Svenska Språket = Döende?

Det är ingen fara, vi älskar dig ändå!
Forum rules
Arkiv med uttjänta trådar. Forumet är låst.

Svenska Språket = Döende?

Unread postby Sokrates » 2006-10-13T15:24:07+00:00

Tjena,

Jag har ingen aning om hur stor diskutionen om det här kommer att bli. Men det skulle vara skönt att se ialla fall lite respons. Nu, jag tycker att svenska språket håller på att falla i bitar. T.ex, jag stör mig ytterst mycket på dom som skriver "HEJ JAK KAN INTE SATAVA" och "dej" istället för "mig" och "dig". Eftersomjag tycker att det är som en hädelse emot det svenska språket. (Plus, att det e jävligt fult i allmänhet.) Jag tog upp det här ämnet på ett annat forum förut, och det var någon som argumentaerade att det var "slang", vilket det kanske är. Men, jag tycker att svenska ungdomar borde lära sig det riktiga språket först. Vilket det inte verakr som vissa alls har gjort.

Själv tycker jag att det e ganska tråkigt att språket håller på att ändras, alla dess förkortningar m.m. Och att man nu kan se det i t.ex filmöversättningar, tidningar så som Kalle Anka till Expressen. Alltså, vad lär vi dagens ungdom? Ibland är det "mig" och ibland är det "HEJ JAK KAN INTE SATAVA". Jag tycker att dom borde nöja sig med "mig" och "dig" å sedan ha det så.

Orden "mig" och "dig" har uttalats som "HEJ JAK KAN INTE SATAVA" och "dej" i EVIGHETER. Varför har nu fler och fler börjat skriva fel?

Vad är er åsikt?

//Sokrates
Image
Sokrates
Nypälsare

Species: Cawkwhore

Unread postby Fuujioro » 2006-10-13T15:52:51+00:00

Jo, jag anser själv att ord som "sej och dej" är ett steg mot ett sämre språk.
Men vi får inte heller glömma att fjoris sveskan blir större.
Själv så hör jag fraser som "liksom, typ" mera nu än förut.

VARFÖR KAN INTE LÄRA SIG SVENSKA PÅ ETT BRA SÄTT! ;)
There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live.
Fuujioro
Superfag

Unread postby Spike » 2006-10-13T16:43:00+00:00

Alla språk förändras över tid och de nordiska språken är inget undantag. Har du försökt läsa gamla svenska texter från början av 1900-talet? Det är nästan oläsligt i dagens VÄLFÄRDIA. Sorgligt nog för wannabe språkfascister så finns det faktiskt ingen bestämd språkstandard för svenska språket som i vissa andra språk. Det enda som finns är SAOL och den uppdateras varje gång nya ord dyker upp och oanvända ord dör ut.

Danskarna pratade faktiskt gammalskånska (som numera bara pratas på Bornholm) för några hundra år sedan. Och Norge började använda det som nu kan kallas för "norskan" runt 1800-talet.

Jag blir inte förvånad om VÄLFÄRDIA apar sig efter fjortissvenskan. Fjortisarna är ju, trots vad man vill säga om "den förlorade generationen", Sveriges framtid.
Jag har en hemsida... fast på Deviant Art.
Spike
Nypälsare

Unread postby Spocha » 2006-10-13T18:13:09+00:00

Själv tycker jag att sär skrivningar är mer iriterande. Särslikt när dem komer från språkfashi ... språkfassis öh språkfascister.
Spocha
Nypälsare

Unread postby Fuujioro » 2006-10-13T18:14:07+00:00

Glad packad räkmacka.
There is no theory of evolution. Just a list of animals Chuck Norris allows to live.
Fuujioro
Superfag

Re: Svenska Språket = Döende?

Unread postby quoting_mungo » 2006-10-13T18:44:08+00:00

Sokrates wrote:T.ex, jag stör mig ytterst mycket på dom som skriver "HEJ JAK KAN INTE SATAVA" och "dej" istället för "mig" och "dig".

Tja, jag skulle säga att "dom" är minst lika illa, eftersom det samtidigt slår ihop två olika ord och kan försämra textens läsbarhet (ännu mer när gymnasieungdomar sedan ska skriva uppsatser och i sina försök att skriva rätt använder de/dem på fel ställen).

Överlag tycker jag nog att "chattspråk" är mer irriterande än den typen av fonetisk stavning. Det tar mycket längre tid att läsa och tolka en text full med "ä" och "å" och fan vet vad mer än det tar att skriva "är" och "och" från första början. I vart fall gör det det för mig.
quoting_mungo
Duktig postare

Species: Alopex lagopus

Unread postby Sokrates » 2006-10-13T19:11:18+00:00

Ok, låte mig bara säga att jag började skriva "dom" väldigt nyligen eftersom både min far och 2 st online ansåg att skriva "dem" som jag brukade var helt fel. Ville bara förtydliga det. :wink:
Image
Sokrates
Nypälsare

Unread postby Spike » 2006-10-13T19:19:45+00:00

Särskrivningar var ett riktigt gissel förr... och då fanns http://skrivihop.nu/ ... lite synd att de inte fortsatte med den sajten och lade ner den 2003. :(
Jag har en hemsida... fast på Deviant Art.
Spike
Nypälsare

Unread postby Frenzee » 2006-10-13T19:29:13+00:00

Spåket kommer och har alltid utvecklats. Vare man vill eller inte.
Ord vi advänder nu är tidigare fel i svenskan, men nu faktiska ord.

Jag satt och funderade över "alltid" och "all tid" för några dagar sen.
Det är helt enkelt två ord som med tiden har slagits ihop för att folk är dumma och kan inte sitt egna språk.
Men jag ser det dock itne som en dålig sak. Det går offta att särskilja på människor genom att se hur som skriver.
Det är abra att undvika att advända "den dåliga svenskan" själv.

För övrigt tycker jag att slang är kul.
men jag skulle iten kalla "HEJ JAK KAN INTE SATAVA och dej" för slang.
Det är bara en ny stavning, internetstavning i det här fallet.
Om jag inte har helt fel så brukade svenskan offta advända F istället för V.

Sen tänk hur gammalmodiga vi måste verka för kiddsen som har adopterat den nya svenskan.
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby quoting_mungo » 2006-10-13T19:55:37+00:00

Sokrates wrote:Ok, låte mig bara säga att jag började skriva "dom" väldigt nyligen eftersom både min far och 2 st online ansåg att skriva "dem" som jag brukade var helt fel. Ville bara förtydliga det.

Tja, "dem som skriver 'HEJ JAK KAN INTE SATAVA' och 'dej'" skulle vara fel. :P I det fallet skulle det vara "de som skriver..." osv.

Sedan finns det ord och ordvarianter som nästan har fått olika betydelser fastän de från början var samma ord, jämför "sa" och "sade". Jag kan inte vara den enda som har magkänslan att de inte riktigt har samma betydelse (fastän jag intellektuellt vet att så inte är fallet), eller?
quoting_mungo
Duktig postare

Unread postby Fuujioro » 2006-10-13T20:28:07+00:00

Min svensk lärare tjatar än på vissa personer att inte använda "dom" i sina texter.
Jag lärde mig det i 4:an att inte använda "dom", they are so stupid -.-
Fuujioro
Superfag

Unread postby quoting_mungo » 2006-10-13T20:56:02+00:00

Fuujioro wrote:Min svensklärare tjatar än på vissa personer att inte använda "dom" i sina texter.

Låter som engelskan i gymnasiet (och för den delen nu, på universitetet!), det där.
Vi fick en engelsklektion mindre i veckan i andra ring för att läraren skulle kunna göra den lektionen frivillig för att gå igenom diverse grammatik folk skulle ha lärt sig i grundskolan. Som "I say/she says" och "I am/you are/he is" osv. Och nu har jag kursare som gnäller över att deras uppsatser blir automatiskt underkända om de skriver "Ursula think that this is stupid" eller något liknande i dem. Hallå! Det är studier på universitetsnivå, och man lär sig verbformer i mellanstadiet, så jäkla svårt är det inte!

Tack och lov har jag sluppit sitta mig igenom så många meningslösa svensklektioner. Annars hade jag väl blivit seriemördare av ren frustration över mina klasskamraters dumhet, med tanke på all skiten de faktiskt gjorde.
quoting_mungo
Duktig postare

Unread postby Sokrates » 2006-10-13T20:56:19+00:00

Men guuuuud vad du ska hacka på lilla mig då. Jaja, "de" då. Om det ska vara så väldigt viktigt. :D
Image
Sokrates
Nypälsare

Unread postby Fuujioro » 2006-10-13T21:02:06+00:00

quoting_mungo wrote:
Fuujioro wrote:Min svensklärare tjatar än på vissa personer att inte använda "dom" i sina texter.

Låter som engelskan i gymnasiet (och för den delen nu, på universitetet!), det där.
Vi fick en engelsklektion mindre i veckan i andra ring för att läraren skulle kunna göra den lektionen frivillig för att gå igenom diverse grammatik folk skulle ha lärt sig i grundskolan. Som "I say/she says" och "I am/you are/he is" osv. Och nu har jag kursare som gnäller över att deras uppsatser blir automatiskt underkända om de skriver "Ursula think that this is stupid" eller något liknande i dem. Hallå! Det är studier på universitetsnivå, och man lär sig verbformer i mellanstadiet, så jäkla svårt är det inte!

Tack och lov har jag sluppit sitta mig igenom så många meningslösa svensklektioner. Annars hade jag väl blivit seriemördare av ren frustration över mina klasskamraters dumhet, med tanke på all skiten de faktiskt gjorde.

ZOMG..
haha går på universitetet och kan inte de.
Fuujioro
Superfag

Unread postby Ricadonna » 2006-10-13T21:18:41+00:00

Tja, det är som det kallas språkets evolution. I danska språket har det ändrats oerhört, och har på sista tiden blivit svenskifierat, b.la har de importerat "å" istället för att ha två "aa". Det är för danskarna börjar bli lite lata, som vi. ;)

Dej, sej, HEJ JAK KAN INTE SATAVA, etc. har jag alltid undvikigt för det låter rätt så, ja, fjortis. Jag skriver dig, sig, mig, etc. Mest för jag uttalat t.ex "dig" som "daij" :shock: tack vare min hemska skånsk-hybriddialekt. Medan många med mer rikssvenska säger "dej".

Särskrivningar är värst dock, finns ingen ursäkt för sådant alls. :P
Ricadonna
Brings GOOD to all the GOOD who've been... NICE!

Species: Mario

Unread postby Sokrates » 2006-10-13T22:55:54+00:00

Själv är jag inte sådär 100 på vilka ord som ska sättas ihop, och vilka som inte ska det. Tyvär. :D
Image
Sokrates
Nypälsare

Unread postby quoting_mungo » 2006-10-13T23:34:15+00:00

Sokrates wrote:Själv är jag inte sådär 100 på vilka ord som ska sättas ihop, och vilka som inte ska det. Tyvär.

Läs mer! ;) Det är faktiskt det man har dagstidningar och skönlitteratur till, att skaffa sig ett starkt undermedvetet grepp om språket så att man inte behöver tänka så mycket utan "bara vet" hur saker ska skrivas. Jag kan väldigt lite teoretisk grammatik (fast det försöker de ju ändra på, jäkla universitet...), men tack vare att jag har läst mycket så brukar det ordna sig iallafall. Och då tycker jag ändå att jag har varit gräsligt dålig på att läsa några vidare mängder de senaste två-tre åren...
quoting_mungo
Duktig postare

Unread postby Sokrates » 2006-10-13T23:50:54+00:00

Haha, jag läser ganska mycket. Iaf så gjorde jag det. Läser Dan Brown's "Änglar och Demoner" just nu. Innan så har jag läst "DaVinci Koden" och "I Cirkelns Mitt". Har läst ut alla Harry Potter böckerna som släpps, en bok som heter "Pojken som kallades Det" och uppföljaren. Plus, jag läser tidningen minst varannan dag.
Image
Sokrates
Nypälsare

Unread postby Ricadonna » 2006-10-14T00:26:15+00:00

Tekniken är lätt, faktiskt :)

T.ex om det är ETT subjekt vi snackar om, så ska det sitta ihop.

Som Chipspåse. Det är ett ord, eller hur? "Chips påse" är inte det. Det är en särskrivning, för ordet har blivit två. Lammkött är ett. Inte Lamm schött. Eller Sjuksköterska, är ett ord och inte "Sjuk sköterska". Vaddå? En sjuk sköterska? Är ju inte så bra :D Eller en "Sjö man". En sjö som man... vad?

Det är så att svenskan är hård med att hålla ihop subjekt och ha adjektiv framför tydligt. Engelskan är inte lika hård på det, faktiskt. Men svenskan är! Ett subjekt är ETT ord, inte två, inte tre, ETT.

Liten guide ;)
Ricadonna
Brings GOOD to all the GOOD who've been... NICE!

Species: Mario

Unread postby Ratiries » 2006-10-14T02:57:28+00:00

För att vara ärlig tycker jag folk kan snacka och skriva hur dom vill på sina egna sidor och i sina egna chat och sådant ;) då bryr jag mig inte även om jag absolut inte är speciellt förtjust i "fjortissvenskan".
Men det går alldeles för långt och får mig att må illa när OFFICIELLA grejer blir nedkladdade av dessa skumma "slangstavningar" så att det verkligen tvingas på en på fel sätt.
Kommer till exempel ihåg nån gång förra året när jag köpte mig en Ranma-manga och läste igenom den... i själva översättningen av mangan skrev dom "HEJ JAK KAN INTE SATAVA" "dej" "sej" etc o___O;
Det var ju inget speciellt "grov" fjortissvenska men det var tillräckligt för att jag skulle börja tycka översättningen kändes slarvig och oseriös.

Sen även när man letar lyrics på vissa låtar så har även DOM en massa förbaskad slang inpregad och det irriterar mig. T.o.m när jag letade upp lyricsen till "Det Vackraste" av "Cecilia Vennersten" som är en av dom vackraste låtarna jag vet om så var det precis samma sak... slangstavningsskit "HEJ JAK KAN INTE SATAVA" "dej" etc >__<;; kändes som det var respektlöst mot den fina låten att sånna oseriöst skrivna lyrics hade lagts upp.

Visst att man ska acceptera att Svenskan evolverar för vissa, men jag tycker att det går för långt när denna "slangskrivna" svenska ska användas på OFFICIELLA grejer :? Det räcker väl med att varenda fjortis snackar/skriver den nuförtiden.
"det kanske inte är SÅ många, men vissa har faktiskt typ... gröna fittor."
- Dukedraken på SveaFur

"For the sake of boxfish kan väl pejk få en glass?"
- Jayron i Ratihemmet
Ratiries
Forumets Piratkapten

Next

Return to Arkivet