Serietråden

Här diskuteras olika typer av spel, musik och film. Även icke-furryrelaterat är välkommet.

Re: Serietråden

Unread postby Nameless » 2015-01-15T05:32:50+00:00

Några fler serie-rekommendationer av högsta kvalitet. fox_happeh Ett par är inte officiellt översatta till engelska så är bara att ladda ner som gäller för dem, men det gäller för en hel del av det jag postat tidigare med.

Violine

Image

Pyrénée

Image

Peter Pan (2013)

Image

Coraline - värd att läsa även om man sett filmen etc

Image

The Walking Dead - hundra gånger bättre än tvserien

Image

Transmetropolitan - tar med den ifall det är nån som har missat den

Image

Long John Silver

Image

Green Manor

Image

Kenya

Image
Nameless
Jude

Species: Nyarlathotep
Katt eller hund: Katt

Unread postby Nameless » 2015-01-24T04:57:09+00:00

Lite fler serier, eftersom alla säkerligen har läst klart alla jag postat innan. fox_happeh fox_hmms

Percevan - Fem nummer har getts ut på svenska, men det finns faktiskt 14 nummer totalt varav 12 finns på engelska.

Image

Valhall

Image

The Sandman - ett mästerverk, även om stilen varierar en del i och med att det är flera tecknare

Image

The House on the Borderland

Image

Druuna

Image

Kan göra en liten lista på mango som är värd att läsa med så slipper jag det sen, orkar inte göra nån detaljerad lista och den är helt orankad trots att vissa är mycket bättre än andra. Tar bara med den allra bästa Måste-Läsas mangan plus några som är väldigt bra, och har säkert glömt några stycken för har ju läst betydligt mycket mer än såhär, men nu har alla nått att läsa i nån vecka eller två iaf. fox_happeh

I Am a Hero
Billy Bat
Berserk
Goodnight Punpun
Gantz
Battle Angel Alita
Kingdom
Inu Yashiki
Historie
Ode to Kirhito
Blame!
Sekai Oni
Parasyte
Vinland Saga
Btooom!
Battle Royale
Dorohedoro
Zetman
Suicide Island
Ichi The Killer
Old Boy
Re:Monster
Knights of Sidonia
Boys on the Run
Mouryou no Yurikago
Attack on Titan
Hotel
Hideout
Biomega
Pluto
Dragon Head
Green Worldz
Gyo
Hellstar Remina
Uzumaki
Fourteen
Great Teacher Onizuka
Ressentiment

+ som sagt några till som är väldigt bra och förtjänar att nämnas, även om många fler kunde vara med här egentligen.

Space Brothers
20th Century Boys
Tenkuu Shinpan
Barefoot Gen
Bio-Meat Nectar
Hakaijuu
Hohzuki Island
Kiss Wood
Wolf and Mary
Drifting Classroom
Path of the Assassin
Nameless
Jude

Unread postby ratwolf » 2015-02-17T17:51:53+00:00

Melin wrote:Ahem.

Image

Dold: Visa
Jag låvar jag letade eggenom forumet efter en annan tråd fox_ds
Last edited by ratwolf on 2015-02-17T20:15:13+00:00, edited 1 time in total.
ratwolf
Inofficiell donator i rum 207
Inofficiell donator i rum 207

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby Melin » 2015-02-17T19:32:06+00:00

Fröken Keke wrote:Dock kanske just webbserier och mango kan hållas i de trådar som redan finns för dem, blir mer städat så.

Ahem.
Image
Melin
Herr
Herr

Species: Intiller
Donation status: -1

Unread postby Nameless » 2015-02-25T19:58:21+00:00

Woooo, fler serierekommendationer! fox_ooo Börjar med fyra st av Jodorowsky, för även om han bara skriver manus och det är andra som tecknar så är han utan tvekan världens bästa serieskapare, ja till och med bättre än Lill-Gorf. fox_inco_cutes

The White Lama - Buddhism är fint. fox_cutecry

Image

Madwoman of the Sacred Heart

Image

Incal

Image

The Metabarons - Den mest episka serie som någonsin skapats. fox_happeh

Image

Kraa - En jätteörn som mördar folk etc tillsammans med sin indianbror, rätt så bra faktiskt.

Image

Gypsy

Image
Nameless
Jude

Unread postby Alex Vass » 2015-03-29T11:24:58+00:00

Jag fastnade för denna bara några dagar sedan.

http://www.prequeladventure.com/2011/03/prequel-begin/
Image
Alex Vass
Furluminat
Furluminat

Species: Råtta
Steam: Vass

Unread postby Arakun » 2015-03-30T14:24:32+00:00

Wut? Ingen som skrivit om mina favoriter än? Jag är praktiskt taget uppfödd på frankobelgiska seriealbum. När min far var mellan 20 och 30 verkar han ha samlat på sig så gott som allt han kunde komma över. Sen lugnade han ner sig men då bågnade redan hyllplanen i Ivar-bokhyllorna.

Min absoluta favorit nu när jag har blivit äldre är Linda och Valentin. Det går inte att beskriva min glädje när danska Cobolt startade ett svenskt bolag och började ge ut en svensk nyöversättning. Serien är till en början tecknad i dynamisk stil och har en lätt komisk ton men blir snart mer seriös och realistisk. Äventyren pendlar från enkla rymdäventyr med tydliga vänsterpolitiska budskap till svårbegripliga och smått surrealistiska. Rekommenderar den varmt. Undvik däremot animen Time Jam som kom för några år sedan – den var verkligen inget att ha.

Image

En serie som stack ut som en öm tumme i min fars stora seriesamling var Alverfolket (Elfquest), en amerikansk independentserie om små korta alver som rider på vargar. Den kändes dock väldigt oamerikansk; de omnisexuella alverna och deras ohämmade sexliv har nog gjort många amerikaner väldigt obekväma. Däremot var serien en enorm hit i Danmark och Nederländerna. I VÄLFÄRDIA släpptes det bara 17 album men som tur är har jag nära till Köpenhamn och kunde fortsätta samla på mig dem på egen hand och därmed bygga grunden till min egen seriesamling. Just nu håller serierna på att ges ut på nytt i telefonkatalogstjocka samlingsvolymer. Annars går de också att läsa gratis online.

Image
“The Beard keeps gradually covering, varying and beautifying, and imparts new graces even to decay, by heightening all that is still pleasing, veiling all that is repulsive.”
Arakun
Nypälsare

Species: Tvättbjörn

Unread postby Melin » 2015-03-30T22:30:27+00:00

Åååh, minns att jag läste ett random alverfolketalbum när jag var liten, har för mig att jag gillade det. (Fast jag gillade väl iofs de flesta serier jag kom över när jag var liten.) Borde läsa igenom serien från början för att se om det fortfarande är nåt att ha. Huvudkaraktären ser för övrigt riktigt Link-desu ut, vilket är ett stort plus. (Han har ju t.o.m en liten Navi/tingeling på den där sidan!!)
Image
Melin
Herr
Herr

Species: Intiller
Donation status: -1

Unread postby C Lupus » 2015-03-31T17:06:10+00:00

Alverfolket var en av de serierna man gick och läste på biblan när man gick i lågstadiet.
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Nameless » 2015-04-01T03:50:07+00:00

Arakun wrote:Serien är till en början tecknad i dynamisk stil och har en lätt komisk ton men blir snart mer seriös och realistisk.

Blir den bättre senare alltså? Minns att jag läst litegrann men att jag tyckte den kändes för tråkig på nått sätt.

Läst lite av Alverfolket med, och var väl ok men inte så mycket mer, inte tillräckligt djup, känns som den var mer riktad mot tonåringar så läste den några år för sent. Vet att Alverfolket är en av Smirres favoritserier btw.

Men för att rekommendera ett par serier jag själv läst på sista tiden. Gold in the Snow - om guldrushen i Klondike. Riktigt bra.

Image

The March of the Crabs - Handlar om en art av krabbor som bara kan gå i sidled fram och tillbaka hela livet, och om hur ett par av krabborna vill ändra riktning. Väldigt symboliskt. Några människor är också med.

Image

Lulu Anew - En kvinna på sådär 45 år som bara tröttnar och lämnar familj och allt en dag och ger sej ut och på äventyr utan pappersbetallappar, och liftar planlöst och bor på gatan och hittar kärlek och allt, trots att hon aldrig gjort något sånt tidigare, för hon är en rätt vardaglig och ganska tråkig och feg person. Riktigt bra faktiskt. Inte för att jag tror att ni pälsbögar skulle uppskatta den förstås. fox_hmms

Image
Nameless
Jude

Unread postby Arakun » 2015-04-01T12:19:47+00:00

Image

Jag bestämde mig för att ta ett foto på min seriesamling. Såg att andra också hade gjort det. Det är inte riktigt allt men jag tror jag fick med cirkus 90% av vad jag har.

Gravitation – Smågalen mango om kärlek mellan unga män och offer för den svenska manga-bubblan. 11 av 12 volymer hann komma ut innan bolaget gick i konkurs. Tack så jävla mycket! Finns även som animu med superösig musik.

Ranma 1/2 – Säkert den första mangan många svenska ungdomar kom i kontakt med. Sen gömde de den snabbt för sina föräldrar när de insåg hur mycket naket där var. Jag gillade den till en början men ganska snart tyckte jag att den började gå på tomgång. Dessutom blev jag en smula förbannad när jag insåg att man använt en amerikansk förlaga som inte bara spegelvänt allting utan även sabbat all skuggning.

Nausicaä of The Valley of the Wind – Älskar filmen och har länge velat läsa mangan. Uppdelad i sju delar blev den dock lite väl dyr. Nyligen släpptes dock en samlingsbox med två tjocka böcker som Adlibris tog 420 kr för. Väldigt lång och bitvis rörig. Många av miljöerna är dock skitläckra.

Kill me, Kiss me – Koreansk manhwa om crossdressing och könsförväxlingar. Ett spontanköp. Har aldrig orkat bemöda mig med att läsa om den.

Neon Genesis Evangelion – Ännu en version av animen som Anno Hideaki likt en japansk George Lukas tvångsmässigt måste göra om med några års mellanrum. Mangan kändes dock mer sansad. Bara 10 volymer kom ut på svenska. Förmodligen ännu ett offer för manga-bubblan.

Alverfolket / Elverfolket – Blandade svenska och danska album. Jag har ännu fler men stapeln blev så jädrans hög.

The Complete Elfquest – De nyutkomna samlingsvolymerna i svartvitt. Dessa två böcker motsvarar ungefär bibban till vänster.

Linda och Valentin – Samlade äventyr – Cobolts lyxiga samlingsvolymer. <3

Megatokyo – Amerikansk världsmanga/pseudomanga tillika webbserie som alla säkert redan känner till. Ett bra exempel på varför man ska skriva ett manus innan man sätter igång att teckna.

Elfquest: Wolfrider – Hopplock av olika serier från främst 90-talet som tillsammans fungerar som en slags prequel till de äldre äventyren.

My Little Pony – IDW:s bäst säljande serie någonsin. Första numret som släpptes november 2012 förbokades i över 100 000 exemplar och sedan dess har det hunnit komma ut 57 nummer. Eftersom Svärje så gott som saknar seriebutiker och frakt från utlandet blir för dyrt så får jag hålla till godo med samlingsvolymerna. Jag kommer sannolikt att skriva mer om dessa i framtiden. Ni slipper inte undan!

Inverloch – Vältecknad och som webbserie närmast unik i det att manuset var helt färdigskrivet innan teckningsarbetet började. Den var tänkt att tryckas i fem volymer men sålde tydligen så pass dåligt att bara de första två släpptes. Furry-varning på seriens huvudperson Acheron som är nån slags get/varg-hybrid.

Nameless wrote:
Arakun wrote:[Linda och Valentin] är till en början tecknad i dynamisk stil och har en lätt komisk ton men blir snart mer seriös och realistisk.

Blir den bättre senare alltså? Minns att jag läst litegrann men att jag tyckte den kändes för tråkig på nått sätt.

Tja, jag gillar den rätt bra redan från början. Snarare tycker jag i så fall att vissa av de senare albumen blir lite väl pladdriga när de försöker börja knyta ihop alla trådar och täta alla luckor i handlingen som serien samlat på sig.
“The Beard keeps gradually covering, varying and beautifying, and imparts new graces even to decay, by heightening all that is still pleasing, veiling all that is repulsive.”
Arakun
Nypälsare

Unread postby Vlad the impala » 2015-04-01T13:38:34+00:00

Ranma är kanonpung. Inte den första animén jag kom i kontakt med naturligtvis men den första jag såg på dator när Realplayer gjorde sånt möjligt med nätta små lågupplösta filmer som funkade på den tidens kassa maskiner.
Den engelska dubben är gudabenådad, jävligt kul och Ranma är ingen annan än Karate Kid himself, Ralph Maccio.
Men vafan.. nu stjäl jag ju ämnet och recenserar vidare.

Arakun wrote:My Little Pony – IDW:s bäst säljande serie någonsin.

Har kikat på den lite. Väldigt udda sak det där för det känns som att det är gjort nästan enbart med bronies i åtanke. Mer bisarrhumor, internt och mems. Därtill en massa flagrant shipping och överdramatiska dark & 3dgy epics.
Mycket mindre sött samt en ganska wonky fulsnygg stil som jag inte tror direkt att småtjejer uppskattar i första hand.
Känns lite som gamla Turtles-tidningen i det avseendet att det lider av flera-kockar-syndromet. Den är bra när det är en bra duo av tecknare och storymakare, och röv när det är en rövdålig duo. Ojämnt.

Arakun wrote:Inverloch – Vältecknad och som webbserie närmast unik i det att manuset var helt färdigskrivet innan teckningsarbetet började. Den var tänkt att tryckas i fem volymer men sålde tydligen så pass dåligt att bara de första två släpptes. Furry-varning på seriens huvudperson Acheron som är nån slags get/varg-hybrid.

Aahh! En av mina absoluta favoritserier på nätet. Uppskattade verkligen att det var 700 sidor med en handling planerad från början till slut. Den spelade ut dramaturgiskt som en tecknad film så pass mycket att man verkligen hade velat få se det så.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby Fröken Keke » 2015-04-01T14:18:02+00:00

Ranma var en stark influens på Transavarg, när den serien ändå är på tal.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby Culdesac » 2015-04-01T17:52:07+00:00

Fröken Keke wrote:Ranma var en stark influens på Transavarg, när den serien ändå är på tal.

Men den är väl inte mycket att tala om, den uppdateras ju aldrig.
Nästan som att skaparen lagt ner den för att hänga på furryforum istället.
SilentStranger wrote:ska det vara så jävla svårt att låta bli att förstöra allting hela tiden?
Culdesac
俺はくノ一
俺はくノ一

Species: admindjur
Donation status: 500

Unread postby Fröken Keke » 2015-04-01T19:18:09+00:00

:C

Jag har lagt mer mental energi åt att författa och storyboarda Ally-serier och praktisk energi åt Daisy Bell-serien.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Kobi » 2015-04-01T19:25:51+00:00

Ranma ½, Neon Genesis, Mega tokyo och Inverloch (inte läst hela dock) är dem jag känner igen där. Har nog hela luntan med Ranma ½ böcker i garderoben någonstans. Jag läser på tok för lite serier känner jag.
There are times when you have to let go and accept we live in a strange universe. - Youtube commenter
Wut wut, up the kitty butt!
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Species: Leopard
Donation status: 300

Unread postby Culdesac » 2015-04-01T20:17:06+00:00

Fröken Keke wrote::C

Jag har lagt mer mental energi åt att författa och storyboarda Ally-serier och praktisk energi åt Daisy Bell-serien.

Men det står inget om i din signatur. :(
also, vad har hänt med sida4, varför får jag inte se den?
SilentStranger wrote:ska det vara så jävla svårt att låta bli att förstöra allting hela tiden?
Culdesac
俺はくノ一
俺はくノ一

Species: admindjur
Donation status: 500

Unread postby Fröken Keke » 2015-04-01T20:24:36+00:00

Culdesac wrote:
Fröken Keke wrote::C

Men det står inget om i din signatur. :(
also, vad har hänt med sida4, varför får jag inte se den?

Naket.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Nameless » 2015-04-01T20:34:50+00:00

Arakun wrote:Jag bestämde mig för att ta ett foto på min seriesamling. Såg att andra också hade gjort det. Det är inte riktigt allt men jag tror jag fick med cirkus 90% av vad jag har.

Nausicaä är ju en ok film, så mangan kanske kan vara värd att läsa antar jag, förutsatt att den är ännu bättre än filmen.

I övrigt så är det mesta av det där inget som jag någonsin skulle komma på tanken att läsa, även om jag säkert hade gillat det när jag var sådär 10-15 år, för all den där mangan och väl det andra med egentligen är ju Shōnen alltihop och riktat till en målgrupp på 10-15 år, och jag läser enbart Seinen som är riktat till 18 år och uppåt och som är djupare och mer komplicerad. Listan på mango som jag postade här tidigare är till exempel seinen alltihop.

Men rätt många här verkar ju gilla sånt som är riktat till 10-15 åringar trots att de är betydligt äldre. Finns säkert flera här som tycker att Naruto, Dragon Ball och One Piece är getterbra serier med. (Vilket är ungefär samma sak som att säga att man tycker att Kalle Anka är en getterbra serie, för Kalle Anka tillhör samma målgrupp).
Nameless
Jude

Unread postby Arakun » 2015-04-02T21:19:48+00:00

Nameless wrote:Men rätt många här verkar ju gilla sånt som är riktat till 10-15 åringar trots att de är betydligt äldre.

Jag tänkte väl ungefär samma sak när jag gick igen dina tips, att det där är inget för mig. Jag föredrar mina mer lättsamma äventyrsserier och sen ger jag blanka fan i allt vad köns- och åldersgrupper heter. Samtidigt skulle jag behöva "bredda mina horisonter" som det heter. Inkalen har jag varit nyfiken på länge så jag får väl ta mig i kragen och läsa den snart.

Strikt talat är Gravitation och Kill me, Kiss me shōjo-manga, men det är skit samma för det är fortfarande samma åldersspann. De svenska förlagen har för övrigt märkt dem med "från 16 år" respektive "13+".

Den mesta mangan köpte jag för ca 10 år sedan, då det fortfarande kändes nytt, exotiskt och spännande. Jag försökte hitta fler mangor att samla på mig men det mesta som folk rekommenderade upplevde jag som banalt, utformat efter en standardmall eller alltför fult tecknat. Ganska snart gav jag upp. Jag ska ta en grundlig titt på din manga-lista. Kanske hittar jag något nytt att gilla.
Arakun
Nypälsare

PreviousNext

Return to Underhållning