Furries relation till djur

Här diskuteras allt möjligt som inte har ett eget subforum.

Furries relation till djur

Unread postby draken » 2008-09-01T19:03:21+00:00

Sökandet efter sanningen bakom furries fortsätter... :) Nej skämt åsido, det finns säkert trådar om detta... och jag försökte söka efter det men misslyckades. Så jag tar upp det.

Jag är nyfiken på hur furries ställer sig till djur i förhållande till vad vanligt folk gör. För uppenbarligen så tycker furries om djur. Detta skiljer sig säkert mycket från person till person. Så ni kan väl helt enkelt utgå ifrån er själva. ;P Med risk för att låta väldigt flummig så tänker jag ställa några ledande frågor. Jag har svår att formulera det jag frågar efter. :(

Hur uppfattar du dina känslor för djur? Känner du att du har något starkare band till dem än folk i största allmänhet? Alltså upplever du att du som furrie har en annorlunda relation till djur än andra? Känner du mer för vissa arter (som t ex din fursona grundar sig på)? Finns det någon sexuell dragning? Upplever du att du är mer empatisk mot djur? Hur är din syns på andra arters liv? Är det okej att döda i onödan bara för att det är gott? osv osv...

Jag hoppas ni förstår vad det är jag undrar över. För som sagt så uppfattade jag detta väldigt svårformulerat.
draken
Nypälsare

Re: Furries relation till djur

Unread postby ThunderWolf » 2008-09-01T22:57:19+00:00

De som känner mig vet vad jag är, och att jag har en stark dragning till vargar, både emotionellt och sexuellt.

Angående dödande så gillar jag inte när människor lägger sig i och vill leka herre över naturens gång... I övrigt är min åsikt rätt diffus.
"It is by will alone I set my mind in motion."
ThunderWolf
Bror till en fjant

Species: Canis Lupus

Unread postby Gnistra » 2008-09-01T23:05:26+00:00

Jag gillar djur, men absolut inte på någon sexuell nivå. Tycker djur är intressanta, har alltid gjort det.
Har inte så mycket mer att säga. ^^; Inte för stunden i alla fall.
Image
Gnistra
Forumets Officiella ÜberDrömmare!

Species: Canis hybridis

Unread postby quoting_mungo » 2008-09-01T23:23:41+00:00

Jag gillar djur. De är söta och fluffiga och framför allt ärliga. De flesta djur är dessutom bra tröstare, det verkar vara instinktivt hos dem. (Jag har världens suraste häst, men han står snällt stilla och låter mig snora ner honom när jag behöver gråta.) När jag var yngre tyckte jag att jag hade en spirituell koppling till hästar i allmänhet och honom i synnerhet, och att jag möjligen hade varit häst i tidigare liv eller något liknande, men den känslan infinner sig mer sällan nuförtiden, och kan ha haft lika mycket att göra med att den mesta tryggheten i min tillvaro, socialt sett, var i stallet vid den tiden. Fram till någon gång 04-05 tyckte jag att jag hade fantomöron, men kan inte påminna mig att jag känt av det heller på senare år.
Jag är inte sexuellt attraherad av djur på något sätt, och jag har ännu inte hittat något fall där jag tycker att det finns fullgoda bevis på att det inte är skadligt för djur att ha sexuella relationer med människor (därmed inte sagt att det är omöjligt). Dock tycker jag att fyrbening/tvåbening i konst är rent konstnärligt intressant (vilket fö i allmänhet är min inställning till furryporr öht -- estetiskt intressant och tilltalande, men inte egentligen upphetsande).
Jag är köttätare. Jag kommer alltid att vara köttätare. Jag äter inte hästkött, främst av känslomässiga skäl (kan inte riktigt skaka känslan av "tänk om jag kände den hästen"), och jag äter hellre ekologiskt schött/fisk, men jag äter det likförbannat. I min mening är det viktigare att du visar djuret din uppskattning genom att använda så mycket som möjligt av det när det väl är dött (vilket vår industri brukar vara ibland motbjudande bra på) snarare än att ta de fina bitarna och slänga resten. Skulle sedan heller aldrig äta t.ex. gåslever där du medvetet plågar djuret för att få det du vill ha av det.
ImageImageImage
quoting_mungo
Duktig postare

Species: Alopex lagopus

Unread postby Lyx » 2008-09-02T02:42:07+00:00

Image
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Species: lyxdjur
Steam: Bacinz

Unread postby Frenzee » 2008-09-02T03:38:23+00:00

JA. Jag kan väll säga att jag älskar djur, små knähundar som alltid ränner runt och är glada blir man glad av själv.
Men dom är inte annat än djur för mig och jag behandlar dom därefter. Behandlar man en hund som en människa får man en ganska ostabil hund.

Men jag kan inte påstå att jag har någon som helst andlig/spirituell/whatever koppling till djur. Känner inte att jag har ett behov av en påhittad religon, jag kan stå på mina egna ben i livet. Däremot som barn var jag jävligt fascinerad av rovdjur, speciellt vargar, rävar, vesslor tillochmed drakar liknande, i furryfanskapet egentligen överskattade, djur. Kommer ihåg att jag brukade dagdrömma om att vara varg och käkade smådjur. Men jag har lyckligtvis växt upp sedan dess.

Det närmaste jag kommer i dagsläget är vall att jag fortfarande tycker rovdjur kan vara jävligt balla och har estetiskt tilltalande egenskaper. Och det är antagligen därför jag ritar furryart.
Image
Frenzee
"ser ut som en medelålders partyturk"

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner
Katt eller hund: Katt

Unread postby draken » 2008-09-02T09:24:41+00:00

Tänkte inte lägga mig "i" riktigt än. Men skulle bara vilja klämma in en sak; religioner är väl snarare olika "teorier" om hur världen fungerar? Menar ingen religion eller ateism är inte bevisad på något sätt, så det blir inte annat än olika teorier, olika syn.

Att man skulle luta sig mot en religion som du säger känns väl mest bara fegt och oseriöst.
draken
Nypälsare

Unread postby Frenzee » 2008-09-02T11:13:59+00:00

Vetenskap är teori, Religion är tro.

När jag pratade om religion syftade jag på spirituell, andlig eller vad man vill kalla det, koppling till djur.
Det klassar jag som religion eftersom det är baserat på tro och inte på konkret fakta.

Och när jag pratade om att stödja sig mot en religion syftade jag på att religion agerar "krycka" för många människor.
Människor som behöver något finare att tro på i en smutsig och korrupt värld, vare sig det är himlen eller reinkarnation.
Image
Frenzee

Species: Motbjudande Hyena
Steam: Frenzee
Donation status: Flera tÿsen miljoner

Unread postby mejuk » 2008-09-02T14:35:12+00:00

Det frenzee sa, typ. Känner ingenting mer eller mindre för djur än vad jag gör om resten av världen.
To err is human. To bleat is ovine. To bark is canine.

To forgive is divine. To oink is porcine. To purr is feline.

To moo is bovine. To howl is lupine. This list is assinine.
mejuk
Nypälsare

Species: Homo Sapiens Sapiens

Unread postby Lyx » 2008-09-02T15:59:35+00:00

same-o. jag blir urlöjlig runt små vappar och kattungar och sånt, men det är ju inte direkt ovanligt.
Någon hade skrivit "sk8" med stora bokstäver på marken. Jag tittade på det och tänkte "vadå skotta"?!
Lyx
Låtsasadmin

Species: lyxdjur
Steam: Bacinz

Unread postby Smirre » 2008-09-02T19:07:30+00:00

draken wrote:Sökandet efter sanningen bakom furries fortsätter... :) Nej skämt åsido, det finns säkert trådar om detta... och jag försökte söka efter det men misslyckades. Så jag tar upp det.

Jag är nyfiken på hur furries ställer sig till djur i förhållande till vad vanligt folk gör. För uppenbarligen så tycker furries om djur. Detta skiljer sig säkert mycket från person till person. Så ni kan väl helt enkelt utgå ifrån er själva. ;P Med risk för att låta väldigt flummig så tänker jag ställa några ledande frågor. Jag har svår att formulera det jag frågar efter. :(

Hur uppfattar du dina känslor för djur? Känner du att du har något starkare band till dem än folk i största allmänhet? Alltså upplever du att du som furrie har en annorlunda relation till djur än andra? Känner du mer för vissa arter (som t ex din fursona grundar sig på)? Finns det någon sexuell dragning? Upplever du att du är mer empatisk mot djur? Hur är din syns på andra arters liv? Är det okej att döda i onödan bara för att det är gott? osv osv...

Jag hoppas ni förstår vad det är jag undrar över. För som sagt så uppfattade jag detta väldigt svårformulerat.

Hmm, ja.
Jag har själv en hund och två katter. Jag gillar speciellt rävar, vargar och tigrar, men även alla sorters
hunddjur och kattdjur över lag.Min fursona är en antropomorf rödräv som jag spelar i SL och min mentala bild av mig själv. (se min web för att veta mer) IRL är jag engagerad för rovdjuren här i Norden och tigrarna i Indien.Har alltid gillat djur och har ett spirrituellt band till rävar och vargar. Tagit till mig en del av Nordamerikas Indinaers totemdyrkan och Japansk Shinto. Kollar mycket på Animal planet osv, tycker det är en vettig och bra kanal. Japp. Det var det ja.
Min blogg:
http://smirre.bloggo.nu/

Ett automatvapen talar ett tydligt språk!
Död åt SIVO!
Smirre
Veteran utan titel!

Species: Rödräv (antropomorf)
Steam: S m i r r e K i r a x

Unread postby Farejobaldo » 2008-09-03T17:35:26+00:00

Frenzee wrote:Människor [...] behöver något finare att tro på i en smutsig och korrupt värld, vare sig det är himlen eller reinkarnation.

Excel.

Draken wrote:Hur uppfattar du dina känslor för djur? Känner du att du har något starkare band till dem än folk i största allmänhet? Alltså upplever du att du som furrie har en annorlunda relation till djur än andra? Känner du mer för vissa arter (som t ex din fursona grundar sig på)? Finns det någon sexuell dragning? Upplever du att du är mer empatisk mot djur? Hur är din syns på andra arters liv? Är det okej att döda i onödan bara för att det är gott? osv osv...

För att besvara en del: Människor är också djur, om än defekta. "Känner mer" för räv, i det att jag tycker att det är ett bra djur. Sexuell dragning till omänniska är läskigt imo.
Förstår inte riktigt vad du menar med "syn på andra arters liv", kan du omformulera?
Döda BARA för att det är gott, nej. Men man behöver mat, och det är naturligt att äta schött, så för mig är det inga problem.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo
favoritadminsysophora <3<3<3

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256

Unread postby Temin » 2008-09-03T22:28:56+00:00

Jag tycker mycket om djur, ja.
Människor som tycker sig ha rätt att döda och utrota andra arter av lättja, nöje och illvilja eller högmod har jag inga höga tankar om. Är det så otäckt med djur i skogen så kan man ju flytta till stan tycker jag.
Jag äter schött, men skulle själv inte kunna döda ett djur för egen vinnings skull, i den livssituation jag är i nu i alla fall (där någon annan gör det åt mig). Jag vet inte riktigt vad jag tycker om min köttkonsumtion överhuvudtaget. Svår fråga.
Jag kan finna vissa antropomorfer mer tilltalande en någon människa. Vissa djur kan jag nog också tycka vara attraktiva, men jag har inga sexuella fantasier om djur alls, men det har jag inte om människor heller :? Jag är väl lite skadad, men har hjälpligt med social förmåga iaf :roll:
Religion överlag är jag inte så förtjust i, men att dyrka en rävgud istället för jehova exempelvis är inte konstigare i mina ögon och jag tycker folk får tro på vad de vill, missionering däremot anser jag nästan det ska vara dödsstraff på, i synnerhet då av den kristna läran. Men om en vecka så startas världens största partikelaccelerator och då kanske vi blir varse om vad som gäller :P eller så öppnas ett svart hål och vi förintas. spännande iaf :D Något att se fram i mot.
Temin
Nypälsare

Species: Drake

Unread postby zy  » 2008-09-04T10:27:13+00:00

Frenzee wrote:Människor behöver något finare att tro på i en smutsig och korrupt värld, vare sig det är himlen eller reinkarnation.

Så sant som det är sagt, precis så tror jag också. Kanske inte gäller exakt alla men i allmänhet så
borde det stämma?

Kan man jämföra att vara pälsare och ha en tro (religion)? Visst, är man som pälsare bara ute efter
art och dyligt så kan man väl inte dra några liknelser, men har man dessa spirituella djur inom sig
(och dyligt) så blir det väl nästan lite samma sak? Tro på fiktiva saker, gudar och humbug...

Religioner och liknande saker ser jag som en svaghet hos människan, måste vi tro och hitta på saker
för att klara av våran tillvaro? Är vi de sorgligaste djur som existerat?

(guaaaaah, värma upp hjärnan på morgonen med sådant här var ingen höjdare)
Never Ever Land...
zy 
Nypälsare

Species: voff god damnit

Unread postby Ratiries » 2008-09-04T13:15:29+00:00

zy wrote:Religioner och liknande saker ser jag som en svaghet hos människan, måste vi tro och hitta på saker
för att klara av våran tillvaro? Är vi de sorgligaste djur som existerat?

Jag är en ex-kristen (pappa jobbade som präst när jag växte upp) och nu sen ett bra tag sen vad jag brukar kalla en "new ager light"
De sakerna jag själv tror på har jag både läst mycket på i böcker spirituellt orienterade personer har skrivit och sen tagit mig en titt på vad vetenskapen förklarar det hela med, lagt ihop det i mitt huvud, tagit många funderare och sen kommit fram till vad jag själv personligen tror är sant. Jag rekommenderar alla att göra detsamma! tror man blint på nånting utan att lyssna till kritik så kan det sluta med att man hamnar i en låda av självbedrägeri som andra i värsta fall tjänar pappersbetallappar/makt på. SPECIELLT när det kommer till religioner såsom kristendom/islam/etc, men även när det kommer till mer personliga saker att tro på så kan man lika förbaskat hamna i en patetisk låda om man inte tar en ordentlig funderare och väger in allting innan man ser sig själv som övertygad om nånting.

Dock är det inte bara troende som kan hamna i en låda enligt mig utan också ateister. (Ett getterbra exempel på ateister med huvudet i röven är Penn och Teller. Kritiserandet/ifrågasättandet i deras "bullshit!"-show är nyttigt, men deras självgoda "ateistsanningar" på slutet av varje episod är /facepalm. Låt folket fundera och komma till slutsatser själva efter det de just såg FFS) En ateist som föraktar troende, ser sin ateistiska syn som ALWAYS THE OFFICIAL TROOTH och försöker trycka på sin syn på andra är enligt mig inget bättre än en hjärntvättad propagerande kristen. (och då menar jag inte att "trycka sin syn på andra" är detsamma som att "kritisera/ifrågasätta" I know ze difference.)

En sund människa är enligt mig en människa som tänker ifrågasättande men alltid är öppen och neutral och väger in vad andra har att säga på ett neutralt sätt och funderar innan de skaffar sig en övertygelse. För vad vet människan egentligen när det kommer till existensfrågor? jag tror att vi tror oss veta mer än vi faktiskt gör. Vem har rätt? Vem har fel? Har någon rätt alls? Vem vet? Kommer vi nånsin veta?
De vetenskapliga kretsarna har t.e.x börjat upptäcka att vi kan leva i nånting mångdimensionellt. Spännande, eller hur? men jag tror vi än så länge bara skrapat på ytan i vad som återstår att upptäcka. Tills dess är det viktigt att leva i NUET och ta tag i världen som den ser ut idag för vi är verkligen inte på väg mot nånting positivt. (alla som inte vet vad jag snackar om ska gå titta på zeitgeist-filmen bums! ;))

Hahaha oh wow fan vad jag babblade. Dags att vara snäll och svara på vad tråden faktiskt handlade om, y/n?

Jag har ända sen jag var liten haft ett väldigt stort intresse för djur, antagligen tack vare att vi alltid haft djur hemma (främst hundar och katter) som jag alltid fått väldigt fina relationer och fina minnen utav. Jag var lustigt nog fullkomligt kattdjursgalen när jag var liten och nästan avskydde hundar/hunddjur, nuförtiden föredrar jag klart hundar/hunddjur även om jag fortfarande tycker katter är mysiga/vackra små djur. Hundar som husdjur är så glada/sociala/mysiga och vilda hunddjur har nånting enligt mig rått, mäktigt och härligt rovdjuriskt över sig som jag älskar och inte finner i kattdjur som känns mer som mystiska, eleganta och lite pryda djur. Fast det skiljer sig självklart från art till art och individ till individ hos både kattdjur och hunddjur, detta är bara vad JAG tycker :>
Om jag har mer dragning till djur eller är mer empatisk mot djur tror jag inte, det enda jag kan konstatera är att jag blir väldigt glad av djur. Kommer min femåriga vovve Sayoran som jag ser varenda eviga dag in i rummet och hälsar så blir jag alldeles OMGSAYOSQUEEE även om jag kanske såg honom fem minuter sen. It never gets old ;D

Det är ovanligt att jag sexfantiserar om fyrbenta djur, men det händer. Dock har dessa fantasier i regel handlat om "toonifierade" djur, aldrig verklighetstrogna ("toonifierade" som i att de hade mänsklig intelligens och talade såsom de skulle göra i en tecknad film och inte i verkligheten) och har ofta haft mer "råa" sexteman än "murrypurry" då jag är en total sucker för rovdjur, dominanskonflikter och rovdjur/byte dynamiken. Oftast översätter jag detta till anthroscenarios nuförtiden men då jag brukade pyssla med en massa historier med djurslagsmål som återkommande tema när jag var liten så hänger det lite kvar att leka med elaka nonmorphs/ferals i mitt huvud.
För att klargöra utifall att nån missuppfattar eller antar saker nu så tycker jag inte det är på något sätt bra när djur (eller människor för den delen) dödar/skadar varandra i verkligheten, det här är enbart saker jag utforskar i min huvud och det är just där det stannar.

Mot djur i verkligheten har jag ingen som helst sexuell dragning och tycker ärligt talat som djurägare att folk som har det och lever ut det/vill leva ut det/skulle levt ut det om de fick chansen är precis lika äckliga som pedofiler. Vet man inte till 100 att det man tänker sticka in kuken i inte kommer ta mental/fysisk skada och verkligen är med på det sticker man INTE in kuken om man har något slags vett i skallen, punkt.
Folk som låter djur sätta på dem är jag inte lika arg på förutom när det kommer till hundar då man låter dem utföra en dominansgest när man låter dem bestiga en. (bara en alpha får bestiga/para sig med andra flockmedlemmar i en hunddjursflock! En familjehund ska aldrig NÅNSIN få tro den är en "alpha"!) Gör man sånna saker är man en oansvarig hundägare som medvetet missköter sitt djur med helt galen uppfostran, jag hatar oansvariga hundägare :)
Vill man så gärna bli påsatt av en hund kan man väl be sin partner ta på sig en hundfursuit och köpa en sån där strap-on som man kan fästa vilken dildo som helst på och fästa en hundkuks-dildo på. Kanske lite furfaggigt men tre driljarder mindre sorgligt än att ta ut sina egna snuskbehov på en stackars vovve. /RANT

LÅNG POST BLEV LÅNG D:
"det kanske inte är SÅ många, men vissa har faktiskt typ... gröna fittor."
- Dukedraken på SveaFur

"For the sake of boxfish kan väl pejk få en glass?"
- Jayron i Ratihemmet
Ratiries
Forumets Piratkapten

Unread postby Smirre » 2008-09-04T18:46:50+00:00

Temin wrote:Religion överlag är jag inte så förtjust i, men att dyrka en rävgud istället för jehova exempelvis är inte konstigare i mina ögon och jag tycker folk får tro på vad de vill, missionering däremot anser jag nästan det ska vara dödsstraff på, i synnerhet då av den kristna läran.

Instämmer i att man inte ska tvinga på någon annan sin tro, för det är just tro som växer i ens eget hjärta och väldigt
individuellt för var och en. Iaf för mig så är jag vad man kallar vanligast "New Age" i mitt tankesätt och plockar till mig det som jag känner varmt för, ex "totemdyrkan" och likså en djup och stark känsla för furry och djuridentifikation, vilket spelar en stor roll i min tillvaro och finns i mina tankar ständigt och utifrån det perspektivet så tar jag ställning i både stort och smått.
Min blogg:
http://smirre.bloggo.nu/

Ett automatvapen talar ett tydligt språk!
Död åt SIVO!
Smirre
Veteran utan titel!

Species: Rödräv (antropomorf)
Steam: S m i r r e K i r a x

Unread postby draken » 2008-09-05T09:56:37+00:00

Ferarribalto wrote:
För att besvara en del: Människor är också djur, om än defekta.

Jao... jag tycker inte om när folk sätter alla djur i en katigori och människan i en annan. Människan är också ett djur som du säger. En art bland många. Men jag valde att skriva det så för att det helt enkelt var lättast.

Ferarribalto wrote:Förstår inte riktigt vad du menar med "syn på andra arters liv", kan du omformulera?
Döda BARA för att det är gott, nej. Men man behöver mat, och det är naturligt att äta schött, så för mig är det inga problem.

Ifall man värdera olika arter annorlunda och varför. Många tycker t ex det är helt okej att döda grisar men inte katter. Sådana saker. :)

Och för att återkomma till köttet som är en fråga som står mig varmt om hjärtat: Idag äter man schött för att det är GOTT, att påstå något annat är fel. I dagens samhälle behöver man mat men maten behöver inte komma från djur. Vårat köttäandet innebär inte bara lidande för djuren utan är också ett stort miljöproblem, kräver enorma mänger vatten, är mycket dyrare att producera mm... schött är en lyxvara på bekostnad av andra.

Nu finns det schött som inte har dessa negativa effekter, i alla fall inte i lika stor grad, men det är tyvärr inget annat än undantag. Sen finns det väl också en del skumma sjukdomar som gör att några måste ha schött kan jag tänka mig. Så några undantag behöver nog också ha schött i "matsyfte" och inte bara "njutningssysfte".
draken
Nypälsare

Unread postby quoting_mungo » 2008-09-05T10:33:32+00:00

Man äter schött för att det är ett sånt jäkla meck med alla dessa bönor och linser etc man måste se till att få i sig annars. (Dessutom är de räliga.) :P
ImageImageImage
quoting_mungo
Duktig postare

Species: Alopex lagopus

Unread postby draken » 2008-09-05T14:08:18+00:00

Rärlig? Det är skånskt va? :) Antar att meck är något ni säger också.
draken
Nypälsare

Unread postby Farejobaldo » 2008-09-05T15:45:19+00:00

draken wrote:Och för att återkomma till köttet som är en fråga som står mig varmt om hjärtat: Idag äter man schött för att det är GOTT, att påstå något annat är fel.

Jag äter inte schött enbart för att det är gott, utan för att jag helt enkelt tror att det är bättre för kroppen. Man kanske kan få i sig exakt samma saker via bönor och linser.. men jag har testat, och jag håller mig dessutom mätt längre på schött, behöver inte äta lika ofta. Och det tror jag är bra, för blodsocker och annat skröfs.

Jag vet att jag svamlar, ja.
"Wolf vampire: They are the enemy"
Farejobaldo

Species: Vulpes Aquilus Sphaeromorphus
Steam: Kattmat
Donation status: 256

Next

Return to Allmänt