Snabbrecensionstråden

Här diskuteras olika typer av spel, musik och film. Även icke-furryrelaterat är välkommet.

Re: Senast sedda lästa lyssnade/snabbrecension whateva you w

Unread postby Frenzee » 2010-09-08T06:51:39+00:00

Ojdå.
Det där ser fan bra ut. Fins den på Cinemageddon?
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby Svartvarg » 2010-09-08T11:52:02+00:00

den är så mainstream att den finns på piratebay.
Svartvarg
Once you go black you never go back

Species: Negerulf

Unread postby Owlor » 2010-10-15T19:42:15+00:00

Som Sveriges enda expert på hemlöshet i populärkultur (hey, om man väljer ett tillräcklgit obskyrt ämne blir man expert by default) så har jag gjort en spellista, så komplett som möjlig, med låtar angående hemlöshet. http://open.spotify.com/user/owlor/playlist/25LCyEIJVBdpbNFN7M5xSK Här är min snabbrecension på alla låtarna:

Just Need a Home - lucy kaplansky

Rating:*****
Jag ÄLSKAR Lucy Kaplansky, gitarrsång och en bra sångröst, vad mer kan man begära? hon borde vara mer känd än vad hon är. Riktigt bra modern amerikansk folkmusik.

Nobody knows when you're down and out - janis joplin
Rating:***
Det är en klassisk blueslåt, men jag valde Janis version för jag gillar henne, men den här versionen lät för konstlat grovkornig, skulle valt en bättre, för jag gillar låttexten, och jag har hört bättre verisoner, även av Janis.

Dark was the night - blind willie Johnson
Blind Willie Johnson är min favoritblues-sångare, och egentlgien så gjorde han mest Gospel, men den blues han gjorde var bra. Det här är inte för alla, men den är underbar i all sin enkelhet tycker jag. Jag förväntade mig mer ordentlig text första gången jag hörde den, med Johnsons klassiska skriksångiga röst, men istället så fick jag den här vackra nästan-instrumentallåten. Och det är det som gör den bra, ingenting behöver sägas, man får känslan i alla fall.

Rags to rags - eels
Min absoluta favoritlåt av Eels, dyster alternativ rock när den är som bäst. Den här låten hmnar ofta i skymundan, och jag promotar den så ofta jag kan.

Where did you sleep last night - leadbelly
De som bara känner igen den här från Nirvana kan GTFO. Ännu en underbar blueslåt. JAg har delat ut många femmor nu, men tro mig, det kommer delas ut riktigt låga betyg i sinom tid, jag började lsitan med mina favoriter, sedan tog jag med många mest för att få listan komplett.

Something in the way - Nirvana
Rating:****
Nirvana har aldrig gjort en bättre låt, unpluggedversionen av Something in the Way. Till skillnad från de flesta på den här listan, som skildrar hemlöshet utifrån så vet Kurt Cobain vad han talar om. Jag har aldrig gillat Nirvanas texter dock, de är ganska dystert halvputtrande.

Only a hobo - bob dylan
Rating:**
Meh, det finns bättre Dylanlåtar.

Aint got no home - woody guthrie
Min dator har en skylt med "This machine kills fascists" på sig. Jag gillar guthrie och hans raka politiska folkmusik. Kanske tycker folk att det är för direkt och osubtilt, men meh, om man kan säga det rakt ut så ska man göra det, varför konstla till det?

Another day in paradise - phil collins
Rating:*
JAg tänker inte ens lyssna på den här låten en gång till för att recenscera, den gör mig spyfärdig, SPYFÄRDIG! Den är så jäkligt äckligt sockersöt, dra åt helvetet! Lägg speciellt märke till kvinnligt pronomen, "she". Tänk efter hur annorlunda låten skulle vara om man hade bytt på könsrollerna. Då hade det helt plötsligt varit en stackars hjälplös kvinna som terroriserats av en hemlös man. Hela grejen är grundad i iden om kvinnor som offer. Är det en man så ska han klara sig själv, det är hans eget fel som är för svag, men är det en kvinna så är hon ett stackars oskyldigt offer. Det är svårt att avgöra vilket kön som får det värst. PK, kanske, men jag använder precis samma manipulativa knep i min serie, så jag känner mig som en gammal lurendrejare som ser nån annan komma undan med sitt eget gamla knep.

Beeswing - Richard Thompson
Jag är glad att jag satte den här efter Phil Collins, jag behövde den här efteråt. Keltisk folkmusik om 60-talet. Den är till ochm ed lite furry: "Like a fox caught in the headlights
There was animal in her eyes". Det här är den enda låt jag vet som handlar om en ung kvinnlig hemlös och som porträtterar henne som en ordnetlig karaktär med en backstory, tankar och känslor, och inte bara som ett blankt, karaktärslöst "offer" att tycka synd om. Låten gör mig alltid väldigt inspirerad.

Diamonds and gold, Tom Waits
Så klart att Waits skulle vara med, när Blues möter Industrial. Han är inte helt enkelt att komma in i, men när man väl lärt sig gilla honom så finns det mycket intressant att hämta. "Sleeping rough" är nog min favorit-euphemism för att vara hemlös, dels för att det låter som vild sex, och jag är för vild sex, och dels för att det beksrivs som någor man GÖR istället för något man ÄR, ochj ag tycker det är ett vettigt sätt att tänka.

Halleluijah, im a bum Harry mcClintock
Det här är en folklåt, det här är bara ett exempel. JAg älskar den underbara sarkasmen, och "bum" är roligt att säga.

Sleeping in my car - Roxette
Det är väl en tolkningsfråga, men att sova i sin bil är ett vanligt alternativ till bostad, och för många låtar här är dystra, vi behöver lite ordentlig härlig pop. Kanske handlar det snarare om att ha sex i en bil, men se ovanstående kommentar om vild sex.

Aqualung, jethro tull
Känns som jag borde gilla Jethro tull mer än vad jag gör, jag undrar bara vad en "aqualung" är.

We'd like to thank you herbet hoover - from "Annie"
JAg gillar namnet på musikalen om inte annat. Den är väl musikalisk, och låter som en musikal, men meh, ge mig Cats anytime.

Brothers under bridges - Bruce Springsteen
Bossen leverar! Den är muskulös och robust, men min favorit-springsteenlåt om ämnet borde vara "Streets oh philadelphia", som jag glömde ta med. JAg fick ett riktigt schysst email från en person som varit hemlös i två månader i Philadelphia på grund av en endags-resa som tjorvade ihop sig fruktansvärt. Större delen av emailet är en lång beksrivning om svårgiheterna att hålla sig varm under vintern, och det är nog det användbaraste dokument jag har i min ägo.

Backstreets - Bruce Springsteen
ÄNnu en awesome Springsteenlåt, jag kan inte säga så mycket om det. Jag gillar låtar som inte bara handlar om det tragiska, life is life oavsett vilken samhällsklass, både bra dagar och dåliga.

Even Flow - pearl jam
Rock, baby! Rocklåtarna om hemlöshet är i regel bäst, de tar i alla fall i lite och låter inte som om de skakar lätt på huvudet i sympati.

Homeless - paul simon
Whut? Det här låter ganska långt ifrån Paul Simons vanliga stil, vilket är synd, för jag gillar Simon and Garfunkle. Men gospelkör? nåväl, kanske gillar nån den.

Gimme shelter - the rolling stones
Rolling stones är de främsta inom gneren zombie-rock, rockartister som vägrar att dö ut. Dek ommer aldrig bli lika bra som the Beatles i min bok, men den här gillar jag, den har en apokalyptisk ton.

I need a dollar - aloe blacc
Svårt att hitta bra modern popmusik, men jag gilalr den på grund av dess tidlösa ton. JAg är nyfiken på hur Aloe Blaccs karriär kommer att gå, han har jävligt mycket potential. Men han är väl för bra för att få nån riktig framtid.

shelter - Duran Duran
Metrosexuell synthpop är kanske inte rätt genre för hemlöshet...

Somebodys baby - pat Benetar
MEh, det är en jullåt, julen kan gå och brinna i helvetet, den är sliskig som satan. Den är lika äcklig som "another day in paradise"

There but for fortune - joan baez
Gillar inte tonen i den här, men det är en klassisk folk-låt. Andra personer verkar inte ha samma problem med den, så det kanske ät jag som är överkänslig.

what's it like - Everlast
För modern för min smak.

Nobody's home Avril Lavinge
JAg tog bara med den här för att lsitan skulel vara komplett, jag vill inte ens lyssna på den.

homeless brother - don Mclean

JAg gillar Don McLEan, men låten failar redan i första versen, man slösar inte bort whisky! det är det mest korkade jag någonsin har hört, Don är en jävla idiot, några dagar på en parkbänk skulle göra honom gott.
The ringing of her laughter, it sounds like a Melody...
Owlor
Veteran utan titel!

Species: Uggla!

Unread postby Fröken Keke » 2010-10-15T20:42:27+00:00

Owlor, då. Even Flow är fan maxpoäng, tycker jag. :<
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby Owlor » 2010-10-15T20:51:23+00:00

Fröken Keke wrote:Owlor, då. Even Flow är fan maxpoäng, tycker jag. :<

Den hade lite handikapp eftersom jag inte hört den lika många gånger som alla andra, jag har inte haft tid att ta till mig texten och så, jag kommer säkert gradvis tycka mer om den. Den fick endå en ganska bra recension.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby zj » 2010-10-16T03:30:16+00:00

Himlen är oskyldigt blå.

Bitvis seg rulle om Sandhamnsligan. Knark, kärlek och Ted Gärdestad.

2 knarksprutor av 5 möjliga.

Image Image Image Image Image
zj
Nypälsare

Species: CP-Hund

Unread postby Owlor » 2010-10-16T06:39:24+00:00

zj wrote:Himlen är oskyldigt blå.

]

Skulle du rekommedera den till ett Ted Gärdestad-fan, som mig?
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby zj » 2010-10-16T12:42:56+00:00

Owlor wrote:

]

Det var en ganska fin scen med bilder från Stockholms skärgård mixad med Teds sång "Himlen är oskyldigt blå", men den varade kanske i en minut. För det mesta handlar det bara om knark och kärlek. Filmens första minuter har en ganska intressant sexuell scen om det nu skulle intressera herrn.
Men jag skulle nog helst vänta på DVD-utgåvan istället.

Näe, "Buried" blir nog nästa biobesök.
zj
Nypälsare

Species: CP-Hund

Unread postby Owlor » 2010-10-16T12:50:53+00:00

zj wrote:
Owlor wrote:

]

Det var en ganska fin scen med bilder från Stockholms skärgård mixad med Teds sång "Himlen är oskyldigt blå", men den varade kanske i en minut. För det mesta handlar det bara om knark och kärlek. Filmens första minuter har en ganska intressant sexuell scen om det nu skulle intressera herrn.
Men jag skulle nog helst vänta på DVD-utgåvan istället.

Näe, "Buried" blir nog nästa biobesök.

Då nöjer jag mig med att lyssna på hans musik istället, jag har aldrig varit ett fan av artistbiografier, man gillar j uartisten dför hansm usik inte för hans liv.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby Yobie » 2010-10-16T18:00:32+00:00

Har du inte redan sett The last Airbender så gör det inte. Din hjärna kan få spontana utbrott av cancer.

Betyg: fem pints slemsvampar rakt ner i lungorna + en ispik i skallbasen. Fyfan vilken jävla dålig filmjävel.
Image Image Image
(Don't click on the icons - just don't, OK?)
Yobie
Obskyr men vacker

Species: Ooofffghs

Unread postby Svartvarg » 2010-11-13T19:21:37+00:00

Skiva: Position Parallèle
Image
http://open.spotify.com/album/0hitd43Okz5u9JFNa8cLxE

Minimal synthpop på franska med klara oldschool ebm/electro influenser.
Låter som om det bara analoga synthar.
Det här gillar jag.

För dig som: tror dig gilla det
Inte för dig som: huh?

ImageImageImageImageImage av 5 möjliga

P.S kan någon mod ändra så att tråden heter typ "Snabbrecensionstråden" eller något?
Svartvarg
Once you go black you never go back

Species: Negerulf

Re: Snabbrecensionstråden

Unread postby Strange » 2010-11-24T01:31:23+00:00

Rejoicing in the Hands av Devendra Banhart

Image

Jag har en kompis. Han har gått en linje på Glasgow University of Art, och han kan fin konst. Fin fin, fin konst. Jag är inte förvånad över att han gillar Devendra Banharts tredje studioalbum. Gitarrspelet ackompanjeras väldigt minimalistiskt, tonerna är rena med sångarens trötta, plågade röst. Det är folk för den nya estetgenerationen, med allt som följer.

Detta är trist folkmusik, den där musiken som tar det lugnt och slackar till den grad att Grizzly Bear verkar innovativ och svängig - och Grizzly Bear tillhör också den trista folkmusiken. Fantasilöst och trist.

1 Folkgiffel.
Image

För dig som är en trist estetjävel färsk från estetrullbandet.
Hörrödu stora nosen, vad mycket äter du egentligen?
Strange
Cruisemaster

Species: Drygdjur

Unread postby Analon » 2010-12-18T19:06:50+00:00

Spel: Starfox Command
Format: Nintendo DS
Image

Jäkligt soft lir som bjuder på några timmars underhållning. Spelet är ganska kort men har väldigt många slut och alternativa vägar som ger mer för den som är intresserad av att följa storyn. Väldigt många trollslut där utvecklarna bara lallar med en (säkerligen som en slags uppmaning till att spela vidare). Artworken i spelet är tekniskt snygg men ändå väldigt ful?

För dig som:
Gillar att skjuta ned rymdfarkoster
Spela igenom samma spel många gånger

Inte för dig som:
Gillar Starfox 64 lite för mycket?

3.5 poäng av 5 möjliga
Bögen är lös!
Analon
Nypälsare

Unread postby Frenzee » 2010-12-19T13:36:49+00:00

Jag gillade Star fox 64. Men inte det här :c
Gav det iof inte så mycket tid men grafiken var så otilltalande.
Image
Frenzee

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby SilentStranger » 2010-12-19T13:48:15+00:00

Image

Har hållit på och spela 360-versionen i... ungefär tre veckor nu, och ville ge min åsikt om spelet. Jag älskade Fallout 3, och New Vegas är mer eller mindre mer av samma sak, inte en dålig sak om man gillade det förra spelet, men det märks att dom inte ändrade mycket. En sak jag märkt är att det finns MÅNGA fler sidequests i det här spelet, såpass många att det lätt blir lite mycket, om man, som jag, inte kan bestämma sig vad man ska koncentrera sig på. Jag har fortfarande inte klarat huvuddelen i spelet... I alla fall, omgivningen känns mer varierad, det är inte bara öken och ruiner, och fienderna är lite mer mångfaldiga också. Själva huvudstoryn känns inte lika krystad heller. Jag måste säga att det här speler ÄR bättre än det förra.

...jag saknar Bobblehead samlarsakerna >>
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby Timid-Folf » 2010-12-19T23:18:12+00:00

Frenzee wrote:Jag gillade Star fox 64. Men inte det här :c
Gav det iof inte så mycket tid men grafiken var så otilltalande.

Men KrystaI är ju med!

Tänk på ditt rykte som furry!
Timid-Folf
Mannen som Talar med Hundar
Mannen som Talar med Hundar

Species: NEUROTISK KORSETTKISSE
Steam: Breadwinner
Katt eller hund: Hund

Unread postby Writer » 2010-12-19T23:46:57+00:00

Analon wrote:trollslut

Typ ALLA slut är omöjliga att få ihop med canon. Har hört att de ska lösa det genom att låta nästa starfox börja i mitten av commando command.
Dold: Visa
Slutet där Fox och Falco ger upp och blir F-zero förare för alltid i mitt hjärta fox_cutecry
Writer
Veteran utan titel!

Steam: DrVincentWolf
Donation status: 50

Unread postby Yobie » 2011-01-09T21:09:53+00:00

127 hours ... 5 armbrott av 5 möjliga.
Bandaged ... 3 frotteringar av 5 lägrade.
Senaste Narnia-jiddret ... 2 dammiga sagoteman av 5 mögliga.

Sorry för inga små bilder. De har torkat ut, någon har satt en förbannelse på dem.
Image Image Image
Yobie
Obskyr men vacker

Unread postby Lyx » 2011-01-22T21:55:11+00:00

BOK

Death of a Transvestite
Ed Wood Jr.
Image

Torpedtransvestit ska dö i elektriska stolen och berättar om sitt liv i utbyte mot att få dö i kvinnokläder.
För dig som tycker att "hon var gettersnygg" är en alldeles fullgod karaktärsbeskrivning och gillar transvestitmjukporr i textform.

två B av fem möjliga, skit som verk men har ett underhållningsvärde - för den är fan inte tråkig.
ImageImage
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Species: lyxdjur
Steam: Bacinz

Unread postby Yobie » 2011-01-24T17:12:29+00:00

På tal om det. Filmen "Ed Wood"

Image

Inte senast sedd men den kan rekommenderas. Depp är perfa i rollen.

Den får

Image Image Image Image av fem B-kupor...

...för great effort och mycket säl. En sympatisk film och vemodig också. En keepie
Image Image Image
Yobie
Obskyr men vacker

PreviousNext

Return to Underhållning