SveaFur Fanzine 2013

Här kan man diskutera och posta saker relaterat till olika former av skapande. Tecknat, Skrivet, skulpturerat, sytt, osv. dock inte posta sina egna alster. (se SveaFurs egna kreatörer)
Forum rules
Läs de allmänna reglerna!

SveaFur Fanzine 2013

Unread postby Frenzee » 2012-10-13T05:19:55+00:00

Mars (eller senare) varje år brukar före detta SPX (Small Press Expo), Nu kallat Stockholms internationella seriefestival hållas i Kulturhuset i Stockholm. Mitt mål är att vi alla på forumet som är kreativa och vill vara med ska gemensamt skapa ett fanzine innehållandes huvudsakligen serier men även lite text. Eftersom idén har skapats pga. att folk saknat juvenila seriealbum som megapyton och liknande så vore det kul om vi inspirerades av just dom. Jag vill personligen se mycket satir och ironi med furry som huvudtema men jag tänker låta er ha fria händer och göra det ni är bäst på, för att det ska vara kul för alla. Men försök gärna att skapa något som tilltalar människor som inte har så bra koll på furryfanskapet. Fanzinet kommer säljas på nördiga venues så risken/chansen är att många redan har någon form av koll på furry, men kul vore om man kan tilltala människor som inte nödvändigtvis känner till furryskiten, med till exempel en bra story som hade klarat sig utan antropomorfa djur... fast med antropomorfa djur, typ Rocky, Arne Anka, Fritz the cat, osv. Jag kommer själv att finansiera tryckningarna och övrigt om andra inte känner för att sponsra och hjälpa till. Jag kommer också redigera ihop allt i slutändan innan tryckning men jag kommer inte ändra något ni har gjort utan era lov.

Jag kommer inte hålla på att låtsas som om det här är större än det är och kräva påskrifter eller annat töntigt skit men jag skulle vilja att alla som är med låter bli att posta det ni har skapat åt projektet på nätet för att vi ska kunna dra ut pappersbetallappar på det. Ni gör vad ni vill med det ni har gjort men det vore bäst om vi höll det i en stängt grupp (se nedan) tills vidare. Att posta lite sneak-peeks är ingen big deal däremot.

Ni får göra hur många/få sidor ni vill, jag skulle helst se om alla gjorde ungefär 4 seriesidor.
Eftersom SPX/SIS brukar vara i mars-april och Det svenska furrykonventet ska vara i mars så sätter jag 18e Februari som deadline. Det ger nästan ett halvår.

Reglers:
-Serieskaparna kommer att bli inbjudna till en privat Skype-chatt för hjälp och fildelning. (påminn mig)
-Fanzinet ska tryckas på vikta A4-papper. Därmet blir varje sida A5 i storlek.
-Alla filer ska helst sparas i PSD eller i högupplösta PNG.
-"Färglägg" allt i svar-vitt/gråskala eftersom så kommer allt tryckas förutom framsidan PGA. tryck-kostnader.
-Sidorna ska helst ritas/scannas i minst 300 DPI och 1750 x 2480 pixlar
-Skriv på Svenska, det kommer att säljas i VÄLFÄRDIA. Det går alltid att översätta i efterhand om man t.ex. vill ha upp det på nätet.

Tips:
-Använd ComicStudio, Paint Tool Sai och/eller potatoshop. Helst flera i kombination.
-Om du använder raster / Halftone, gör gärna en provutskrivning i A5 eller gör stora raster annars kan det förstöra sluttrycket.
-Om nu gör parodier på riktiga personer så undvik att använda riktiga namn, byt ut ett par bokstäver till exempel.
-Det här är enligt mig bra inspiration

Frågor/Förslag/Ideer?
Vill du vara med? Det är inte fösent att vara med än.
Hur många sidor är ambitionen?

Bekfräftade edverkande:
Dold: Visa
Frenzee (~4 Sidor)
Fröken keke (?)
Owlor (5-6)
SilentStranger (~4)
Andy McKuk (~4)
Nömber 13 (~4)
Jayron (~4)
Analon (?)
Spocha/Stina Lövquist (?)

UPPDATERING 04/12-13
Deadline är 18:e Februari
Då vill jag ha filerna länkade eller skickade till mig.
PM eller Skype.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Re: SveaFur Fanzine 2013

Unread postby Fröken Keke » 2012-10-13T05:57:39+00:00

Jag antar att du helst ser nytt material till det här? (Hade inte tänkt skicka gammalt, frågar mest för alla andra.)

Kan man typ plugga sin egen serie, om man vill det? Jag vet inte vad jag vill göra just nu, helst någon orelaterad engångsgrej, men om jag inte får någon bra idé så vore det skönt att veta om jag kan falla tillbaka på Transavarg eller inte.

Jag föreslår att vi har någon sorts deadline för idéer eller grovskisser typ en eller två månader innan mars, så att folk faktiskt gör något och inte bara skriver upp sig för att man är bekväm med tanken om det, men inte alls tänkt på att faktiskt engagera sig och börja arbeta. Det brukar alltid vara en handfull sådana.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10
Katt eller hund: Hund

Unread postby Owlor » 2012-10-13T06:14:27+00:00

Jag har ungefär samma fråga som Keks. JAg är inte en svartvit ritare, men jag kan säkert kontributa något. Jag får återkomma med hur många sidor jag kan göra fox_shiftehs

Jag och Keke har planerat en kort Melody-serie baserad på en kort historia Keke skrev, problemet är... strörre delen av serien utspelar sig i mörka rör, så det lär bli mycket svart bläck, tror du det kan kan bli ett problem?
The ringing of her laughter, it sounds like a Melody...
Owlor
Veteran utan titel!

Species: Uggla!

Unread postby Farejobaldo » 2012-10-13T10:04:26+00:00

Jag önskar jag var med. Men jag orkar inte skype.

Also inte kreativ
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256

Unread postby Chrystalia » 2012-10-13T12:12:34+00:00

Jag sticker gärna till med en slant.
När du vill varga dig själv fur en stund.
Chrystalia
Din mamma
Din mamma

Species: Polkagris-lemur-katt-thingy
Steam: Chrystaliaswe
Donation status: ÖVER 9000

Unread postby SilentStranger » 2012-10-13T13:18:34+00:00

Jag är med, men jag har inte Skype. Måste man inte ha en mikrofon för det? Och skriv upp mig för minst fyra sidor. Vet inte om jag ska köra fyra one shots eller en kortr historia, vi får se. Och eftersom Frenzee finansierar zinet, föreslår jag att han får göra framsidan, om inte någon har en bättre ide.
Last edited by SilentStranger on 2012-10-13T13:20:31+00:00, edited 1 time in total.
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby AndyMcNub » 2012-10-13T13:20:27+00:00

Andy McKuk anmäler sig till tjänstgöring! Att göra 4 sidor borde inte vara ALLT för svårt
Image
AndyMcNub
Bäst svansföring
Bäst svansföring

Species: Prickig hund
Steam: AndyMcNub
Donation status: 101

Unread postby Fröken Keke » 2012-10-13T13:45:05+00:00

SilentStranger wrote:Jag är med, men jag har inte Skype. Måste man inte ha en mikrofon för det?

Nä, det går att använda som vanlig chatt också.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Frenzee » 2012-10-13T14:28:51+00:00

Vlad nämnde tidigare att han är sugen på att ge sig på Förordet. Jag tycker det är rätt person att lägga det på.

Fröken Keke wrote:Jag antar att du helst ser nytt material till det här? (Hade inte tänkt skicka gammalt, frågar mest för alla andra.)

Kan man typ plugga sin egen serie, om man vill det? Jag vet inte vad jag vill göra just nu, helst någon orelaterad engångsgrej, men om jag inte får någon bra idé så vore det skönt att veta om jag kan falla tillbaka på Transavarg eller inte.

Jag föreslår att vi har någon sorts deadline för idéer eller grovskisser typ en eller två månader innan mars, så att folk faktiskt gör något och inte bara skriver upp sig för att man är bekväm med tanken om det, men inte alls tänkt på att faktiskt engagera sig och börja arbeta. Det brukar alltid vara en handfull sådana.

Jag ser helst nytt material. Gärna något SveaFurrigt (Vad det nu innebär). Men i värsta fall så skulle någon kortare stand-alone story som redan är klar sen tidgare gå men det är lite tråkigt och framförallt trist för risken är att någon får betala för något dom redan har läst.

Bäst vore om man körde en ny orelaterad engångsgrej på några sidor. Känns både som om det kommer vara lättare att smälta för nya läsare och lättare att skapa något då det inte är någon prestige bakom.

Att plugga sin egna serie, i serien vore inte så jävla snyggt men jag tänkte att alla ska få lite plats för personinfo typ längst bak i fanzinet. Där kan man bland annat skriva mail-adresser och adresser till webcomics eller annat.

Det låter som en bra Idé med dödslinjer. Låter det rimligt att vi har en deadline för Idéerna i November, då alla som ska ha ett koncept och senast i januari ska folk ha grovskisser att visa? Jag hjälper gärna till att bolla idéer om det är torrt. Det är lite det som är tanken med Skype-chatten också. Så vi kan bolla lite idéer och får förhoppningsvis någon form av röd tråd eller liknande genom fanzinet.

Owlor wrote:problemet är... strörre delen av serien utspelar sig i mörka rör, så det lär bli mycket svart bläck, tror du det kan kan bli ett problem?

Inte alls, så länge det inte blir helt kontrastlöst. Blir det det så brukar jag kunna rädda sånt i potatoshop.

Chrystalia wrote:Jag sticker gärna till med en slant.

Jag tycker du ska sticka till med en serie.

SilentStranger wrote:Jag är med, men jag har inte Skype.

Det är inte direkt något krav men det skulle nog underlätta om alla hade skype. Då har vi alla samlade på en plats, det blir som en gruppchat ungefär.

SilentStranger wrote:eftersom Frenzee finansierar zinet, föreslår jag att han får göra framsidan, om inte någon har en bättre ide.

Tänkte något sånt, men först behös det lite substans.
Image
Frenzee

Unread postby SilentStranger » 2012-10-13T14:39:12+00:00

Ska vi kalla zined typ SveaFur Zine eller något mer fantasifullt? Typ "VÄLFÄRDIA After Dark" eller något i den stilen
SilentStranger
Officiellt sur

Species: ....god only knows

Unread postby Frenzee » 2012-10-13T14:42:01+00:00

Vi tar det som det kommer, när vi vet lite mer vad vi får för innehåll, om ingen har en skitbra idé men något roligare än "SveaFur Zine" vore kul.
Image
Frenzee

Unread postby Fröken Keke » 2012-10-13T14:46:51+00:00

Frenzee wrote:Vlad nämnde tidigare att han är sugen på att ge sig på Förordet. Jag tycker det är rätt person att lägga det på.

Låter bra, men jag saknar Lexy! Hon behövs i tidningen.

Önskar Svartis också. Yobie vore intressant. Foxfärs vore trevligt, vi får hoppas att han återuppstår i tid.
Sedan vill jag ha med danskjäveln också. Mondegreen, alltså.

Mitt största krav var iallafall Silentstranger, då hans serier är som gjutna för sådant här, men det önskemålet fullfylldes direkt, så jag är glad.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Frenzee » 2012-10-13T14:50:00+00:00

Försökte övertala Lexy igår, över en öl. Hon verkade ganska taggad. Vi får se vad som händer.
Svartis, Monnde och Yobie hoppas jag på hänger på. Tänkte också försöka kontakta lite gamla användare och kolla om dom är på. Bland andra Ratiries, Jayron, ZJ och Spocha.
Image
Frenzee

Unread postby Owlor » 2012-10-13T15:02:27+00:00

Jag ser helst nytt material. Gärna något SveaFurrigt (Vad det nu innebär).

Så, är det okej att göra en one-shot historia som utspelar sig i ens eget serieuniversum? För att förklara, vad jag tänkte göra var en serieversion av den här storyn skriven av Keke. Vad vi tänkte göra var att collaba, med mig som penn-slare och Keke som bläckare, för svartvitt är mer Kekes grej, men om det inte fungerar så kör jag bläckandet själv.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby No.13 » 2012-10-13T15:06:41+00:00

Jag kan sattsa på att göra minst fyra sidor så får vi se om jag är kapabel att göra mer.
Image

Z13 4/7-15 <3
AKA: RideTheWhiteCat @ överallt nu för tiden
No.13
Suger mest
Suger mest

Species: Galen katt-dam
Steam: Kattfejs
Donation status: 1000

Unread postby Owlor » 2012-10-13T15:39:48+00:00

För övrigt, jag satsar på fem-sex sidor.
Owlor
Veteran utan titel!

Unread postby No.13 » 2012-10-13T16:04:03+00:00

Hur fan kunde jag missa alla inläggen som var innat mitt.... :I
Also, jag hade väl tänkt köra på något i stil med "the far side" en bild eller mindre bildserie som säger det mesta med en tillhörande liten text.
Vet änu inte vilken typ av humor dock.

Dold: Visa
The Far side.
Image

Frenzee wrote:Vi tar det som det kommer, när vi vet lite mer vad vi får för innehåll, om ingen har en skitbra idé men något roligare än "SveaFur Zine" vore kul.

SPODAB
Image

Z13 4/7-15 <3
No.13
Suger mest
Suger mest

Unread postby Frenzee » 2012-10-13T16:07:16+00:00

Owlor wrote:För övrigt, jag satsar på fem-sex sidor.

Ok!

No.13 wrote:Jag kan sattsa på att göra minst fyra sidor så får vi se om jag är kapabel att göra mer.

Ok! Läste att du hade datorstrul. Men jag antar att du får den fixad inom ett halvår.

No.13 wrote:Also, jag hade väl tänkt köra på något i stil med "the far side" en bild eller mindre bildserie som säger det mesta med en tillhörande liten text.

Låter nice. Dom skulle man eventuellt kunna kasta in mellan serierna.

owlor wrote:
Så, är det okej att göra en one-shot historia som utspelar sig i ens eget serieuniversum? För att förklara, vad jag tänkte göra var en serieversion av den här storyn skriven av Keke. Vad vi tänkte göra var att collaba, med mig som penn-slare och Keke som bläckare, för svartvitt är mer Kekes grej, men om det inte fungerar så kör jag bläckandet själv.

Pallade inte läsa hela ordentligt just nu men kör på, jag ser inga fel i den utöver att Melody är kass på att bygga lodishem för att vara hemlös. Kartonger isolerar man med plastpåsar och tidningar. Jag, personligen, tycker dock att du borde bläcka själv speciellt om det inte är din grej. Utmana dig själv lite.

Men jag utgår från att keke också gör en egen grej? Eller ska ni två göra en tillsamans?
Image
Frenzee

Unread postby Fröken Keke » 2012-10-13T16:12:37+00:00

Jag ska göra en egen grej.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby No.13 » 2012-10-13T16:15:19+00:00

Frenzee wrote:
No.13 wrote:Jag kan sattsa på att göra minst fyra sidor så får vi se om jag är kapabel att göra mer.

Ok! Läste att du hade datorstrul. Men jag antar att du får den fixad inom ett halvår.

Precis, jag kommer vara uten min dator i ca 4 veckor. Vad jag vet, kan ju ta längre tid.
Men jag kan börja skissa och rita upp ideer för hand sen är det bara att scanna det som är bra material och fixa i PS efteråt när jag har fått tillbaks den andra datorn.

Frenzee wrote:
No.13 wrote:Also, jag hade väl tänkt köra på något i stil med "the far side" en bild eller mindre bildserie som säger det mesta med en tillhörande liten text.

Låter nice. Dom skulle man eventuellt kunna kasta in mellan serierna.

Gött, låter bra.
Image

Z13 4/7-15 <3
No.13
Suger mest
Suger mest

Next