Konstnärsångesttråden (Splittad)

Här kan man diskutera och posta saker relaterat till olika former av skapande. Tecknat, Skrivet, skulpturerat, sytt, osv. dock inte posta sina egna alster. (se SveaFurs egna kreatörer)
Forum rules
Läs de allmänna reglerna!

Konstnärsångesttråden (Splittad)

Unread postby fungal_cult » 2014-07-12T15:38:44+00:00

Diskussion splittad från fungal_cult ritar. Och sånt. Typ.

Melin wrote:
fungal_cult wrote:Psst det är inte så viktigt med hur gammal man är utan hur hårt man arbetar och resultaten man får.

Det är typ detta som ger mig mindervärdeskomplex, jag är rätt lat och även om jag tecknar ofta så blir det mest halvfärdiga skisser och jag lägger för lite tid på att medvetet försöka öva på vissa saker. Känns det som.

Men summan av kardemumman är väl att:
1. Du är bra.
2. Det är lite jobbigt.
3. Det är bra, då kan jag få lite motivering att jobba effektivare och utvecklas.
4. Fin undulat. :>

Tackar och det låter bra det ^^ jag hörde någon säga någonstans att "när det går som långsammast så är det när man utvecklas som mest och när allt flyter på så utvecklas man mindre" han kanske har en poäng.

Jag hör väldigt många använda ursäkten "amen du är konstnär och så är det bara" som en ursäkt till hur dåligt folk mår när dom inte gillar deras konst, så himmla dålig asså :/
Jag tycker att alla har all rätten och att det är ok att må dåligt på sin konst, till och med i en as lång period men någon dag så kommer den dagen när man kanske gör en pytte liten bra grej i sin skiss eller bild och man mår en gnutta bättre, och från där så går det uppåt och man känner sig lite bättre steg för steg. Jag hade turen att ha en kompis som var och är på samma nivå som mig i målandet och vi kommenterar varandra hur bra vi är och massa sånt x)
Image
fungal_cult
"Tält"

Species: Fluffig fladdermus boll. Så fluffig.

Re: fungal_cult ritar. Och sånt. Typ.

Unread postby alexistar » 2014-07-14T12:57:05+00:00

Ibland blir jag sur på migsjälv för att jag ritar för lite, och kortvariga irrationella "JAG KAN INTE RITA"-komplex drabbar väl alla som tecknar kontinuerligt.

MEN

att vara irriterad på någon, vem som helst, för att de är produktiva och får bra resultat är ju helt bisarrt. För det är väl sina egna bilder man ska oroa sig över? Jag menar, blir det så viktigt hur det går för andra att man glömmer sina egna mål och tappar motivation bör man sätta sig ner och fundera på hur man egentligen resonerar. Blir man för avundsjuk på allt man tycker är fint förlorar man ju förmågan att inspireras och hela arbetsglädjen (och ofta därav poängen) försvinner. Att försöka vara precis som någon annan är inte värst kreativt.

FINA BILDER OCKSÅ c:!
TJÅKKA fåglar, fler sånna pls. Jag vill se en TJÅKK vaktel. Eller tre.
Image
Kisse in da hood.
alexistar
Kung av rövar
Kung av rövar

Species: Katt

Unread postby fungal_cult » 2014-07-14T15:10:01+00:00

Timid-Folf wrote:Dina hondar' är getterfina Fungal, Speciellt den högst upp till höger. Den ser väldigt Borzoi ut. Borzoi är kärlek <3

Jaa älskar deras huvud, riktigt vackra uwu
alexistar wrote:Ibland blir jag sur på migsjälv för att jag ritar för lite, och kortvariga irrationella "JAG KAN INTE RITA"-komplex drabbar väl alla som tecknar kontinuerligt.

MEN

att vara irriterad på någon, vem som helst, för att de är produktiva och får bra resultat är ju helt bisarrt. För det är väl sina egna bilder man ska oroa sig över? Jag menar, blir det så viktigt hur det går för andra att man glömmer sina egna mål och tappar motivation bör man sätta sig ner och fundera på hur man egentligen resonerar. Blir man för avundsjuk på allt man tycker är fint förlorar man ju förmågan att inspireras och hela arbetsglädjen (och ofta därav poängen) försvinner. Att försöka vara precis som någon annan är inte värst kreativt.

FINA BILDER OCKSÅ c:!
TJÅKKA fåglar, fler sånna pls. Jag vill se en TJÅKK vaktel. Eller tre.

MYCKE BRA sagt, asså det är det som drar oss konstnärer ner så mycket, vi blir så avundsjuka på andra som också tecknar, jag har haft turen att inte blivit drabbad av det så många gånger, och jag måste medge att jag har blivit avundsjuk någon gång på mina nära vänner som ritar, :( MEN jag blir mera motiverad och inspirerad av andra konstnärers bilder nu för tiden och det har blivit lite ljusare för mig, jag vet att den känslan kommer nästan aldrig försvinna men det finns bra perioder för alla tror jag. :3
Image
fungal_cult
"Tält"

Unread postby Melin » 2014-07-14T18:33:12+00:00

alexistar wrote:Ibland blir jag sur på migsjälv för att jag ritar för lite, och kortvariga irrationella "JAG KAN INTE RITA"-komplex drabbar väl alla som tecknar kontinuerligt.

MEN

att vara irriterad på någon, vem som helst, för att de är produktiva och får bra resultat är ju helt bisarrt.

Är det någon som är irriterad på någon annan här? Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men det känns som att det handlar mer om att man blir irriterad på sig själv, om någon. Säger jag något i stil med "Åh, vad dum du är som ritar så bra!" så är det med en underliggande ton av beundran och jag hoppas att det inte går att misstolka.

alexistar wrote:För det är väl sina egna bilder man ska oroa sig över? Jag menar, blir det så viktigt hur det går för andra att man glömmer sina egna mål och tappar motivation bör man sätta sig ner och fundera på hur man egentligen resonerar. Blir man för avundsjuk på allt man tycker är fint förlorar man ju förmågan att inspireras och hela arbetsglädjen (och ofta därav poängen) försvinner.

Vi är nog alla överens/medvetna om att man ska fokusera mer på inspirationen och peppen man får av att se andras fantastiska skapelser och produktivitet. Visst, det irrationella avundet/mindervärdeskomplexet finns där, men jag lägger inte särskilt stor vikt vid den typen av känslor. Fast det är lättare att tänka rätt än att känna rätt.. Inspirationen jag får överväger dock det negativa!

Jag kan ärligt talat säga att det är mycket roligare att vara omgiven av så många talangfulla skapare, än om man ensam suttit på tronen som "den som ritar så otroligt bra". Sådär som det var i grundskolan, innan man drogs ner på jorden och tvingades inse att man inte var bäst i världen. Det är en nyttig läxa, men jag tror att mångas undermedvetna ego aldrig riktigt vill konfronteras med den verkligheten. Jag tycker att den här serien sammanfattar det rätt bra:
Dold: Visa
ImageBortsett från slutet som jag hoppas är där mest för den komiska effektens skull...

alexistar wrote:Att försöka vara precis som någon annan är inte värst kreativt.

Jag tror att det handlar mer om att vilja vara på samma nivå som någon annan, fast på sitt eget sätt.

Ursäkta lite halvt off topic, Fungis! fox_inco_cutes
Image
Melin
Herr
Herr

Species: Intiller
Donation status: -1
Katt eller hund: Katt

Unread postby Frenzee » 2014-07-14T18:38:03+00:00

Tyst på er, jag blir deprimerad.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby Fröken Keke » 2014-07-14T18:40:15+00:00

Nej, det här gör ont, Melin.
Hela jävla grundskolan.

"Du är bäst i klassen, Keke."
"Bra, dags att sluta bry mig om vad jag bajsar ur mig."

Plötsligt var en massa andra bättre än mig och jag fick panik och ville bli bäst igen, men hade tappat flera år.

Proffstips: Får du barn som gillar att rita, placera i en skolklass med andra ritapor.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby Meraz » 2014-07-14T18:40:44+00:00

Om jag får vara lite offtopic så hamnar nog de flesta med att rita andras lineart och färglägga åt nått stort serie företag efter sånna tecknar skolor så om man får in en fot hos Egmont tex så kommer man få sitta där och färglägga eller rita andras serier tills man klarar av att visa att man kan nått, vilket inte alls låter kreativt
Meraz
Veteran utan titel!

Species: Dingo
Steam: arnell_92

Unread postby Fröken Keke » 2014-07-14T18:41:39+00:00

Meraz wrote:Om jag får vara lite offtopic så hamnar nog de flesta med att rita andras lineart och färglägga åt nått stort serie företag efter sånna tecknar skolor så om man får in en fot hos Egmont tex så kommer man få sitta där och färglägga eller rita andras serier tills man klarar av att visa att man kan nått, vilket inte alls låter kreativt

Fast det är typ enda vägen, de flesta kända svenska tecknare började med att rita typ Bamse-serier och sådant.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10

Unread postby Melin » 2014-07-14T18:57:43+00:00

Frenzee wrote:Tyst på er, jag blir deprimerad.

Fröken Keke wrote:Nej, det här gör ont, Melin.

Fast jag tycker att det är skönt att prata om sånt här, inse att alla de man ser upp till också dras med irrationella känslor och dåliga dagar. (Inte för att någon annans olycka gör mig gladare, men för att vi alla sitter i samma båt och det känns bättre än att ensam ligga i vattnet.)

Fröken Keke wrote:
Meraz wrote:Om jag får vara lite offtopic så hamnar nog de flesta med att rita andras lineart och färglägga åt nått stort serie företag efter sånna tecknar skolor så om man får in en fot hos Egmont tex så kommer man få sitta där och färglägga eller rita andras serier tills man klarar av att visa att man kan nått, vilket inte alls låter kreativt

Fast det är typ enda vägen, de flesta kända svenska tecknare började med att rita typ Bamse-serier och sådant.

Det finns många vägar att gå, men jag ser inget fel med att börja med något mer hantverks-orienterat skaparjobb för att få in pappersbetallappar. Annars så kanske det är effektivare att jobba deltid med något man tjänar lite bättre på, så får man tid och kreativ energi över till sina egna projekt. Allt beror ju på vilka dörrar man lyckas öppna.
Image
Melin
Herr
Herr

Unread postby Frenzee » 2014-07-14T19:14:08+00:00

Jag inser att vi spårar helt jävla ut i Tälts tråd. Är det okay Tält?
Jag kanske borde splitta den till "Konstnärsångesttråden"?

Melin wrote:
Frenzee wrote:Tyst på er, jag blir deprimerad.

Fröken Keke wrote:Nej, det här gör ont, Melin.

Fast jag tycker att det är skönt att prata om sånt här, inse att alla de man ser upp till också dras med irrationella känslor och dåliga dagar. (Inte för att någon annans olycka gör mig gladare, men för att vi alla sitter i samma båt och det känns bättre än att ensam ligga i vattnet.)

RIP rita 4 ever.
GÅR BA INTE.

Jag kollade i min 2014-mapp idag. INGETING förutom typ en staffetserierruta, serien från FAnzinet och lite enkla från början av året retusheringar.
Image
Frenzee

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby alexistar » 2014-07-14T19:17:46+00:00

Melin wrote:
alexistar wrote:Att försöka vara precis som någon annan är inte värst kreativt.

Jag tror att det handlar mer om att vilja vara på samma nivå som någon annan, fast på sitt eget sätt.

Ursäkta lite halvt off topic, Fungis! fox_inco_cutes

Vi super-offtopicar, säg till om det spårar ur Tält-chan-kun-san-sama!

Jag har gettersvårt att tänka i nivåer med konst. Visst, hur rent tekiskt duktig någon är överlag går väl att mäta på massor av olika områden- men tänk exempelvis Henrik Möller. Hans teckningar ser ut såhär (NSFW-ish):
Image

...men är fullkomligt perfekta för hans videor och inget annat hade passat lika fabulöst. På skalan av underhållande/bra konstnärer ligger han på hög nivå för mig.
Så hur "bra" jag är tänker jag också kring lite på samma sätt. Vad var tanken med det jag gjorde och hur bra fyllde det syftet? Liksom.

MEN JAG FÖRSTÅR VAD DU MENAR ÄNDÅ MELIN.
Försöker bara förklara hur jag resonerade i sammanhanget. Jag tror vi var lite o-synk där.

Ni är alla lika bäst i min Svea-grundskoleklass. Jag vill att ni ska rita mer och oftare, allihop. Jag också. Så kan vi fortsätta vara bäst tillsammans.
Image
Kisse in da hood.
alexistar
Kung av rövar
Kung av rövar

Unread postby Melin » 2014-07-14T19:46:00+00:00

Frenzee wrote:Jag inser att vi spårar helt jävla ut i Tälts tråd. Är det okay Tält?
Jag kanske borde splitta den till "Konstnärsångesttråden"?

Ja, gör det! Så kan vi prata av oss lite till..

alexistar wrote:Jag har gettersvårt att tänka i nivåer med konst. Visst, hur rent tekiskt duktig någon är överlag går väl att mäta på massor av olika områden [...]
Så hur "bra" jag är tänker jag också kring lite på samma sätt. Vad var tanken med det jag gjorde och hur bra fyllde det syftet? Liksom.

Jag tänker väl dels i nivåer av hur tekniskt duktig och kreativ man är, hur hårt man jobbar samt hur fulländat det slutgiltiga resultatet känns. Hela nivå-tänket är dock egentligen rätt dumt och lätt att tänka fel kring.

alexistar wrote:MEN JAG FÖRSTÅR VAD DU MENAR ÄNDÅ MELIN.
Försöker bara förklara hur jag resonerade i sammanhanget. Jag tror vi var lite o-synk där.

Ja, jag tror att vi var mer o-synk i kommunikation än tanken. Du sa många bra saker som är viktiga att tänka på, även om just jag i alla fall redan tänker så. Var osäker på vem du riktade det till och tänkte att jag kanske i vilket fall behövde förtydliga mig.

alexistar wrote:Ni är alla lika bäst i min Svea-grundskoleklass. Jag vill att ni ska rita mer och oftare, allihop. Jag också. Så kan vi fortsätta vara bäst tillsammans.
detsammahörru fox_cutecry
Image
Melin
Herr
Herr

Unread postby fungal_cult » 2014-07-14T20:28:10+00:00

KOM PRECIS TILLBAKA och ja snälla gör det till en annan tråd som jag kan stalka D8
Kommer svara på saker om den tråden görs i alla fall.
Image
fungal_cult
"Tält"

Unread postby fungal_cult » 2014-07-14T20:53:12+00:00

Melin wrote:Jag kan ärligt talat säga att det är mycket roligare att vara omgiven av så många talangfulla skapare, än om man ensam suttit på tronen som "den som ritar så otroligt bra". Sådär som det var i grundskolan, innan man drogs ner på jorden och tvingades inse att man inte var bäst i världen. Det är en nyttig läxa, men jag tror att mångas undermedvetna ego aldrig riktigt vill konfronteras med den verkligheten. Jag tycker att den här serien sammanfattar det rätt bra:
ImageBortsett från slutet som jag hoppas är där mest för den komiska effektens skull...

Jag kan faktiskt inte hålla med det där med att konstnärs livet är bara jätte jobbigt hela tiden, jag går igenom en rätt så bra period just nu, jag tycker att folk borde få ha ett litet ego och tycka att dom är jätte bra och till och med nästan bäst om det behövs för det boostar ens självförtroende väldigt mycke, man behöver inte bry sig om vad andra tycker.
Mina svar kan vara lite random för jag är as trött just nu och min hjärna har bara helt lagt av så jag har problem att ens läsa något.
Image
fungal_cult
"Tält"

Unread postby Melin » 2014-07-14T21:15:57+00:00

fungal_cult wrote:Jag kan faktiskt inte hålla med det där med att konstnärs livet är bara jätte jobbigt hela tiden, jag går igenom en rätt så bra period just nu, jag tycker att folk borde få ha ett litet ego

Åh, men det var därför jag skrev
Melin wrote:Bortsett från slutet som jag hoppas är där mest för den komiska effektens skull...
under serien. :3

Tycker att det mestadels är kul med skapande, men antar att det är gnället som behöver ventileras och diskuteras mest. Mer ego åt folket! Jag tycker att det bästa är när man har accepterat att man inte är världsbäst, men ändå kan bli nöjd med eller finna glädje i det man gör. Försöka uppnå en hälsosam balans mellan ödmjukhet, självförtroende och skaparglädje.
Image
Melin
Herr
Herr

Unread postby fungal_cult » 2014-07-14T21:28:21+00:00

Melin wrote:Tycker att det mestadels är kul med skapande, men antar att det är gnället som behöver ventileras och diskuteras mest. Mer ego åt folket! Jag tycker att det bästa är när man har accepterat att man inte är världsbäst, men ändå kan bli nöjd med eller finna glädje i det man gör. Försöka uppnå en hälsosam balans mellan ödmjukhet, självförtroende och skaparglädje.

Ja självklart! :D Kanske överdrev lite men det var den balansen som jag försökte säga ja haha
Image
fungal_cult
"Tält"

Unread postby alexistar » 2014-07-14T21:31:28+00:00

Melin wrote:Tycker att det mestadels är kul med skapande, men antar att det är gnället som behöver ventileras och diskuteras mest. Mer ego åt folket! Jag tycker att det bästa är när man har accepterat att man inte är världsbäst, men ändå kan bli nöjd med eller finna glädje i det man gör. Försöka uppnå en hälsosam balans mellan ödmjukhet, självförtroende och skaparglädje.

Ödmjukhet är en dygd, helt klart. Så mycket lättare att uppskatta någon som har tassarna på jorden.
Image
Kisse in da hood.
alexistar
Kung av rövar
Kung av rövar

Return to Konst & Hantverk