Snabbrecensionstråden

Här diskuteras olika typer av spel, musik och film. Även icke-furryrelaterat är välkommet.

Re: Snabbrecensionstråden

Unread postby Atte » 2015-12-16T00:21:42+00:00

Spejsat, hade de dissat allt det värdelösa hade de ju kunnat göra en 13" med samma specs.
Nothing is something worth doing.
Atte
BÖG 123

Species: Retard
Katt eller hund: Katt

Unread postby Fröken Keke » 2015-12-16T02:26:58+00:00

500 spel jag dragit igenom tack vare Steam-rea. Jag har ännu mer spel jag inte tagit itu med än, kanske kommer en del två.

Pink Hour
Det här var ju typ bara en demo för Kero Blaster förpackad som ett eget spel. Avklarat på tio minuter, men det var väl trevligt, antar jag?

Pink Heaven
Mer eller mindre exakt samma.

You Have to Win the Game
Världens största glada överraskning. Förväntningarna var låga då spelet är gratis, visade sig att det var ett av de bästa spel jag spelat på väldigt länge.
Det här är ett spel som aspirerar till att vara brutalt svårt, men når inte hela vägen till tårframkallande då det även går på moderna idéer om att vara evigt förlåtande. Det hittar ett behagligt mellanting där man slipper behöva ha en ängels tålamod, och därav är det egentligen bara svårt om du är dålig. Metroidvania-spel brukar vanligtvis bara kännas som att metodiskt bocka för rutor på en checklista, men i det här spelet kändes det äntligen som om utforskarlusten var större än rutinen, kanske för att man inte har någon inbyggd karta? Retroestetiken dras till sin logiska slutpunkt i och med att hela spelet visas på en virtuell tjockskärm, men även bortom detta är den avskalade 80-talspaletten sjukt tilltalande, jag blev såld bara på färgvalet.
Rekommenderas starkt, speciellt om du gillar VVVVVV. Finns egentligen ingen anledning att inte testa, då det som sagt är helt gratis.

Out There Somewhere
Väldigt kort, men tillräckligt. 2D-motsvarigheten till Portal, du har en teleportpistol som flyttar dig direkt dit den träffar. Mycket logikpussel och lite fysik.

Super Panda Adventures
Det märks så hårt att det här spelet är tyskt, då det nästan dryper utav typisk smaklöshet. Rent tekniskt är det väl ett kompetent äventyrsspel efter mall 1A, men inramningen är så jävla värdelöst dålig att det nästan blir lite fascinerande. Stilen känns omedvetet slarvig, humorn är snustorr, det fullkomligen dryper av klichéer. Min favoritdel är 90-talsduden som jag verkligen inte kan avgöra om han är menad att vara supercool eller skittöntig.

Shower With Your Dad Simulator 2015
Hysteriskt kul de första tio minuterna, efter det lämnas man med tråkiga minispel. Man får ungefär exakt vad man väntar sig.

Camera Obscura
Plattformsspel där man gör spökavtryck av spelvärlden för att skapa nya passager och lösa problem. Bra idé, men känns väldigt opolerat, speciellt den sönderskalade pixelgrafiken och huvudfiguren som ser ut som en Pokémontränar-recolor.

Toki Tori
Känns smutsigt casual, men kunde bli brutalt komplicerat vid vissa punkter. Bra tidsfördriv likt typ alla pusselspel någonsin, problemlösningen ligger dock mest i att utnyttja superbegränsade resurser perfekt, så hatar du sådant(det är faktiskt getterjobbigt) bör du undvika.)

Super Win the Game
Uppföljare till tidigare rosade You Have to Win the Game, den här kostar pappersbetallappar, och visade sig vara en redig besvikelse i jämförelse med det första spelet. Egentligen är det här inte ett dåligt spel rent tekniskt, men det gör så många tråkiga beslut i jämförelse med det första spelet att det bleknar rejält i jämförelse. Den generella strukturen är identisk men utdrygad med tråkigt övervärldsdravel, för lätt, onödig substanslös handling(till skillnad från första spelet där man kan se det som noll handling eller läsa in hur mycket som helst, bara man vill), brutalt uttjatad NES-estetik istället för den iallafall någorlunda unika och intressanta Commodore-looken på föregångaren, känns i allmänt väldigt onödig.

Thomas Was Alone
Brutalt avskalat plattformsspel som egentligen mer fokuserar på karaktärsavbildningar genom en (lite uttjatad) brittisk berättarröst. Narrativet lyckas förvånansvärt bra med tanke på att det bara är monotona fyrkanter det handlar om, men det känns mest som en stor fasad för att dölja att själva spelet i sig faktiskt är ganska tråkigt.
För att vara så minimalistiskt är det förresten pinsamt dåligt optimerat, det började lagga så mycket vid ett tillfälle att jag inte kan komma vidare alls. Nog för att min dator inte är den starkaste, men den har klarat av mer avancerade spel än det här utan problem.

La-Mulana
Att spel som faktiskt lyckas väldigt bra med att imitera den gamla skolan. Det är brutalt kryptiskt och förrädiskt, men fortfarande underhållande. Tyvärr kanske det är lite för djävulskt, då jag många timmar in råkade dra på mig en förbannelse jag inte insåg var "hard mode" förrän ett tag efter att jag sparat och därmed målat in min sparfil i ett hörn för gott.

Finding Teddy
Väldigt enkelt och lättlöst peka-klicka-spel där den enda egentliga behållningen är att det ser väldigt fint ut.

Super Puzzle Platformer Deluxe
Pusselspel med actiontwist. Du är en karaktär med automatvapen inuti ett spel med fallande block, och ska skjuta sönder dessa samtidigt som du undviker tidigare nämnda block och andra dödsfällor. Perfekt tidsfördriv.

Hotline Miami
Varför väntade jag med att spela det här? Det är ju fullständigt briljant. Hela spelet känns närapå matematiskt uträknat för att innehålla så mycket ren och skär glädje som möjligt, beroendeframkallande arkadstil i sin renaste form. Spelet går sedan fullt ut med att göra själva inramningen förvånansvärt subtil och mångsidig, det finns extremt mycket att läsa in här bara man tänker efter. Det hade väldigt lätt kunnat bli kalkon av att försöka framföra meningsfulla budskap om våld och identitet i ett pangpangspel, men de tog risken och lyckades med råge.
Det känns dock som att alla redan spelat det här spelet, och det är i allmänt brett hyllat, så det känns lite onödigt att ens behöva rekommendera.

Guacamelee!
Trots den väldigt kekiga estetiken, trots att det är en briljant lösning på ensidigheten av beat 'em up-spel genom att blanda in plattformande och öppen värld, trots att det ändå rent tekniskt är ett fullt kompetent spel, så blir jag lite lätt illamående av hur jävla identitetslöst det här spelet är, kanske endast pågrund av att det drunknar i referenser. Det är för mycket, det är överallt, varje ställe där det bör vara något eget påhitt hittar man istället någon getteruppenbar Nintendo-referens, varje gång det bör användas egna idéer får man istället memes. Det är inte charmigt, det är bara tröttsamt, resultatet är att det inte känns som att utvecklarna har någon fantasi alls. Det känns som att hela den mexikanska inramningen bara är en enda stor memereferens i sig själv, det förtydligar så jävla hårt hur mycket av själva spelmomenten som egentligen kanske bara är plockat från andra spel, allt annat är ju liksom en referens. Det värsta är att det är så oväsentligt, en ytlig grej borde inte förstöra hela spelet för mig, men det är svårt när den grejen är så jävla oinspirerad att den färgar av sig.

FÖR LÅNGT, LÄSTE INTE
You Have to Win the Game (gratis) och Hotline Miami är 10/10.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby KrestWolf » 2015-12-17T00:27:36+00:00

Precis sett Star Wars VII The Force Awakens, mycket Harrison Ford action (också pga en god anledning) och det gillas starkt, 5 av 5 toasters!
Barn skiljer sig från dvärgar i det att de oftast växer till sig
KrestWolf
Nypälsare

Species: Nitroglycerin och Natura!
Steam: Skaldjursplatå

Unread postby Alex Vass » 2015-12-20T17:36:07+00:00

Böcker.

The Second Chronicles of Thomas Covenant:

The Wounded Land – (1980)
The One Tree – (1982)
White Gold Wielder – (1983)

De är bra men fortfarande så är de mycket tunga att läsa.
Precis som alla andra Thomas Covenant böcker är de full till bristningsgränsen av sorg och hemskheter.
De är bra men tunga att läsa. Ska man ha nå liknande tycker jag Robin Hobb skriver bättre.

75%
Image
Alex Vass
Furluminat
Furluminat

Species: Råtta
Steam: Vass

Unread postby Alex Vass » 2015-12-22T22:51:36+00:00

Image

Råkade bli 1 öl en då, även fast jag int dricker öl.

Bra smak, svart som natten, rekommenderas.

93%
Image
Alex Vass
Furluminat
Furluminat

Species: Råtta
Steam: Vass

Unread postby ratwolf » 2016-02-04T19:12:35+00:00

Inside out

9/10

Helt klart värt att se

http://putlockermovies.tv/inside-out-fu ... -online14/
ratwolf
Inofficiell donator i rum 207

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby Kobi » 2016-02-07T18:50:10+00:00

Image

Den var sur. 8/10 will consume again
There are times when you have to let go and accept we live in a strange universe. - Youtube commenter
Wut wut, up the kitty butt!
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Species: Leopard
Donation status: 300

Unread postby korpiklaani » 2016-02-13T02:37:34+00:00

Champis
9/10
Väldigt god dricka.
korpiklaani
Nypälsare

Species: Ekorre

Unread postby Unratedwolf » 2016-02-14T22:40:14+00:00

Old Boy
Holy VRÅLING tjitt vilken jävla 180 den där filmen gjorde.
Kommer nog aldrig se den igen. Men så jävla bra.
Image
Unratedwolf
Officiellt furry
Officiellt furry

Species: Musselmanvarg
Steam: لا إله إلا الله

Unread postby Fröken Keke » 2016-02-15T00:01:21+00:00

Jag har tråkigt, kör albumrecensioner. Det här är typ senaste månadens plöj, i lyssningsordning.

Pasteboard - Glitter (2006)
Japansk skogas mall 1A. Två av tre effektpedaler.

Throbbing Gristle - Part Two: The Endless Not (2007)
Megadrive G-röt är gammal. Rabbit Snare är bra, resten är mörkt och dystert och varar lite för länge.

Déficit des années antérieures - La famille des saltimbanques (1984)
Typ ledsna mentalsjuka fransmän med instrument, förvånansvärt bra och flippat. Gillar.

David Bowie - The Buddha of Suburbia (1993)
Kanske den bästa han gjorde under de tjugo åren mellan Scary Monsters (and Super Creeps) och Heathen, med konkurrens från Outside, men folk ser över den för att soundtrack. Rekommenderas.

David Bowie - Black Tie White Noise (1993)
Nej.

MX-80 Sound - Hard Attack (1977)
Sonic Youth på 70-talet, nästan lite för likt. Blir besviken, på Sonic Youth(fast jag älskar dem fortfarande).

Tin Machine - Tin Machine (1989)
Njä.

David Bowie - Reality (2003)
Jag undvek den här i flera år för att omslaget var så jävla fult, det är synd, för det är på samma nivå som Heathen.

Cupol - Like This for Ages / Kluba Cupol (1980)
Egentligen Dome, sida ett är en standardlåt för dem, sida två är VAD HÄNDER i tjugo minuter. De har gjort bättre långkörare.

Ludus - The Visit (1980)
Ludus är Kiki i ett post-punk-band som sjunger om att vara kvinna och bra. Alla kekpoäng.

Ludus - Pickpocket (1981)
Likadant.

Sandtimer - Vaporwave Is Dead (2015)
M E M E

Déficit des années antérieures - Bruit-Son-Petit Son (1991)
Inte alls lika bra som 80-talsgrejerna. Ledsen av kek.

Ludus - Danger Came Smiling (1982)
"Är jag konstnär nu?" En av fyra tuttar.

P'o - Whilst Climbing Thieves Vie for Attention (1983)
Det här är också Dome fast med ett annat namn, det är rätt standard, jag tror de pumpade ut för mycket under den här perioden, det känns ofokuserat.

Wire - The Peel Sessions Album (1989)
Sämre varianter av Wire-klassiker och typ likadana versioner av andra låtar man inte minns.

David Bowie - David Bowie (1967)
När David Bowie var liten var han quirky och random, det är smärtsamt pinsamt. En av sex skrattande trädgårdstomtar.

Wire - A Bell Is a Cup Until It Is Struck (1988)
Wire blir tråkiga? Boiling Boy är bra, iallafall. Plus för hest på omslaget.

Wire - Document and Eyewitness (1981)
Wire är avsiktligen 2deep4u när de spelar live till publikens förtret, känns mer som Dome. Perfekt.

Wire - It's Beginning to and Back Again (1989)
Det här är bara remixer på låtar från förra albumet, släppt som ett fullgott album. Boiling Boy är fortfarande bra.

The Motorhomes - Songs for Me (and My Baby) (1999)
Har inte lyssnat på den här på många år, insåg inte förrän nu hur mycket de apar OK Computer. Slow Down är bra, men det här är på tok för långt och andra albumet är mycket bättre.

Magnus Carlson - Ett kungarike för en kram (2003)
Inte heller lyssnat på den här på många år, typ svenska Morrissey, rätt okej. Känns visserligen lite för gay, men jag är tjej, så det är okej.

Sun Araw - Beach Head (2008) + Coconuts - Coconuts (2010)
De två bästa låtarna från Hotline Miami ackompanjerat med mindre bra låtar.

Brian Altano - Misanthrope (2013)
Jag-har-gjort-en-okej-låt-och-mjölkar-skiten-ur-den-för-att-få-ihop-till-ett-helt-album-core.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby C Lupus » 2016-02-15T00:56:34+00:00

The Skin I Live In.

Film, drama/thriller med Antonio Banderas.
När jag tänker på Antonio Banderas så tänker jag verkligen inte på den här filmen. Mörk. Sevärd. Bland de bättre filmer jag har sett på senaste tiden.

4/5
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby ratwolf » 2016-02-21T22:15:19+00:00

8/10
Image

+ Bra och underhållande story , någorlunda intressanta karaktärer och samtal

- Ingen sann ful skärm , något slöt och klunkiga kontroller i bland , kanske något kort 3 timmar för 188 kr

Dold: Visa
Alex Vass wrote:Image

Råkade bli 1 öl en då, även fast jag int dricker öl.

Bra smak, svart som natten, rekommenderas.

93%

Ville testa den , men systemet hade slutat sälja den. Synd om mig
ratwolf

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-14T01:36:04+00:00

Foodfight!
Så dålig att den är dålig, finns ingenting bra med den, undvik.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-19T00:05:05+00:00

Zootopia
Den var faktiskt väldigt bra, glatt överraskad. Bäzen är min nya kissekatt.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby C Lupus » 2016-03-20T00:59:47+00:00

Bäz?
I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.
C Lupus
Tvätter
Tvätter

Species: Hundens farfar
Steam: PetterJonssons
Donation status: 125

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-20T01:31:08+00:00

Bä, får.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Rektum » 2016-03-20T02:56:12+00:00

Självklart.

Kekordsrecension
10/10
Rektum
Särskolespeciell

Species: Anal
Steam: Rektum

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-23T00:00:39+00:00

The Black Cauldron
Lyckad filmatisering av the Legend of Zelda, mer eller mindre. Har nog fått lite väl mycket oförtjänad skit, den är helt okej.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Cyborg-Lucario » 2016-03-23T22:22:48+00:00

Batman v Superman: Dawn of Justice - Först ut; Ben Affleck gör en bra jobb som Batman.
Dem enskilda striderna som Batman och Superman har var ju schysst, men tycker att det är lite skumt att dem verkar låta Batman ta kål på några få utav Lexs underhuggare, som i Batman Returns.
Filmen kändes lite seg i mitten och drömscenerna symboliska som dem är och berättar Bruce psyke känns lite konstiga.
(Dessa flygande sakerna i en av dem är högst troligtvis parademoner, Darkseids fotsoldater)

Och dem gjorde Lex Luthor helt konstig i filmen (jag vet, dem säger att han igentligen är Lex Luthor jr, men det är ändå märklig), och känns inte som Lex.
Så förutom det så var filmen faktiskt okej. Inte alls dålig som jag har hört det ska vara. Seriöst, jag skulle kunna ta och rekommendera folk till att åtminstone se det.

"Väldig stor spoiler nedanför!"
Kan anta att Justice League filmen kommer att handla om hur Superman kommer tillbaka till livet.
En hjälte som gör hjältedåd för skojs skull. Tyvärr så betalar hjältejobbet inget vidare.
Cyborg-Lucario
Nypälsare

Species: Lucario cyborgare
Steam: cyborg_lucario

Unread postby Fröken Keke » 2016-03-23T22:24:51+00:00

Har den redan kommit? Hade gissat på typ maj eller något.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

PreviousNext

Return to Underhållning