Anthrocon 2016 och USA - Lång tripprapport

Här diskuteras allt möjligt som inte har ett eget subforum.

Anthrocon 2016 och USA - Lång tripprapport

Unread postby Vlad the impala » 2016-07-06T07:59:07+00:00

Tjillemuck kära blogg
Det är tid att skriva av sig lite om USA och världens största furrykonvent. Idag är den enda dagen utan program då jag har möjlighet att sitta vid datorn sedan vi anlände för exakt en vecka sedan. All tid har tagits upp av att resa med bil, förbereda inför konvent och att vara på konvent. Då vi har varit på hotell har det oftast varit en timme innan det verkligen är dags att sova eller på morgonen en timme innan det verkligen är dags att samla ihop sig för att åka.

Idag är den enda respiten innan vansinnet börjar återigen. I morgon bär det av mot Baltimore och Bronycon. Jag är en dykare som har tillbringat lång tid under vatten och är osäker på vad som är upp och ner längre men det är bara att andas lugnt, glida med strömmen och ta in så mycket intryck jag kan utan att tänka för mycket. Vi är bara halvvägs igenom trots allt.

Lexys försäljarkompis
Vi anlände i USA efter en flygtur som bäst kan beskrivas som en lång dags färd mot fortsatt dag. Man hänger ju med dygnet när man flyger åt det här hållet så när vi kom fram efter 9 timmar stod solen ungefär lika högt som när vi lämnade, och klockan var 3 på natten svensk tid.
Vi träffade Lexys affärskompanjon som hämtade upp oss i bil och åkte direkt till ett burgarhak (vad annars). Han är helt ok, snäll, ganska omtänksam, smällfet av svenska mått mätt (av amerikanska, någonstans mitt emellan). Han har diagnostiserad asperger vilket påstår han, gör det svårt för honom att vara social, något jag ställer mig frågande till faktiskt.

Han pratar på betydligt mer världsvant och målande än många jag känner. Det är det där amerikanska sättet antagligen.
I så fall manifesterar det sig på ett annat sätt i hans fall. Han har mycket detaljkunskap om många saker vilket är coolt. Dock beter han sig jävligt off och verkar inte ha mycket tanke på att andra bor i samma rum. Han drar gärna på hög volym på datorn, pruttar och rapar rakt ut, samt har berättat lite väl mycket om sitt sexliv (eller snarare brist därpå) och skämtar gärna om att han har stor snopp bl a.
Jag undrar hur mycket av detta som egentligen kan kopplas till social svårighet och vad som bara är Amurrika och en ovilja till att stila upp sig.

Resan till Pittsburgh
Vi hade somnat på fläcken när vi kom till ett hotell i Milwaukee, sedan fort upp på morgonen, och hem till honom för att hjälpa till och packa allt som skulle ut på AC. Han bodde i ett rätt ok område i en lägenhetslänga där han förvarade hela sin verksamhets varor i vardagsrummet. Det var en syn att komma in där eftersom det blev brutalt uppenbart vilken inbiten brony han egentligen var. MLP-stuff överallt, på väggar, i hyllor och montrar. Det fanns lite furryrelaterade saker också såklart. Ett häng av mjukisdjur över sängen bl a.

Vi bestämde sinsemellan att vi skulle bo på hotell och inte där när vi kom tillbaka från AC. Jag känner att det kunde vara skönt att vara ifred en dag i mellan och inte ligga på en luftmadrass och titta in i Rainbow Dash lyckokaka som syntes på ett av flera kuddlakan han hade valt att hänga på väggen.
Bilresan blev lång men bekväm nog, och vi såg mycket genom fönstret, bl a en pickup där någon hade valt att hänga en påse med två kulor från dragkroken så att bilen också såg ut att ha lika stor pung som föraren. Varje gång vi stannar för att äta någonstans får vi alldeles för mycket freedom på tallriken och börjar allvarligt oroa oss för vår hälsa. Vi har lärt oss att beställa ”sallader”. Det är det enda som motsvarar en normal mängd mudkipz, schött och sås.

Anthrocon Torsdag
Dealers Den på Pittsburgh convention center är stor som en flyghangar och vi kunde köra in, lasta av och bygga upp ståndet. Det tog ända till kvällen men vi var glada att hjälpa till. Det var skönt att bara få göra någonting praktiskt efter allt resande, men jag såg inte mycket mer av själva konventet den dagen bara mängder av dealers och AC-personal som riggade saker. Fast det var ju rätt kul det med. Dealers den på Nordic Fuzz Con var stort som en skolsal. Det här var någonting helt annorlunda, självaste epicenter av världens samlade murrprodukter. Ändå kändes det då mest som en stor byggarbetsplats, men vad hade jag förväntat mig?

Jag vill understryka att vi inte själva var Dealers utan är här på semester men det kändes ändå som man var en i gänget som färdas till mässor med gulliga affischer, pälsaccessoarer, kigurumis och bjäffserier i hopp om att sälja, och hur pass mycket genuint intresse som finns kvar för pälseriet antagligen varierar efter hundra upplevda mässor.

Anthrocon Fredag
Vi fanns återigen i Dealers Den. Dörrarna öppnades för sponsor-timmen då folk som har betalt extra får förtur att välja. Ganska snart när det var över och marknaden var öppen för alla så kom massvis med folk. Det var så mycket suits, saker att se och handla att vi var överstimulerade utan att känna något behov av att röra sig bort ännu. Jag och Lexy suitade också så mycket vi orkade och det roliga var att många gånger antog man att jag var Zootopia-suiter. Den bästa kommentaren var från ett barn som sa ”Titta mamma, det är Shakira”. Annars antog man i regel att jag var en av Judys grannar. Det var kul att jiddra med ”Nickar” och ”Judys” som man stötte på ibland.

Jag mötte mina furryidoler King Guord och Fender/Coopertom och de var precis lika roliga som på Youtube. Vi skämtade friskt och jag tror (hoppas) att jag gjorde intryck för de lät ganska taggade på att komma till Nordic Fuzz Con nästa!

När vi var utanför konventet så började jag förstå hur hårt kringliggande verksamheter verkligen riktar in sig på f.urries och det var ganska otroligt. Inte bara vandrade suiters och ör- svansbeklädda människor upp och ner längs alla gator. Nästan alla uteställen och resturanger hade marknadsfört sig mot det med pälsiga namn på menyer, öron och svans på personalen m.m. Det värsta var nog på baren Tonic där jag beställde en ”Y.iff me berry hard” drink och den snygga servitrisen svarade ”Ok, one y.iff coming right up”. Det stod förövrigt på ryggen av deras tishor ”home of the Y.IFF ME BERRY HARD”. Jag är officiellt i ett parallellt universum, ett väldigt absurt och intressant sådant.

Vi hade oflyt med paneler och dylikt då vi inte hade lärt oss layouten av det enorma område konventet förfogade över. Vi hade tajmat en danspanel men det var tryouts och inte öppet för publik visade det sig. Nåja.

Anthrocon Lördag
Herre rävulen, den paraden!!!
Vi suitade upp och samlade oss för suiterfotot i en tom ”flyghangar” och det går inte att beskriva. Det måste ha varit nära tvåtusen pälstrynen samlade. Vart man än vänder sig ser man fantastiska, fantasifulla, svinsnygga eller råddiga suits. Högt högt ovanför oss, centrerad på en lång balkong står Onkel Kage som en härförare som talar inför sin armé. Jag har aldrig egentligen varit på någon speciellt stor (organiserad) samling och där och då var det omöjligt att känna om pälseriet som något nischat och smalt. ʞɔnɟ it, vi är majoritet!

Den känslan tilltog när vi kom ner på gatan och såg en hord av åskådare som hejade ”F.URRIES F.URRIES”. Folk hade kämpat för att hitta en bra plats så att de och deras barn kunde komma fram, fota, highfiva och också bli en del av detta. Jag är glad att så många har filmat hela paraden. Vi har sett oss själva från många olika platser. En stor del av kvällen idag gick åt till det.

Den här dagen så såg vi Onkel Kages story hour i en gigantisk sal med stora sidoskärmar. Han är jäkla bra inför publik faktiskt. Talangshowen(som inte var en tävling) var riktigt grym också. Vi såg grejer som iaf hade kunnat smälla högt i t ex. svenska Talang så det kändes oftast som rätt proffsig underhållning. Roligast var ändå Scurrow som kom upp, spelade dragspel och totalslaktade Zootopiasången.

Vi hängde lite i Anthrocons ”officiella” bar under natten också vilket som alla som varit på AC vet är att stå och supa i bakluckan på en bil i parkeringshuset. Inget alkohol på konventet som sagt. Det var ett gäng amerikaner som var väldigt hyper, pratglada och generösa som amerikaner ju är.
Vi drog till dansgolvet som bäst kan beskrivas som ett jävligt stort rave med riktigt bra teknik. Det var så awesome att vi bestämde för att ta en taxi hem. Lexy var trött och jag känner mig själv och hade nog röjt ihjäl mig och inte pallat att komma upp dagen därpå. Det var inte ett option eftersom vi bodde väldigt långt bort och jag ville se dansshowen dagen därpå.

Jag kan nog skriva mer men jag tror att det räcker nu. Det viktigaste kom med och man kan ju spara en berättelse eller två. Dessutom bör jag sova lite nu eftersom vi kommer att åka bil precis hela dagen igen i morgon

Beklagar bristen av bilder. Det får bli sen, men kolla Lexys facebook för guldkorn, men nu vet ni vad ni måste lägga till er hinklista.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Re: Anthrocon 2016 och USA - Lång tripprapport

Unread postby Timid-Folf » 2016-07-06T08:02:47+00:00

BÄST FÖR ER ATT DET FINNS NÅRA BILDER PÅ COOPER,GOURD & SCURROW

Annars kommer jag gråta i ett år ;'3
Timid-Folf
Mannen som Talar med Hundar
Mannen som Talar med Hundar

Species: NEUROTISK KORSETTKISSE
Steam: Breadwinner
Katt eller hund: Hund

Unread postby ratwolf » 2016-07-06T09:54:44+00:00

Kan ju börja med att länka paraden, ni var väl runt 18:30
http://www.wtae.com/entertainment/full-video-2016-anthrocon-fursuit-parade/40329666

Och mina gratulationer till att ni lever fortfarande
ratwolf
Inofficiell donator i rum 207

Species: rat/wolf råt/varg... Typ
Steam: evol0monky666

Unread postby Sesquin » 2016-07-06T18:17:48+00:00

Flyghangar var det tydligen. Nordic Fuzz Con blev redigt litet helt plötsligt va.
"Jaja, jag är inte den skarpaste kniven i brevlådan, ursäkta mig!" Sesquin 09-05-13
"Lagen om alltings jävlighet är en grundlag överlägsen gravitationen!" 11-01-15

Warning: I say dumb stuff.
Sesquin
Duktig postare

Species: Långhårig Collie

Unread postby Rektum » 2016-07-06T18:37:05+00:00

Låter excite som fan, Vlaff! :3
Rektum
Särskolespeciell

Species: Anal
Steam: Rektum
Katt eller hund: Katt

Unread postby Kobi » 2016-07-06T20:32:05+00:00

Vlad the impala wrote:Dock beter han sig jävligt off och verkar inte ha mycket tanke på att andra bor i samma rum. Han drar gärna på hög volym på datorn, pruttar och rapar rakt ut, samt har berättat lite väl mycket om sitt sexliv (eller snarare brist därpå) och skämtar gärna om att han har stor snopp bl a.

Det här vad jag fått erfara är otroligt amerikanskt. Alla game devs jag träffa i Seattle, jag känner igen det här rätt väl.

Vlad the impala wrote:"Titta mamma det är Shakira"

I lol'd! fox_xd Haha vilken härlig läsning detta var!
There are times when you have to let go and accept we live in a strange universe. - Youtube commenter
Wut wut, up the kitty butt!
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Species: Leopard
Donation status: 300

Unread postby Fröken Keke » 2016-07-14T06:05:10+00:00

KEKRAPPORT
Först skulle inte jag med på den här resan, men Lex lyckades på något vänster övertala mig att flyga ensam till Chicago för uppmötning. Efter femhundra timmar flygplats och flygplan kom jag ut helskinnad i andra änden. Mobilnätet och wifin var helt kruppad, så det gick inte att komma i kontakt förrän Lex hittade mig på flygplatsen efter lite letande. Vi går ut i tropisk värme och sätter oss i en bastubil. Redan två minuter in i färden hade vi redan stött på två CP-förare som gjorde vägen farlig. Känns som en korrekt introduktion till USA.

Det är lätt att tappa perspektiv av hur pass annorlunda allting är här, hela staden är byggd på plan mark, utan backar eller gropar, vilket medför att hela omgivningen ständigt känns en aning artificiell. Lägg på att man ständigt ser så många små och stora detaljer som vi annars bara ser i media, så känns det lite som att man har hamnat i en filmvärld. Vardagen drivs av vansinneslogik, som hur man i matbutiker upptäcker att det är en utmaning att handla för en normalhälsosam kost när allting är i megavolymer och suspekta halvfabrikat. Vi blev bjudna på amerikansk spya direkt efter flygplatsen, något som mer kan beskrivas som flottig paj utan fyllning. Vattnet ur kranarna är så sönderpumpat med kemikalier att det på något vänster lyckas smaka ännu mindre än vatten redan gör. Restaurangerna har så mycket FREEDOM att man måste välja själv hur hela måltiden ska byggas upp, vilket är sådär om man inte är någon bra kock och vet vad som funkar med vad.
Vi kom fram till hotellet som ser ut som Gozer-byggnaden från Ghostbusters. Väldigt gammaldags, men stort och rymligt med extremt bra vy och centralt läge, för en bajssumma. Dagspriset var bara lite över det jag betalade för vandrarhem i Karlstad en gång, USA är billigt när man kommer hit från ett skatterikt land.

Dag ett drog vi ut på stan och testade tunnelbanan, efter alla skräckhistorier om amerikansk lokaltrafik upptäckte vi att det var helt normalt och som i Europeiska länder. Det tycks som att gnället på lokaltrafiken härstammar från en stark bilkultur, det är liksom dåligt bara för att du inte kan komma direkt från exakt punkt A till exakt punkt B. Är man van med promenader för att gå av sig all corn syrup är det noll problem.
Vi bröt direkt amerikagrejen och åkte till Chinatown, vilket i princip är din lokala asiatbutik i kvarterskala. Flertalet souvenirbutiker på rad som alla sålde samma grejer, vi hittade en solblekt videobutik med animeaffischer från 90-talet i skyltfönstret, tyvärr var den stängd, den verkade genuin. Det är varmt här, ute är det drygt 30 grader, vilket är helt extremt om man som jag får solsting i tjugo grader, värmen håller sig när det spöregnar, till den grad där man inte ens behöver bry sig om regnet då fukten torkar bort nästan så fort den rör en. I kontrast är det extrem luftkonditionering inomhus på de flesta ställen, att gå in eller ut någonstans innebär att gå in i en vägg av värme eller kyla. Det fordrar mycket drickande, lite jobbigt när vattenkranarna ger kemikaliecocktails och all köpdricka är som godis i vätskeform. Vi har handlat vatten på flaska i butiken, precis som i ett U-land, men det här är en av USAs metropoler, känns illa.
Vi bröt den amerikanska grejen igen efter lunch och letade upp det svenska området Andersonville, där det svenska museumet finns. Var egentligen inte så skoj som vi hade hoppats då det faktiskt var väldigt faktaenligt, kändes mer som att vara i VÄLFÄRDIA, vilket inte riktigt känns så speciellt då jag var där igår.

Jag har massa bilder, men väljer att lägga upp vid ett senare tillfälle då jag har tillgång till bättre enhet än en mobiltelefon att skriva på.
När jag ger dig en wink, syns det bättre med smink.
Image
Image
Jag är så fint grå och blond.
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Species: Transavarg.
Steam: FrokenKeke
Donation status: 10

Unread postby Frenzee » 2016-07-14T17:14:42+00:00

Blir nästan lite nostalgisk av att läsa det där, bra trip report.

Fröken Keke wrote:USA är billigt när man kommer hit från ett skatterikt land.

Låter som ni glömde dricksa, för då hamnar man på ganska svenska priser om man inte räknar kilopris.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby Fröken Keke » 2016-07-15T03:06:51+00:00

Råkade dricksa fem dollar idag.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Kobi » 2016-07-17T20:36:02+00:00

Känner igen mycket av den där beskrivningen från Keke, det är bland de första sakerna man märker som skandinav i USA.
There are times when you have to let go and accept we live in a strange universe. - Youtube commenter
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Unread postby Fröken Keke » 2016-07-19T13:25:15+00:00

Vi var internethandikappade resten av resan, jag är hemma nu, de andra kommer imorgon. Kan skriva om allt annat och visa bilder senare.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Kobi » 2016-07-19T14:48:55+00:00

Fröken Keke wrote:Vi var internethandikappade resten av resan, jag är hemma nu, de andra kommer imorgon. Kan skriva om allt annat och visa bilder senare.

Nice! Ser fram emot det.
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Unread postby ratwolf » 2016-07-19T18:10:29+00:00

Jaha, tyckte väl det var tyst från er
ratwolf

Unread postby Corvidae » 2016-07-19T22:06:38+00:00

Låter så mysigt ändå! fox_omgs Har någon konstig längtan till USA - antar att de flesta Skandinaver har det med dagens tv'utbud. Men verkar så intressant ändå. Skulle vilja dit å studera amerikaner, göra fältstudier i mitt ritblock.

Håller med ovanstående. Bildeeeerrrrr!
Image
Corvidae
Korvis

Species: Grådjur

Unread postby Fröken Keke » 2016-07-21T01:17:40+00:00

Hade rätt mycket videomaterial just från Shedd Aquarium, så jag klippte ihop det.
Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby Fröken Keke » 2016-07-22T00:09:30+00:00

Image
Image
Fröken Keke
Den förkeklige
Den förkeklige

Unread postby ratwolf » 2016-07-22T15:21:47+00:00

Dold: Visa
Image
Vad är det för skylt på backen?

Image
Vad fan medium , jag visste att det var illa men va

Image
Aa ja neckbeard-arnas samlings plats

Image
Ett land byggt i rutt mönster

Image
Anledningen till den konstiga formen har väl med något att den inte ska reflektera så mycket ljus, eller har jag fel där?

Image
Så de butikerna som inte hade den här skylten kunde man bara gå rakt in med ett vapen?

Image
Var den bara på svenska eller fans det översätningar i den?

Image
En förvarning till hur filmen kommer att vara ?
ratwolf

Unread postby Kobi » 2016-07-22T18:42:57+00:00

Bra bildrapport lady Keke!
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Unread postby Vlad the impala » 2016-07-25T01:35:23+00:00

Bra beskrivning av sista veckan där Keke. Allting stämmer
Vi hade valt ett ganska fancy klassiskt hotell egentligen vilket var kul pga. bra läge i innerstaden men åker jag någonsin tillbaka så blir det budget Hyatt eller Comfort inn en bit utanför stadskärna då det är väldigt väldigt billigt pga. skattebrist samt hård konkurrens.

Men jävligt fin semestervecka i Chicago var det. Glad över att det blev av!

Det här borde ha kommit för längesedan men här är lite Anthrocon-bilder att para med texten högst upp.

STOR BILDDUMP: Visa
Image
Bygget av Lukes och Kabangehs säljbås i Dealers innehållandes wall scrolls och kramkuddar mestadels, samt Lexys designade ZigZag och Kabangehs animerade porrfilm.

Image
Alldeles innan stora lurvparaden. Spännande!

https://s3.amazonaws.com/anthrocon-2016/anthrocon-2016-fursuit-photo-5k.jpg
Jag skickar bara en länk till fursuitfotot för den är apastor! Världsrekord igen. Se om ni kan hitta oss. Var är Waldo-Vlaff och Lex?

En av många filmer av paraden. Vi dyker upp vid 24:20. men jag rekommenderar att titta från 23:36 för där kommer det en valrossherre, vilket kan vara bland det bästa jag har sätt. Påminner om en "ond" Sveafur-postare faktiskt .

Image
På AC träffade vi många intressanta figurer.

Image
bla. denna herre som gav mig godis som låg portionsförpackat i hans väska i anonyma plastförpackningar.

Image
En av mina furryidoler. Träffade faktiskt många av mina favoriter, våldssocialiserade med dessa samt försökte manipulera dem att boka Nordic Fuzz Con. Jag korsar mina klövar.

Image
Den här suiten var bästig och hon som hade den hade perfekt figur för det dessutom!

Image
... vilket är mer än vad man kan säga om denna. Det måste vara ett alternativt slut där Nick käkar upp Judy....s hela familj. fox_omgs

Image
VEM ÄR POKÉMON?

Image
Ett paradfoto. Den var ju så lång så man han gå igenom hela, ta av sig suit och sedan gå och titta på de sista 40 minuterna.

Image
Tror det här var innan danstävlingen. Rätt bissart att tänka hur det här är så pass stort att det förmodligen motsvarar en tidig svensk deltävling i melodifestivalen i omfång och publikantal.

Image
Det var så här över alla kvarter i närheten av konventet. Det finns getterbra bilder av detta och mer på Lexys Facebook. Don't miss!

Här: (Pittsburgh bepälsat)
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1786622261572317&id=100006736817806&pnref=story

Andra kul bilder
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1786617581572785&id=100006736817806&pnref=story

Avslutar detta med en jönsig Backstreet posering.

Image

*flämt* Jag ska skriva lite om Bronycon nästa. Det ska inte dröja fullt lika länge jag lovar! Nu är man ju hemma igen så.
Gömt bakom det vanliga jobbpasserkortet finns en tecknad bild på en antilop. Så väl dold att ingen annan än han själv kan ana att den finns där. Antilopen är Kalles fursona, det djur han identifierar sig med och har som avatar på nätet. Hans hemliga liv.
Vlad the impala
VINNARE!!!!!!!!!
VINNARE!!!!!!!!!

Species: Jävligt liten antilop

Unread postby Kobi » 2016-07-25T11:32:21+00:00

Wow så amzing bilder haha. Jag förundras fortfarande över hur stort Anthrocon verkar vara!
Kobi
Uppmärksam
Uppmärksam

Return to Allmänt