge! Och som sagt, det är gratis att börja spela, alla campaigns och PvP-arenan och allting finns med i gratisversionen. Om ni är sugna finns jag som Rrox på Overlord.

Var det där ett tips eller en recension...? Satan vad jag skriver ibland.
Rox
Nypälsare

Species: En till fjällräv
Steam: Rox360

Unread postby Rektum » 2009-07-08T23:57:45+00:00

Åh, tack för att du påminde mig om det där spelet!
Jag var nyfiken på det, men jag är också glömsk, vilket ställer till det ibland.
Jag ska spana in det.
Rektum
Särskolespeciell

Unread postby C Lupus » 2009-07-09T00:13:47+00:00

Jo jag känner till Battle Forge lite grann, ser ut som ett vanligt rts fantasy spel, fast att man måste köpa till en massa extra boosters för att få ut hela armen. Så länge det inte kostar mer än ett normalt spel (400 - 500 kr om det är nytt till pc), så kanske jag tar en titt på det, gillar inte att man splittar spel i expansioner på det sättet.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rox » 2009-07-09T05:20:49+00:00

Nä, expansioner suger. Episodic content, not a big fan of. Men grejen är ju att det funkar som ett vanligt kortspel typ Magic: The Gathering eller Yu-Gi-Oh, och en av de saker jag tycker mest om med kortspel är att köpa boosters och be an liten bön och öppna den och kolla på korten en och en och hoppas att man får en Ultra Rare. Blir dyrt i längden, men än så länge finns det som sagt bara 200 kort totalt, och vissa blir dyra som stryk i auktionshuset, men de andra är billiga och bra. Köper man en "tome" och registrerar den så får man 88 enheter av 200 totalt för bara 125kr. Det är orealistiskt att försöka äga ALLT, precis som i ett riktigt kortspel, men om man listar ut vilken strategi man vill satsa på och börjar sälja kort man inte behöver och använda poängen till att köpa nya så kan man kog få ihop drömleken för under 500kr. Tills nästa set med kort kommer, ryktet är att det blir i höst/vinter... Då blir det till att skrapa ihop till en tome till eller två. Men det gör liksom inget, det är ändå mer praktist än att spela MtG eller YGO "på riktigt", och det är bra mycket billigare än alla dessa MMO-spel.

Men det bästa är ju att det är helt gratis att komma in i. Inte ens ett starterpack man behöver köpa, det får man med när man laddar ner det. Testa att spela campaign, kanske smaka lite på single-player och kanske coop campaignsen om man hittar nån kompis att spela med (som jag gjorde) och se om det kan vara något. Skoj grej med campaigns är att, även om det finns ett par fraktioner som man inte kan spela som, så är alla deras enheter baserade på kort som man själv kan köpa. Så man kan få lite smygtittar på vilka smaskiga varelser man kan få tassarna på om man har tur. Och det är en av de bästa sakerna med spelet. Designen och animationen, till och med ljudet på enheterna är grymt bra. Många är riktigt mäktiga eller har humoristiska ljudklipp.

Shadow har en varelse som heter Rifle Cultist, som har en ability kallad Dark Grenade där hela truppen ställer upp sig och skjuter mot luften, där projektilerna samlas i en boll. När den är stor nog så smäller den och alla enheter i närheten tar enormt med skada. En av röstklippen som ibland spelas när man använder den är "and thou shalt count to three". Gissa referensen!
Rox
Nypälsare

Unread postby C Lupus » 2009-07-09T12:43:54+00:00

Det kommer bli ett dyrt spel om de släpper flera sets.
Vad för typ av rts är det? Får man ett bestämt antal enheter som man ska försöka besegra motståndaren med, eller samlar man in resurser? Och i så fall, vad är det för typ utav resurser?
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Unread postby Rektum » 2009-07-09T14:29:26+00:00

http://www.gametrailers.com/game/battleforge/6757
Kan vara an intresse för den nyfikne.
Det är Magic the RTS. I like!
Rektum
Särskolespeciell

Unread postby Kakan » 2009-07-09T17:20:49+00:00

åh alla ska skaffa det, det är ju gratis <:
jag har för mig att jag hette "lurgen" där
Kakan
Suger bäst
Suger bäst

Species: Vetemjöl och vatten, and everything nice
Steam: FreeCake.psd
Donation status: 400

Unread postby Rox » 2009-07-09T18:37:01+00:00

C Lupus wrote:Det kommer bli ett dyrt spel om de släpper flera sets.
Vad för typ av rts är det? Får man ett bestämt antal enheter som man ska försöka besegra motståndaren med, eller samlar man in resurser? Och i så fall, vad är det för typ utav resurser?

Lite av båda. Man har en lek med 20 kort i. Varje varelse har ett förbestämt antal "charges", jag kan t ex åkalla fem st Windweavers på samma gång innan de tar slut. Men efter att de tar slut så får jag fortfarande en ny efter en cooldown. I Windweavers fall, en minut. Andra, större enheter kan ha flera minuters cooldown. Men man kan aldrig få slut på enheter.

Två resurser finns det, men inget basbyggande. Den första kallas kort och gott "power". Intar man en "power well" så får man ett konstant flöde av power så länge det finns kvar i wellen. Varje kort har ett pris, som dras av på din power, om du ens har tillräckligt för att betala för kortet. Den andra resursen är "orbs" som fungerar väldigt mycket som mana i Magic, om du kört det. Orbs finns precis som power wells utspridda på alla banor. Det fungerar så att alla kort tillhör en färg: grön, röd, blå eller lila. Det krävs att man äger ett orb av samma färg som kortet man vill använda. Vissa kort kostar mer än ett orb, men de flesta kräver bara att det första är av samma färg som kortet. Om du har en lek med både röda och gröna kort i så kan man ha ett grönt och ett rött orb men ändå använda gröna kort som kräver två orbs. Men vissa starkare varelser kräver flera orbs av samma färg och används då effektivast i en lek med bara den färgen i. Det blir lite som att orbs fungerar som ditt tech-tree, med enheter av tier 1-4 beroende på hur många orbs de kräver.

Det är allt. Låter lite mer invecklat än vad det egentligen är. I praktiken blir det såhär: Finns vissa grejer på kartan som man fångar för att få mer pappersbetallappar att köpa enheter för. Finns andra grejer på kartan som låser upp dina starkare enheter. Kör man PvE brukar det bli till att försvara sina egna medan man bygger upp en arme för att inta nästa fiendebas och få fler orbs. PvP brukar vara mer inställt på väldigt snabba slag för att få överhanden direkt och sen fortsätta röja.

Det blir dock mycket strategi när man ska bygga sin lek tack vare dessa orbs, och även mycket strategi när man spelar och ska välja vilken färg sitt nya orb ska vara. En av mina lekar har tre färger, börjar med grön, snabba enheter och healing spells. Sen när jag intagit mitt andra orb måste jag välja mellan röd, som har många aggressiva enheter och är bra på att förstöra byggnader, eller blå som har enheter med bättre försvar och även ett helt gäng defensiva byggnader. Vissa PvE-banor kräver nämligen lite av allt, så det blir till att bygga en så smidig lek som möjligt, och sen komma ihåg i vilken ordning man hade tänkt göra saker när man väl sitter där. Och har man blandat in starka varelser som kräver två orbs av samma färg för att använda blir det ännu mer att tänka på. Men det är fruktansvärt kul. Själva RTS-delen är ganska simplistisk men väldigt taktisk, och lekbyggandet ger mig exakt samma strategiska kick som när jag satt med Duel Masters för några år sen. Kul att kolla vilka korts egenskaper som går att kombinera effektivt och samtidigt försöka få in tillräckligt många enheter av samma tiers, så man inte börjar starkt och sen laggar ihop mot slutet, eller har alla sina starkaste i samma lek men bara 2 svaga varelser som inte ens pallar att inta ett andra orb.
Rox
Nypälsare

Unread postby Rektum » 2009-07-10T03:02:04+00:00

C90 wrote:jag har för mig att jag hette "lurgen" där

"Lurgen" är fan ett passande namn för RTS.
Typ en försvenskning av svartiskans "Lurg" vilken betyder "grupp" eller "kompani".
Fast du kanske är bekant med Tolkiensvartblodens tungmål? fox_ehehs
/nörd
Rektum
Särskolespeciell

Unread postby C Lupus » 2009-07-11T21:04:03+00:00

Jag ska testa det, håller på att ladda hem demot. Ja jag har lirat Magic så jag förstår allt du säger ;), det som är skrämmande är att det verkar ju vara just magic i simpel rts format. Jag ska inte döma det egentligen förrän jag har testat det, jag är bara mest fundersam över det strategiska sidan över spelet. Har dock svårt att tro att det kan dra till sig en större skara till sig och fortsätta dem med spelet ett bra tag pga booster systemet, för det innebär ju att de bortskämda ungarna som får att från sina föräldrar kommer få mycket övertag redan innan spelet startar för att de har extra special kort som de kan använda medan andra kan inte.
Behöver nått nytt bra rts spel att lira efter jag började med Demigods, alldeles förmånga brister i det spelet för att det ska vara ett bra PvP dota style spel.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

PreviousNext

Return to Underhållning