Svenska Språket = Döende?

Det är ingen fara, vi älskar dig ändå!
Forum rules
Arkiv med uttjänta trådar. Forumet är låst.

Re: Svenska Språket = Döende?

Unread postby quoting_mungo » 2009-02-05T12:34:06+00:00

Jag vet att vi har minst en person i min guild på WoW som tenderar att blanda ihop när det ska dubbeltecknas och när det inte ska det. Så det är nog inte bara svenska språket som lider av den åkomman.

Säger Word att "de" är ålderdomligt? O.o
Kan man skicka arga mail till Microsoft om det?

Jag har stavningskontroll på för att jag sällan ser alla bokstäver i orden (om de är ungefär rätt längd och sticker upp/ner på ungefär rätt ställe, kan jag göra ganska konstiga felstavningar i hastigheten utan att märka det), men jag skiter i 9/10 fall i de röda linjerna. Selektivt seende ftw. ;)
ImageImageImage
quoting_mungo
Duktig postare

Species: Alopex lagopus

Unread postby Farejobaldo » 2009-02-05T15:42:07+00:00

mickel wrote:Förresten, sen när är "de" istället för "dom" strikt och ålderdomligt?

Det är framtiden. Skulle gissa att det kommer vara så om drygt 100 år, och microsoft misslyckas väl med att vara före sin tid, igen.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256
Katt eller hund: Katt

Unread postby Frenzee » 2009-02-05T16:44:14+00:00

quoting_mungo wrote:Jag vet att vi har minst en person i min guild på WoW som tenderar att blanda ihop när det ska dubbeltecknas och när det inte ska det. Så det är nog inte bara svenska språket som lider av den åkomman.

Han kanske är dyslektiker? Jag tycker det där kan vara svårt. som till exempel "hos" (jag var hos...) som egentligen borde stavas "hoss" tycker jag.

Mickel wrote:Förresten, sen när är "de" istället för "dom" strikt och ålderdomligt?

Sen det i princip slutade att användas i talkspråket skulle jag gissa.
Det låter ganska gammalmodig i talkspråk, imo.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby mickel » 2009-02-05T17:41:58+00:00

När jag gick i grundskolan skulle det heta "de" i skrift, fast jag är väl relativt antik också. MS Word tycker inte heller om när man skriver alla verb i passiv form. Det kan bero på att det bara finns en stilkontroll men ett väldigt stort antal stilar för språket. Jag trodde en gång att sådant inte skulle behövas, men sen insåg jag att även på Stockholms Universitet är jag tydligen i minoritet om att kunna skriva hyfsat på svenska. Eller engelska för den delen...

Individer som går andra året på en datavetenskaplig utbildning och inte kan använda MS Word ens får mig att tänka obehagliga tankar som inte bör tänkas av sunda människor i ett modernt samhälle. Fast så länge jag inte omsätter tankarna i handling kan det väl vara okej. Bit ihop, le, och visa för femtielfte gången hur man gör för att spara ett dokument. Nej, det är den där knappen... (Nej! Inte den!) :cry:

Hur som helst såg jag ett annat kul exempel på misslyckat språkbruk. Att använda engelska uttryck kan ju vara kul ibland. "End sale" och "final sale" istället för "slutrea" har jag sett. Sen såg jag en variant som försökte vara både och. "Slut sale" var komiskt.
Det är för gott om plats på Internet.
mickel
#swefur

Species: n/a

Unread postby quoting_mungo » 2009-02-05T17:58:13+00:00

Frenzee wrote:
quoting_mungo wrote:Jag vet att vi har minst en person i min guild på WoW som tenderar att blanda ihop när det ska dubbeltecknas och när det inte ska det. Så det är nog inte bara svenska språket som lider av den åkomman.

Han kanske är dyslektiker? Jag tycker det där kan vara svårt. som till exempel "hos" (jag var hos...) som egentligen borde stavas "hoss" tycker jag.

Just den här killen är inte mig veterligt dyslektiker (hans bror, som jag känner, har väl iofs aldrig sagt att han INTE är det, men aldrig heller sagt något som på något sätt tyder på att han är dyslektisk), jag tror att han mest är urusel på engelska. Det är dock intressant som jämförelse att det såpass ofta är dubbelteckning hans stavning faller på.
ImageImageImage
quoting_mungo
Duktig postare

Species: Alopex lagopus

Unread postby Lyx » 2009-02-05T21:43:36+00:00

Frenzee wrote:

Mickel wrote:Förresten, sen när är "de" istället för "dom" strikt och ålderdomligt?

Sen det i princip slutade att användas i talkspråket skulle jag gissa.
Det låter ganska gammalmodig i talkspråk, imo.

just dubbelteckning är ett ganska vanligt problem för många har jag märkt, även för människor som inte alls klassas som dyslektiker. Jag har också problem med det med vissa specifika ord. ibland är det inte helt självklart. Och nej, "hos" blir inte "hoss" för då hade det förmodligen utlästs mer som "håss". Men jag fattar hur du tänkt, och det är inte precis som om just det kan missförstås även om du skriver fel.

Och för övrigt anser jag också att de/dem är brukligt i text, men det beror på textens syfte. ska man bara kladda i forum kan man lika gärna skriva dom, men ska man pillra med nåt seriösare kan det vara bra att veta hur man hanterar de/dem. jag vet att det är det är petimetrigt och småfånigt, men jag får spasmer när folk skriver saker som "dem kom hem sent". jag fattar inte ens hur man kan göra fel D:
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Species: lyxdjur
Steam: Bacinz

Unread postby Farejobaldo » 2009-02-05T23:40:39+00:00

Uttalet av "hos" är väl rätt dialektalt? Jag uttalar det snarast [åss] (utan h och med kort å-ljud), hör ibland folk som uttalar det [hoss] (med tydligt h och kort o-ljud). Lokala variationer förekommer, så att säga.
Så det beror nog på dialekten om man stavar fel.
Farejobaldo

Unread postby Grisha » 2009-02-06T00:01:03+00:00

Ferarribalto wrote:Uttalet av "hos" är väl rätt dialektalt? Jag uttalar det snarast [åss] (utan h och med kort å-ljud), hör ibland folk som uttalar det [hoss] (med tydligt h och kort o-ljud). Lokala variationer förekommer, så att säga.
Så det beror nog på dialekten om man stavar fel.

Det stämmer. I Skåne (framförallt bland äldre generationer runt Malmö/Trelleborg trakterna) uttalas "hos" ofta med långt o. Som det stavas m.a.o.
The asses weren't that great. But then, I am an ass man of the highest order. Even as a lecher I am a snob.
Image
Grisha
Пантис >:E

Species: Pantyhound
Steam: Pantyhound

Unread postby Lyx » 2009-02-06T01:29:02+00:00

jovisst kan man säga att det är dialektalt. men nu har både jag och frenz samma dialekt :]
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Unread postby Frenzee » 2009-02-06T16:18:03+00:00

jag pratar vanligt >:C
Det är ni som har dialekt.
Image
Frenzee

Unread postby Farejobaldo » 2009-02-06T19:00:21+00:00

Frenzee wrote:jag pratar vanligt >:C
Det är ni som har dialekt.

Samma här.
Farejobaldo

Unread postby mickel » 2009-02-07T01:26:15+00:00

Lyckligtvis påverkas inte skriven svenska av dialekter längre (utom i fallet felstavningar, då)... Annat var det förr då man stavade precis som man tyckte att det lät och gärna lade till lite fler bokstäver för att det skulle se bra ut. Theet blefw swåårlähst.
Det är för gott om plats på Internet.
mickel
#swefur

Species: n/a

Unread postby Farejobaldo » 2009-02-07T03:41:29+00:00

mickel wrote:Theet blefw swåårlähst.

Låter som att du är sneface.
Farejobaldo

Unread postby Lyx » 2009-02-07T20:21:41+00:00

han är inte full. han är belevad.
Lyx
Låtsasadmin

Unread postby Poseidon_II_ » 2010-10-15T04:07:00+00:00

Jag tycker att om nån skriver HEJ JAK KAN INTE SATAVA i stället för mig så är det ingen skillnad?

Man kan ju i stället fråga sig vem som va så smart att den kom på att mig ska utalas HEJ JAK KAN INTE SATAVA men det ska stavas mig och att hjärna ska stavas hjärna men ska utalas jänna eller jäna kan inte stava det riktigt.

Tycker du är petig och är det nått jag ogillar mer än voidrays så är det petiga folk. Så ställ dig frågan: Jag vet att digistive kex utalas Diggestiiiv kex men om man läser digistive kex ordagrant så ska det egentligen uttalas på engelska så här, Dajgestiv. För det heter ju "matsmältnings" kex egentligen. Men eftersom du har lärt dig att säga Diggestiiiv kex så kommer du fortsätta att utala digistive kex, Diggestiiiv kex. Även om du vet att det är fel...? Varför? För att du lärt dig det och inpräntat det i din hjärna sen du va ung och om nån skulle fråga dig så här nån gång: Vill du ha ett Dajgestiv kex? Hade du inte tyckt att den personen sa digistive kex på ett felaktigt sätt? Även om du nu vet att du säger digistive kex på ett felaktigt och försvenskat sätt.

Min poäng är att du är petig och även om du skulle ha fel om nått så skulle du ändå störa dig på personen har rätt för att i din värd så är det "fel". Alla människor lever sina liv bundna efter va man accepterar som rätt eller sant. Det är så man definierar verklighet. Men va betyder det egentligen att ha rätt eller att nått är sant? Det är egentligen bara svaga koncept. Ens "verklighet" kan va en illusion, så man skulle kunna säga att alla människor lever i sina egna världar skapade av deras egna tolkningar.
Image
Poseidon_II_
Peddobjörn

Species: Tentakel Monster!

Unread postby Owlor » 2010-10-15T04:15:19+00:00

Bah, det finns hundratals språk som bara talas av en handful gamla indianer nånstans, svenska språket har som värst en lätt förkylning. Fatta att svenska är ett riktigt stort språk, man tänker inte på det eftersom många språk har väldigt begränsad utbredning.
The ringing of her laughter, it sounds like a Melody...
Owlor
Veteran utan titel!

Species: Uggla!

Unread postby Frenzee » 2010-10-15T06:04:44+00:00

vad fan sluta bumpa trådar som har kommit fram till en slutsats.
Image
Frenzee

Unread postby Owlor » 2010-10-15T06:11:49+00:00

Frenzee wrote:vad fan sluta bumpa trådar som har kommit fram till en slutsats.

Böh, klockan fyra så har jag ingen nettiquette, big deal, den kommer att försvinna ner igen. Alla trådar kan behöva en "thouch of Owlor". Okej ,det är inte sant, men jag har åsiktsdiarré....
The ringing of her laughter, it sounds like a Melody...
Owlor
Veteran utan titel!

Species: Uggla!

Unread postby Yobie » 2010-10-15T11:07:16+00:00

Det går väl att låsa dem.
Image Image Image
(Don't click on the icons - just don't, OK?)
Yobie
Obskyr men vacker

Species: Ooofffghs

Unread postby Frenzee » 2010-10-15T18:39:53+00:00

Yobie wrote:Det går väl att låsa dem.

Detta, nu.

/admin
Image
Frenzee